Definitie merkidentiteit
De merkidentiteit van een bedrijf zijn de visuele elementen die de onderscheidende kernwaarden van een bedrijf vertegenwoordigen en communiceren naar de markt.
De merkidentiteit van een bedrijf komt voort uit de bedrijfsidentiteit en positionering. Het zijn alle elementen die het merk een gezicht geven in de markt. Hiermee bedoelen we niet alleen visuele uitingen maar ook de boodschap van het bedrijf. De merkidentiteit heeft dus betrekking op de stijl, design, kleur, logo en naam van een organisatie maar ook op de tone of voice in de reclame-uitingen.
Hoe bepaal je de merkidentiteit van jouw product of merk?
De merkidentiteit is het gezicht van jouw merk. Het is de visuele kennismaking met jouw product. Deze visuele kennismaking roept direct associaties op in het hoofd van jouw potentiële klant. En dáár ligt de uitdaging. Hoe zorg je dat deze associaties in lijn zijn met de eigenschappen en waarden van jouw merk? In dit artikel helpen we je bij het bepalen van jouw merkidentiteit.
Ontdek de belangrijkste uitgangspunten bij het bepalen van jouw merkidentiteit in het artikel ‘merkidentiteit bepalen: de uitgangspunten’.
De kern van jouw merkidentiteit: een sterk logo
Het succes van een logo gaat schuil achter de psychologie van kleur, vorm en betekenis. Kleuren en vormen hebben onbewust effect op de emoties van jouw doelgroep. Vaak bepaalt dit de eerste indruk. Idealiter sluit deze eerste indruk aan bij het karakter van het bedrijf. Hoe vertaal je het karakter van het bedrijf naar een logo?
Aan de hand van een aantal voorbeelden geven wij in het artikel ‘de kern van jouw merkidentiteit: een sterk logo’ antwoord op deze vraag.
De beste kleur voor jouw merkidentiteit
Zo’n 90% van impulsaankopen wordt enkel bepaald door kleur. Als je nu jouw schouders ophaalt omdat jouw B2B product of dienst niet zo vluchtig is, sla je de plank mis. Ook als het aankoopproces langer duurt, heeft kleur een enorme invloed op de besluitvorming. Kleur is namelijk in belangrijke mate bepalend voor ons oordeel over een merk.
Welk effect heeft de kleur van jouw merk? Lees het hier: ‘de beste kleur voor jouw merkidentiteit en positionering bepalen‘.
Lettertypen psychologie
Verschillende letterstijlen roepen – vaak onbewust – bepaalde associaties op in het hoofd van een lezer. De letterstijl is daarom een belangrijke, maar vaak over het hoofd geziene, factor voor het op de positionering aan laten sluiten van de merkidentiteit. Een merk wordt sterker als de letterstijl logisch past bij de positionering. In het artikel ‘lettertype en merkidentiteit: de psychologie achter jouw ‘font.’
Waar moet je op letten bij het kiezen van een merknaam
Waar moet je rekening mee houden bij het bedenken van dé naam voor jouw nieuwe merk of product? Een goede merknaam heeft de volgende eigenschappen:
- Gemakkelijk te onthouden en uit te spreken;
- Roept de juiste associaties op;
- Is uniek en valt op;
- Beschrijft wat het merk doet.
Uiteraard kan een naam niet al deze eigenschappen bevatten. De uitdaging is om een naam te vinden die één of meerdere van deze eigenschappen heeft. In dit blog behandelen we het verschil tussen descriptieve en abstracte merknamen. Wanneer is het beter om de één te kiezen in plaats van de ander? Lees het hier: ‘hoe kies je een goede merknaam?’
De invloed van je merkidentiteit op de customer journey
De customer journey of klantreis is de reis die jouw klant aflegt voordat hij of zij een aankoop doet op je website. Hoe komen klanten binnen op je website of winkel? Welke stappen zetten zij voordat ze tot conversie over gaan? Welke boodschap werkt het beste voor klanten? Deze vragen zijn allemaal onderdeel van de customer journey van jouw merk. In dit proces komen je klanten in aanraking met je merkidentiteit.
