Wat is online marketing?
Online marketing is het gebruik van online middelen en kanalen voor het promoten en verkopen van een merk, product of dienst op het internet.
Het online marketing speelveld is groot en zeer divers, kanalen zijn bijvoorbeeld je website, nieuwsbrief, sociale media en e-mail. Online marketing omvat alle manieren waarop we deze kanalen inzetten en technieken die we toepassen zoals SEO, SEA en content marketing.
In verschillende artikelen leggen we de technieken, doelen en strategie achter online marketing uit. Op deze pagina hebben we de samenvattingen en antwoorden op veel gestelde vragen verzameld. Wil je verder lezen over een onderwerp? Klik dan op de link naar het volledige artikel. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stuur mij een e-mail met je vraag, dan helpen wij je verder en voegen we het antwoord met veel plezier toe aan deze pagina.
Organisch hoog in Google: Wat is SEO en hoe werkt het?
Een hoge positie in Google is voor velen, terecht, een doel. Als jij op de juiste termen gevonden wordt levert dit je bezoekers en leads op. Maar hoe realiseer je die hoge positie zonder Google Ads? Het korte antwoord: door met verschillende SEO technieken en de juiste content in te spelen op de crawlers van zoekmachines. Deze bots speuren het internet af en indexeren websites, waarmee Google de uiteindelijke ranking in de resultaten volgens een geheime formule bepaalt. Organisch bovenaan in Google komen wordt dan ook beïnvloed door een aantal verschillende factoren:
- Links naar jouw website
- PageRank, de waardering van je website
- Reputation en trust, hoe gedragen bezoekers zich? Waarderen zij de informatie en bouw je een reputatie op of juist niet.
- Bied je waardevolle informatie?
Bovenal staat de gebruiker steeds meer centraal in zoekmachine optimalisatie. Benieuwd waarom of hoe je dit toepast? Lees meer over de diverse factoren, SEO optimalisatie én de rol van de gebruiker in ‘Hoog in de zoekmachine, SEO hoe werkt dat eigenlijk?’
Hoe stel ik een SEO strategie op?
Het klinkt misschien ingewikkelder dan het is, want je kan SEO zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Begin je net met SEO? Breng dan eerst de basis op orde. In de praktijk kan 90% van de bedrijven heel veel winnen met een simpele SEO strategie die je in 3 eenvoudige stappen opstelt:
- Zoekwoordenonderzoek
- Technische SEO
- Content marketing
SEO betekent het optimaliseren van je website zodat Google deze goed vindt, indexeert en een hoge positie geeft in haar zoekresultaten. In onze SEO strategie combineren we het technisch optimaliseren van de website met een zoekwoordenonderzoek om te bepalen waar onze doelgroep naar zoekt. Het zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor de content marketing waarmee we de doelgroep gaan bereiken.
Ga je zelf een SEO strategie opstellen en wil je hier meer over lezen? Lees dan ons volledige blog ‘In 3 stappen een SEO strategie’
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Waarom een zoekwoordenonderzoek doen?
Zoekmachine marketing kent twee stromingen, SEO en SEA. Een goed zoekwoordenonderzoek is de basis voor beiden. Op basis van dit onderzoek maak je keuzes voor je content en advertenties, en leer je veel over je doelgroep. Uit een goed zoekwoordenonderzoek leer je minimaal:
- Welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt
- Wat de zoekintentie is, naar welke informatie is je doelgroep op zoek?
- Nieuwe inzichten over de customer journey van je doelgroep
- De waarde van een zoekwoord
In ‘Online marketing begint met Google zoekwoordenonderzoek en analyse’ lees je meer over de verschillende factoren die we onderzoeken voor een zoekwoordenonderzoek en welke inzichten je hier uit kunt halen voor je SEO én SEA strategie.
Wat is content marketing?
De definitie van content marketing luidt als volgt:
Content marketing is een strategische marketing aanpak gericht op het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content met als uiteindelijk doel het aantrekken of behouden van een duidelijke doelgroep.
Wil je meer lezen? Lees dan ‘Content marketing: wat is dat eigenlijk?’ waarin we dieper ingaan op het ontstaan van content marketing en kijken naar een voorbeeld van American Express.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Waarom is content marketing een onmisbaar onderdeel van online marketing?
Eigenlijk zou dit geen vraag meer mogen zijn. Want, wie kent niet de uitspraak Content is King? Cliché maar waar, ook online. We kunnen eigenlijk geen reden bedenken om niet aan content marketing te doen. Heb jij nog wat argumenten nodig? Wij geven je 5 redenen om direct met content marketing te beginnen:
- Content marketing lijkt misschien moeilijk, maar is juist heel toegankelijk. Het internet is het meest toegankelijke medium dat we kennen
- Iedereen is online, óók jouw klant
- Content marketing is essentieel voor je online vindbaarheid
- Met content marketing werk je tijdens de customer journey aan klantbinding
- Door zelf content te publiceren heb je grip op je imago en autoriteit
Meer weten over deze 5 redenen? Lees ‘Wat is content marketing? 5 redenen om direct aan de slag te gaan!’ en begin daarna direct met content marketing.
Waarom is content belangrijk voor SEO?
