Als experts op het gebied van positionering krijgt Merkelijkheid vaak vragen van afstuderende studenten over de theorie en toepassing daarvan in bijvoorbeeld een scriptie. Interessante vragen en bijbehorende antwoorden delen wij graag als artikelen of in de FAQ zodat ook andere studenten en marketeers hiervan kunnen leren
Prijs zorgt vaak voor verwarring, zo kregen wij de volgende vraag:
“Uit interviews en enquêtes onder huidige en potentiële afnemers van een autobedrijf blijkt dat zij prijs zien als een bepalende factor om wel of niet klant te worden. Moet prijs daarom een prominent onderdeel zijn van mijn positionering of propositie en een as in de positioneringsmatrix?”
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
Iedereen vindt prijs belangrijk. Voor veel mensen zijn prijs en waarde namelijk hetzelfde. De meeste consumenten kennen meer waarde toe aan een 10% duurdere Apple iPhone dan een Samsung telefoon met vergelijkbare specificaties. Hetzelfde zien wij bij dienstverleners zoals autobedrijven. Een dealer hanteert bijna per definitie een hogere prijs dan een regulier autobedrijf terwijl zij beiden ogenschijnlijk in dezelfde behoefte voorzien: een rijdende auto.
Het draait dus om waarde. Bij (ongeveer) gelijke prijs kiezen mensen voor het product waar zij de hoogste waarde aan toekennen. Als mensen aangeven dat zij vanwege de prijs niet voor jouw bedrijf kiezen is het dus niet zaak om de prijs te verlagen maar om de waarde perceptie te verhogen!
Wij onderzoeken als onderdeel van een positioneringstraject altijd wat de belangrijkste factoren voor onderscheidend vermogen zijn in een markt. Interviews met klanten, leveranciers en andere relaties zijn vaak van onschatbare waarde om te kunnen bepalen hoe jouw merk zich blijvend in de markt kan onderscheiden. Onze bewezen methodiek zorgt ervoor dat jij snel aan de slag kan met jouw positionering. Leer meer over onze aanpak.
Veel interessanter is namelijk een gesprek over wat ‘waarde’ betekent voor jouw merk; hoe verhoog je de waarde van jouw product of dienst?
Deze student werkt dus voor een autobedrijf dat moeite heeft om hun waarde over de bühne te brengen. De concurrentie biedt, voor een vergelijkbare prijs, een volgens de klant waardevollere dienst. Hoe kan dit bedrijf ervoor zorgen dat klanten wél een bepaalde prijs voor hun diensten over hebben? Hoe kan je de waarde perceptie verhogen?
In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.
Iedereen heeft zijn eigen beeld bij autobedrijven. Maar op basis van onze ervaring zouden wij het volgende aanpakken:
Door bovenstaande punten aan te pakken krijgen klanten een goed gevoel bij een autobedrijf. Ze krijgen meer vertrouwen in de kwaliteit als deze op punten die ze wél begrijpen op orde is. Maar daar stoppen we niet, je kan nog veel meer doen om jouw merk verder te onderscheiden:
Wil jij krachtig kiezen voor meer onderscheidend vermogen? Met een op jouw merk afgestemde aanpak creëren wij samen een unieke positionering voor jouw merk.
Lees meerWat wij hierboven omschrijven zijn aspecten van een excellente dienstverlening: alles rondom het basisproduct is tot in de puntjes geregeld. Marketing en communicatie zorgt er vervolgens voor dat jouw klanten weten waarom ze bij jouw bedrijf moeten zijn.
Het punt dat wij in dit artikel maken gaat natuurlijk net zo goed op in andere markten. Als een klant kies uit twee fabrikanten; één is een traditionele donkere fabriek terwijl de andere omgeving schoon en goed verlicht is. Welke krijgt dan volgens jou de voorkeur?
En dit zijn meer dan hygiënefactoren. Een nette, goed verlichte werkomgeving staat voor de toewijding en aandacht voor jouw product of dienst. Zeker als de klant het eindresultaat moeilijk in kan schatten zijn dergelijke factoren vaak doorslaggevend. Daaruit leiden ze af wat voor vlees ze daadwerkelijk in de kuip hebben. Het loont zich dan ook om met aandacht naar jouw eigen dienstverlening te kijken om aandachtspunten te vinden waarmee jullie de waarde perceptie van jullie product of dienst verder kunnen verhogen.