In het artikel ‘de invloed van je merkidentiteit op de customer journey’ gaan we in op het effect van je merkidentiteit op de customer journey. Aan de hand van 2 bekende merken laten we zien hoe je met je merkidentiteit een voorspelbare customer journey kunt creëren. Deze onmisbare componenten van jouw merk kunnen elkaar versterken.
Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
De visuele identiteit van jouw merk ontwikkelen: fotografie en beeld
De visuele identiteit van jouw merk combineert alle visuele aspecten van de merkidentiteit en communiceert daarmee het gevoel en de ervaring die past bij de positionering van een merk. Visuele aspecten zijn bijvoorbeeld logo, lettertype, kleur, design, fotografie en video. De visuele identiteit is een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit.
Bij de term visuele identiteit denken veel mensen toch vooral aan het logo en de kleuren of het design van een product. Maar ook fotografie en video zijn essentieel voor de visuele identiteit van een merk. In het artikel ‘de visuele identiteit van jouw merk ontwikkelen: fotografie en beeld‘ bespreken we de beelden die je gebruikt om je merk neer te zetten en waarmee je jouw merkimago kunt benadrukken of jouw boodschap nog duidelijker kunt communiceren.
Tone of voice bepalen: hoe pak je dat aan?
De tone of voice communiceert of onderstreept, tussen de regels door, de karaktereigenschappen van jouw merk. Het gaat daarbij dus nog niet om wát je zegt, maar hoe je het zegt. Tone of voice heeft betrekking op alle communicatie van jouw merk via bijvoorbeeld social media, email en website. Een consistente tone of voice die aansluit bij de visuele identiteit van jouw merk zorgt voor een uniform karakter en coherente perceptie. Dit zorgt voor vertrouwen bij jouw doelgroep.
‘Tone of voice is de verbale zus van je visuele identiteit.’
Lees er meer over in het artikel ‘een eigen tone of voice voor jouw merk bepalen: hoe moet dat?’
De juiste toon voor jouw website tekst
De toon van je online en offline communicatie hangt samen met je positionering en de cultuur binnen je bedrijf. Zoals hierboven besproken moet de tone of voice passen bij de organisatie en haar doelgroep, want dan versterkt deze jouw positionering. Hetzelfde geldt voor je website tekst. Twijfel je? Stel jezelf deze drie vragen:
- Wie is mijn publiek?
- Hoe willen wij over komen?
- Hoe kijken wij naar onze eigen organisatie?
Deze vragen kunnen je al aardig op weg helpen in het bepalen van de juiste toon voor jouw website tekst. In ons artikel ‘Wat is de juiste toon voor jouw website tekst’ helpen we je verder op weg met 6 concrete stappen.
Waarom staat er geen tekst op mijn nieuwe website?
Denk je dat de nieuwe website klaar is voor gebruik, zie je een website zonder tekst. Website tekst schrijven is een specialistische taak en meestal niet weggelegd voor technische ingestelde website bouwers. Als jouw nieuwe website niet is gebouwd door een marketing bureau dat ook website teksten schrijft moet je deze dus nog zelf schrijven.
In ons artikel ‘Waarom worden websites vaak zonder tekst geleverd’ lees je hier meer over.
Waarom is de tekst op je website zo belangrijk?
Wist je dat een eerste indruk voor 80% bepaalt hoe jij over iemand denkt? Online is dat net zo. Je website maakt of kraakt de indruk die jij achterlaat bij potentiële klanten. Spreekt de website niet aan of vind je niet de informatie die je nodig hebt? Dan verlaat je de website, op zoek naar een alternatief dat wel voldoet.
Een goede website is essentieel om informatie over te brengen, te verbinden én business binnen te halen. Natuurlijk zijn het design, de functionaliteit en je beeldgebruik bepalend voor hoe je website overkomt. Maar geen enkele website kan zonder goede tekst. Zonder website tekst weet een bezoeker niet waarom de website bestaat, wat deze te bieden heeft en hoe hij of zij in contact komt met jouw bedrijf. En dan hebben we het nog niet eens gehad over SEO en de stopping power van een goede tekst. Dat lees je in ons volledige artikel ‘Website tekst schrijven: het belang van een website tekst.’
Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Welke website teksten zijn essentieel?
Je bent er inmiddels van overtuigd dat je website niet zonder goede website teksten kan. Maar welke website teksten zijn essentieel? Dit verschilt natuurlijk per organisatie en website. Begin door jezelf af te vragen met welk doel mensen jouw website bezoeken. Denk aan verschillende soorten bezoekers en wat zij op jouw website zoeken. Hoe komen zij op de website, welke pagina’s heb je daarvoor nodig en welke andere pagina’s willen zij mogelijk zien? Daarna ga je website teksten schrijven gericht op conversies.
Meer tips over essentiële website teksten lees je in ons artikel ‘Website tekst schrijven: Welke teksten zijn essentieel?’
Hoeveel woorden telt een goede website tekst?
Een goede website tekst is lang genoeg om je lezer te boeien, nieuwe informatie te delen en te overtuigen van jouw kracht. Maar ook niet zo lang dat je lezer halverwege afhaakt. Een derde factor die we meenemen in het bepalen van het aantal woorden voor een website tekst is SEO, ook Google vormt namelijk een mening over de lengte van je tekst.
Het antwoord is uiteindelijk vrij simpel: een goede website tekst telt ongeveer 500 woorden. Wil je meer lezen over het hoe en waarom? Lees dan ons artikel ‘In de praktijk: Hoeveel woorden telt een goede website tekst?’
Waarom is website tekst schrijven zo lastig?
Heb jij de schone taak gekregen om nieuwe website tekst te schrijven? Dat kan knap lastig zijn! Je wilt natuurlijk een unieke tekst die jouw bedrijf zo goed mogelijk weergeeft, maar hoe doe je dat? Er zijn een aantal veel voorkomende valkuilen die voorkomen dat je erin slaagt een nieuwe, pakkende website tekst te schrijven:
- Je weet niet te vertellen wat jullie uniek maakt
- Je kopieert, bewust of onbewust, de concurrentie
- Inactief of te formeel taalgebruik
- Je hebt geen idee voor wie je de website tekst schrijft.
In ons artikel ‘Website tekst schrijven, waarom is dat zo lastig?’ lees je meer over deze valkuilen én een aantal tips hoe je tóch die tekst schrijft.
Opbouw en structuur website tekst
Een goede website tekst schrijven gaat het beste als je hetzelfde proces volgt en een structuur naleeft. De structuur van je website tekst bestaat uit drie, niet heel verrassende, onderdelen:
- In de inleiding vraag je aandacht van de lezer en leg je uit waarom dit stuk interessant is. Overtuig ze om door te lezen!
- Daarna volgt de kern, deze kan uit diverse alinea’s bestaan. Door overlap in de alinea’s laat je deze goed in elkaar overlopen. In de kern van je website tekst moet de lezer antwoorden krijgen, het doel van de lezer moet hier behaald worden.
- Je sluit je website tekst af met een conclusie of slot waarin je kort de inhoud samenvat en het voordeel voor de lezer benoemt. Verder stel en geef je antwoord op de vraag, wat nu?
Voor een uitgebreidere uitleg over de opbouw en structuur van je website tekst lees je ons volledige artikel ‘De opbouw en structuur van een goede website tekst’.
Website tekst schrijven die bijdraagt aan je SEO
Je wilt natuurlijk ook dat de door jou geschreven website tekst gelezen wordt. Maar hoe zorg je dat je website gevonden wordt? Houd in het schrijven van je website teksten rekening met Search Engine Optimization, SEO. Dit betekent concreet dat je rekening houdt met een aantal extra aspecten:
- De ideale lengte van een tekst vanuit SEO perspectief is 400 tot 500 woorden per pagina.
- Je tekst wordt beter gewaardeerd met beeld, maar vergeet niet die ook als alt tekst mee te geven voor de zoekmachines.
- Correcte spelling en grammatica
- Goede leesbaarheid, niet alleen in je zinsopbouw maar ook de opmaak van je website.
