Positioneren

Positionering kiezen: is er een ideale positionering voor jouw merk?

Positionering kiezen: is er een ideale positionering voor jouw merk?
Een synoniem van masker is niet voor niks ‘namaakgezicht’. Hoeveel vertrouw jij een gesprekspartner die een masker op heeft?

Het tegenovergestelde van een masker is ‘oprechtheid’ of ‘blootstellen’ en we zijn ervan overtuigd dat dit goede handvatten zijn voor merken. Een positionering moet (opr)echt zijn, kloppen met de identiteit van en achter het merk, voordat deze zorgt voor onderscheidend vermogen. Een merk als Apple belichaamde ten tijde van Steve Jobs ‘Think different’. Niet omdat het bedrijf dat als slogan hanteerde in commercials maar omdat de hele organisatie zich geroepen en uitgedaagd voelde om anders te denken. Dat leidde tot unieke producten en marketing en uiteindelijk in een van de succesvolste bedrijven ter wereld.

Maakbaarheid van een positionering

Een positionering is dan ook maar in zeer beperkte mate ‘maakbaar’. Veel factoren die de voor een merk optimale positionering bepalen zijn niet zo één, twee, drie te veranderen. In de juiste positionering voor een merk heeft bijvoorbeeld de ambitie of droom een belangrijke plek maar zaken als bedrijfscultuur of markt zijn misschien wel even belangrijk.

Dergelijke factoren bepalen het kader voor de positionering: de lijntjes waarbinnen je moet tekenen. Jouw visie of doel helpt je vervolgens kiezen voor een positionering die past binnen dat kader.

Merken hebben dus minder invloed op hun positionering dan ze vaak zouden willen.

Tijd om aan jouw positionering te werken?

In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.

Invloed van bedrijfscultuur op positionering

Mensen zijn voor bijna alle merken de belangrijkste factor voor de positionering. Zeker in een B2B-omgeving geven de mensen jouw merk (letterlijk) een gezicht, met hen wordt de relatie opgebouwd. Jouw mensen zijn de belangrijkste merk-vertegenwoordigers. Het gedrag van deze mensen wordt vooral bepaald door de bedrijfscultuur; de normen, waarden en mores van het bedrijf. Vraagt een nieuwe positionering om een gedragsverandering? Dan moet jij een cultuurverandering gaan bewerkstelligen.

bedrijfscultuur bepaalt kader positionering

Bedrijfscultuur is meestal belangrijk onderdeel van het kader voor jouw positionering.

Er zijn maar weinig veranderingstrajecten zo complex als een cultuurverandering en de faalkans is dan ook hoog. Howel precieze cijfers ontbreken kijkt niemand in de markt op van een 70-80% kans op mislukking.

In de praktijk raden wij klanten dan ook altijd aan om voor een positionering te kiezen die past of dicht bij de huidige bedrijfscultuur ligt.

Rol van markt en concurrentie bij positioneren kiezen

Bij het positioneren draait het natuurlijk om het innemen van een unieke positie in het brein van de afnemer. Wie vecht met jou voor die positie? Precies, de concurrent. De concurrentie bepaalt dan ook in belangrijke mate welke positionering in jouw markt nog onderscheidend is.

Laat ik een voorbeeld geven. Nederland kent zowel de Triodos (groen) als de ASN Bank (maatschappelijk verantwoord), hoeveel ruimte is er voor nog een derde sociale bank? Wellicht is het beter om dan een positionering op te bouwen rond een ander thema.

Wij gebruiken de concurrentiematrix voor het in kaart brengen van de markt op het gebied van positioneren.

Nieuwe positionering nodig?

Wil jij krachtig kiezen voor meer onderscheidend vermogen? Met een op jouw merk afgestemde aanpak creëren wij samen een unieke positionering voor jouw merk.

Lees meer

Hoe kies je de juiste positionering

positionering kiezen Elon Musk bouwde zijn Tesla rond een visie. Een wereld waarin mensen kiezen voor elektrisch rijden. Daarmee werfde hij investeerders, werknemers en zijn eerste klanten. Hij maakte het makkelijk om voor Tesla te kiezen als je geloofde in zijn wereld van morgen.

Wat was er gebeurt als Mercedes-Benz en Ford allebei al hard aan een goede elektrische auto werkte?

Precies, de positionering van Tesla is dan weinig onderscheidend en het was nog maar de vraag geweest of het bedrijf succesvol zou zijn.

Het bepalen van de juiste positionering van jouw merk is meer dan een keus voor het juiste masker. Doorloop bijvoorbeeld de 10 stappen uit ons stappenplan positioneren om eerst tot het juiste kader te komen voordat je de positionering  van jouw merk bepaald.

Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientallen voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.