Wanneer je aan je SEO wilt werken denk je misschien niet direct aan content marketing. Maar onderschat de waarde van content niet! Er is een grote overlap tussen SEO en content marketing, we kunnen zelfs wel stellen dat content de basis is van je SEO strategie. Je hebt de woorden, artikelen en het volume van content marketing nodig om écht succesvol SEO te kunnen implementeren in je marketing strategie. Nog steeds niet overtuigd? Wij geven je nog 9 redenen waarom SEO om content draait:
- Het doel van SEO is meestal meer bezoekers. Met content bied je bezoekers een reden om terug te keren.
- Goede content laat expertise zien en bouwt aan autoriteit, een middel waarmee je ook potentiële klanten overtuigt van jouw kennis en vaardigheid.
- Bied de juiste content aan en je zult bezoekers in verschillende fases van de customer journey aantrekken. Je komt op het netvlies van potentiële klanten en gaat zo van websitebezoekers naar leads!
- Social media is het nieuwe mond-tot-mond én social shares worden door Google meegenomen in de waardering van je website. Met goede content heb je ook op social media iets te bieden en sla je twee vliegen in één klap.
De vijf andere redenen waarom je SEO niet zonder content kan lees je in ‘9 redenen waarom goede content essentieel is voor SEO’
Hoe stel ik een contentstrategie op?
Met deze vier eenvoudige stappen zet je een content strategie op die succesvol en vol te houden is:
- Het doel van content marketing en KPI’s. Bepaal wat je doel is en door welke KPI’s deze ondersteund wordt, zo maak je je inspanningen meetbaar.
- Doelgroep en contentwensen bepalen. Stel vast wie je doelgroep is en voer een zoekwoordenonderzoek uit om er achter te komen naar welke content zij zoekt en waar zij behoefte aan heeft.
- Tijd voor een brainstorm! Je weet waar je doelgroep naar zoekt, bedenk nu welke content jij daarvoor kunt bieden.
- Bedenk hoe je de content distributie aan gaat pakken. Hoe, waar en hoe vaak ga je content verspreiden? Met een goede distributie levert jouw content blijvende waarde.
Op zoek naar voorbeelden van online marketing KPI’s of meer lezen over content distributie en andere zaken die komen kijken bij het formuleren van een content strategie? Lees ‘Een contentstrategie in 4 stappen’
Welke invloed heeft mijn websitestructuur op SEO?
Je hebt een SEO én content strategie, deelt regelmatig waardevolle content en werkt aan de SEO optimalisatie van je website. Als je toe bent aan de volgende stap, overweeg dan eens goed te kijken naar de structuur van je website. Hoe zit jouw websitestructuur in elkaar? En versterkt deze je SEO?
Websitestructuur heeft namelijk wel degelijk invloed op je SEO. Een goede interne linkstrategie helpt Google je website nog beter te lezen en waarderen. Wij werken volgens het naaf en spaak principe om SEO en content marketing te bundelen in de websitestructuur, waarmee verschillende kleinere blogs één pagina met veel content ondersteunen. Met de naaf en spaak structuur bouw je aan de autoriteit van je belangrijkste pagina’s, vergroot je de zichtbaarheid voor de linkende pagina’s en maak je het makkelijker voor de Google crawler om je website te begrijpen.
Ben je toe aan de volgende stap in SEO én Content marketing? Lees dan ons artikel ‘SEO voor gevorderden: naaf en spaak content marketing strategie’
Wat is Domein Autoriteit?
Domein Autoriteit is een getal van 1 tot 100 dat voorspelt hoe hoog jouw site in Google komt te staan. Hoe hoger jouw score is ten opzichte van concurrenten, hoe hoger de kans is dat jouw website bovenaan staat in de zoekresultaten.
Domein Autoriteit op zich zelf zegt vrij weinig. Maar, in vergelijking met je belangrijkste concurrenten is het dé KPI voor het succes van je online marketing strategie. Je Domein Autoriteit wordt onder andere bepaald door het aantal links en domeinen dat naar jouw website linkt, je interne linknetwerk en de technische optimalisaties op je website.
Meer over hoe je Domein Autoriteit gebruikt en verhoogt lees je in ons artikel ‘Domain Authority: maakt online marketing resultaat meetbaar’
Hoe werkt Google Ads?
Bovenaan staan in Google, een wens van veel organisaties. En terecht, Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland en de meeste andere landen. SEO is echter een marketing strategie voor de lange adem, je komt niet in één keer bovenaan. Wij geloven in SEO en dat organische vindbaarheid heel belangrijk is, maar wat als je sneller resultaat wilt zien? Denk dan eens aan Google Ads. Wij raden altijd een combinatie van SEO en SEA aan, omdat we op die manier werken aan succes op de lange en korte termijn.
SEA staat voor Search Engine Advertising en daar bedoelen we bijna altijd Google Ads mee. Betaalde zoekresultaten zijn de advertenties van merken die daar het meest voor betalen. Bij een bepaalde zoekopdracht, bijvoorbeeld ‘hypotheek afsluiten’, betalen bedrijven een x bedrag om in beeld te komen bij de zoeker. Je voert een zoekwoord en bijbehorende bieding in en je bent klaar om te gaan!
Oké, het is natuurlijk niet helemaal zo simpel. Meer weten over Google Ads en hoe het werkt? Lees ons artikel ‘Bovenaan in Google: zoekmachine adverteren (SEA) uitgelegd’