- Links naar jouw website en de diverse website pagina’s zijn heel belangrijk voor het algoritme van Google.
- Een te algemene tekst zal het in Google minder goed doen, omdat we met de jaren steeds beter en verfijnder gaan zoeken.
De volledige uitleg van deze diverse aspecten lees je in ons artikel ‘Website tekst schrijven die bijdraagt aan je vindbaarheid (SEO)?’ net als een aantal mythes en leugens rond het schrijven van goed vindbare website teksten.
Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Input voor jouw website teksten
Oké, jij schrijft de nieuwe website teksten voor jullie organisatie. Dit betekent natuurlijk niet dat jij ook de enige bent die input mag of kan leveren. In de praktijk is dit vaak haast onmogelijk, omdat iedereen zijn eigen rol en specialisme heeft binnen het bedrijf. Tijdens het schrijven van de website teksten en het vragen van input is de kans groot dat je tegen een heleboel uitdagingen aanloopt. Met deze drie methodes krijg jij tóch de juiste informatie uit de organisatie:
- Een vraag en antwoord formulier voor diverse collega’s.
- Een workshop met de sleutelfiguren die jou de juiste informatie kunnen bieden.
- Persoonlijke interviews.
Meer over de uitdagingen, oplossingen en voor- en nadelen van deze verschillende methodes lees je in ons artikel ‘Website tekst schrijven: Hoe krijg je input uit een organisatie?’
3 valkuilen in het vertalen van website teksten
Je moet nog één horde nemen en dan is je website tekst klaar om online te gaan. Wanneer je als bedrijf actief bent in diverse landen zal je de website tekst namelijk nog wel even moeten vertalen. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, zeker als je je van te voren bewust bent van deze drie veel voorkomende valkuilen:
- Het soort tekst. Zorg dat je vertaler weet welk soort tekst hij of zij vertaalt. Een juridische tekst, procesbeschrijving of een marketing tekst is óók voor een vertaler iets heel anders om mee te werken.
- De juiste vertaler. Vertalen is niet alleen vertalen. Een vertaler moet net als jij de juiste toon weten te raken. Kies voor een vertaler met dezelfde stijl en affiniteit, zodat hij of zij rekening houdt met de juiste tone of voice in de vertaling.
- De briefing. Jij hebt de website tekst geschreven met een duidelijk beeld voor ogen. Zorg dat de vertaler dit beeld kent door een goede briefing te schrijven.
In ons artikel ‘De valkuilen van website tekst vertalen’ lees je meer over deze valkuilen en manieren om ze te vermijden.
Een nieuwe website: de kosten
Hoeveel kost het nu echt om een goede website te bouwen, en waar moet je het meeste aan uitgeven? De laatste jaren is er veel veranderd en hoewel programmeren voor een leek knap lastig klinkt, zijn de kosten voor de technische kant van je website met de jaren sterk gedaald. Content is tegenwoordig van steeds grotere waarde voor je online aanwezigheid en daar heb je een groter deel van je budget voor nodig. Een gangbaar budget voor een nieuwe website is, afhankelijk van de specificaties en eisen, € 5.000 tot € 25.000. Hierbij verdeel je het budget als volgt:
Meer lezen over de werkelijke kosten van een nieuwe website? Lees ons artikel ‘Verrassend, de werkelijke kosten van een goede website’.
Website ontwerp: hoe belangrijk is mobile first?
Jouw online vindbaarheid wordt mede bepaald door de technische aspecten en het ontwerp van je website. Maar hoe belangrijk is een mobile first website? Hoewel de desktop tijdens werktijd ons belangrijkste scherm blijft, worden 25-30% van de zoekopdrachten uitgevoerd op mobiele apparaten (exclusief tablets). Wij verwachten dat dit percentage de komende jaren zal stijgen en weten dat Google de voorkeur heeft voor mobile first. Wij vinden een mobile first ontwerp voor je nieuwe website dan ook zeker aan te raden.
Wil je hier meer over lezen? Lees dan ons artikel ‘Mobile-first website ontwerp, hoe belangrijk is dat?’
Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.