Positioneren

De onzekere toekomst van de vakbeurs en wat dit voor u betekent

Na ons recente bezoek aan een van de grote vakbeurzen voor de industriële markt die ons land rijk is (Industrial Automation & Drives, Macropak en Industrial Processing) dachten wij na over de rol van de vakbeurs. Wij vroegen ons of waarom de bezoekersaantallen terug lopen en welke functie de vakbeurs nog vervult. Maar belangrijker nog, welke gevolgen heeft deze veranderende situatie voor u en uw organisatie en hoe moet u hierop reageren?

Hoe belangrijk is de vakbeurs nog in het aan- of verkoopproces?

vakbeursDe toekomst van de vakbeurs is heel erg onzeker, bezoekersaantallen lopen terug en veel exposanten lijken vaker voor ‘private’ events te gaan, samen met partners uit dezelfde keten. Vroeger – dat wil zeggen enkele jaren terug – was de enige mogelijkheid om de markt in haar geheel te aanschouwen de vakbeurs. Je moest hem als koper bezoeken voor informatie óf er exposeren en gezien worden om de positie in de markt te handhaven. Daarnaast was het dé plek om nieuwe contacten en prospects op te doen en misschien zelfs deals te maken. Vergelijk dat eens met tegenwoordig, in hoeverre vervult de vakbeurs nou nog deze rol? Hoe belangrijk is de vakbeurs nog in het aan- of verkoopproces?

Geïnteresseerden hoeven tegenwoordig niet meer te wachten op de vakbeurs om erachter te komen wie een bepaalde oplossing zou kunnen leveren, één zin in Google doet vrijwel hetzelfde. Slechts enkele klikken verder vindt hij alle brochures of productinformatie die hij nodig heeft. Deze informatie stelt de koper al in staat om zijn eventuele bestaande netwerk aan te vullen en te komen tot een shortlist. Dan rest de bezoeker dus nog maar één reden om een vakbeurs te bezoeken; het uitbreiden of opbouwen van een persoonlijk netwerk in een specifieke markt. En hier vinden we gelijk de reden waarom de bezoekersaantallen terug lopen; er is voor de meesten waarschijnlijk helemaal nog geen actuele aanleiding voor een beursbezoek!

 

Download het Ebook Positioneringebook positioneren

Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!

     

    er is voor de meesten waarschijnlijk helemaal nog geen actuele aanleiding voor een beursbezoek!

    Op dit moment bevinden we ons in een overgangsfase. Voor een telkens kleiner wordend deel van de markt vervult de vakbeurs nog steeds dezelfde rol, maar de bezoekersaantallen nemen telkens af. Dat betekent dat de vakbeurzen een steeds kleinere vijver zijn en dat daardoor de hele afweging voor exposanten verandert. Waar je voorheen 100 goede leads op een beurs kon scoren zijn dat er nu nog maar 20, dit zou direct door moeten wegen in het beschikbare budget! De prijzen van organisatoren en beursgebouwen gaan deze nieuwe realiteit niet snel reflecteren dus wij verwachten dat er op dit vlak een enorm gat tussen vraag en aanbod zal gaan ontstaan.

    U vraagt zich natuurlijk af waar die 80 leads zijn gebleven. De meningen lopen uiteen, maar wij weten zeker dat een groot deel zich tegenwoordig online bevind, net als de advertentiemarkt die zich steeds meer online begeeft. Dat biedt kansen, want in uw markt reflecteren de focus en budgetten dit nog lang niet!

    Conclusie

    Wij concluderen dat de vakbeurs in zijn huidige vorm een aflopende zaak is. Totdat de prijzen de nieuwe realiteit reflecteren is het in ieder geval niet de meest efficiënte besteding van uw budget. In de toekomst zal de vakbeurs vooral een verleng- en sluitstuk van (online) communicatieactiviteiten en –trajecten zijn en de beperkingen hiervan aanvullen. Dat betekent dat de persoonlijke ontmoeting centraal komt te staan samen met het verder uitbouwen van bestaande relaties. Dit stelt eisen aan organisatoren maar ook aan exposanten, want de huidige sales-georiënteerde aanpak waarin men de showroom simpelweg naar de beursvloer wordt verplaatst is achterhaald.

    Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen. Alle vragen
    Deel dit artikel