Lead generatie

De essentiële motor van groei voor B2B én B2C

Hoe vind je nieuwe klanten voor jouw merk? Sales en marketing werken steeds vaker samen om de juiste potentiële klanten te identificeren en aan te trekken. Door op je website en andere kanalen content te delen die potentiële kopers helpt in hun aankoopproces heb je de kans om vroeg met ze in contact te komen. Dat noemen wij lead generatie. Het is een strategie die voor veel merken steeds belangrijker wordt.

Merkstrateeg
Klanten doen hun vooronderzoek steeds meer online, een mooie kans om al vroeg in hun proces op de shortlist te komen. Ties

Op deze pagina lees je een introductie tot de onderwerpen die belangrijk zijn voor lead generatie. Je kan ook makkelijk doorklikken naar het onderwerp waar je meer over wilt weten. Wil je snel aan de slag met lead generatie of heb je een concrete vraag? Dan is het waarschijnlijk het best om direct contact met ons op te nemen. 

Lead generatie betekenis: Wat is lead generatie?

Een droge definitie van lead generatie is als volgt:

Lead generatie is het proces van het aantrekken en identificeren van potentiële klanten (leads) die interesse hebben in de producten of diensten van een bedrijf. Het omvat het verzamelen van relevante contactgegevens en het creëren van waardevolle interacties om de kans te vergroten dat leads uiteindelijk klant worden.

Het is natuurlijk altijd goed om te beginnen met definities en een uitleg: wat betekent lead generatie precies en wat is het? In onze FAQ (Frequently Asked Questions) leggen we dit beknopt en to-the-point uit. In ons antwoord sorteren we natuurlijk ook voor op de rest van de onderwerpen die we op deze pagina bespreken zodat je gelijk een goed beeld hebt. Lees vervolgens verder voor meer informatie over één specifiek onderwerp of aspect van lead generatie.

Leadgeneratie bedrijven

Het aankoopproces is in vrijwel alle markten drastisch veranderd. Een steeds groter deel van het aankoopproces vindt online plaats en de shortlist (of in ieder geval de longlist) wordt vaak al bepaald zonder dat er met een verkoper gesproken is.

Waar bedrijven vroeger hun gebrek aan leadgeneratie goed konden compenseren door met een groot verkoopapparaat de markt te bewerken, kom je hier tegenwoordig niet meer mee weg. Je komt niet meer aan bod of staat 2-0 achter ten opzichte van merken die wél opvielen tijdens de onderzoeksfase.

Kortom, merken moeten actief aan de slag met leadgeneratie bedrijven. In ons artikel ‘leadgeneratie bedrijven’ bespreken we het veranderende aankoopproces, een eerste aanpak en de rol van conversie & CTA’s.

evolutie aankoopproces

Het aankoopproces en daarmee hoe de rollen van marketing en sales veranderen

Lead generatie: B2B en B2C verschillen enorm

Het verschil tussen lead generatie in B2C en in B2B is enorm. Het vraagt om een totaal andere aanpak. We leggen het in ons artikel ‘Waarom is Leadgeneratie in B2B Anders dan in B2C?’ als volgt uit:

In B2C is het vinden van klanten als vissen met een sleepnet. Wijd uitgooien en hopen op een goede vangst. Als je er wat mist geen probleem, er zwemmen er genoeg in de zee. Voor B2B is het alsof je vist in een klein meertje met maar een paar vissen. Je hebt minder kansen; met één foutje schrik je misschien een belangrijke vis voor altijd af. B2B lead generatie moet aansluiten op de complexe aankoopcyclus en het opbouwen van vertrouwen staat centraal.

De belangrijkste verschillen gaan we in ons artikel ‘Leadgeneratie: 10 verschillen tussen B2C en B2B’ uitgebreid op in:

  1. Complexiteit van besluitvorming
  2. Lange verkoopcycli
  3. Hoge waarde van deals
  4. Kennisintensief
  5. Het belang van relaties
  6. Personalisatie en segmentatie
  7. De waarde van merkreputatie
  8. De rol van content
  9. Integratie met sales
  10. Noodzaak van ROI-tracking

Natuurlijk zijn er ook B2C merken die er goed aan zouden doen zich aan de B2B aanpak te houden. Praktisch gezien geldt: hoe complexer een aankoopproces, hoe meer je richting de B2B aanpak moet bewegen. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, sommige B2B bedrijven halen uitstekende resultaten met een B2C lead generatie aanpak.

B2B Leadgeneratie

Wat is dan de juiste aanpak van B2B Leadgeneratie? Een goede vraag waarvan het antwoord natuurlijk verschilt per markt en soms zelfs per merk. Hoewel de uitgangspunten hetzelfde zijn is het essentieel dat je jouw aanpak aan laat sluiten op de verwachtingen van jouw doelgroep en de standaard in de markt. Hoe ziet het aankoopproces van jouw doelgroep eruit? Welke informatie en kennis hebben zij in de verschillende fases nodig en waar liggen kansen voor jouw merk? Met het antwoord op deze vragen kan je gaan werken aan jouw aanpak.

Gelukkig zijn er genoeg kansen. B2B leadgeneratie is enorm technologie-gedreven. Nieuwe technologieën, platformen en hulpmiddelen kunnen je helpen om het verschil te maken en jouw merk onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. In ‘B2B Leadgeneratie: Gids voor Effectief Klantcontact en Conversie’ bespreken we 6 belangrijke trends en ontwikkelingen die bijdragen aan leadgeneratie resultaat:

  1. Rol van technologie
  2. Automatisering
  3. Online marketing
  4. Data en Analytics
  5. Personalisatie
  6. Toekomstige trends en technologie

Het artikel eindigt natuurlijk met een aantal praktische tips om zelf snel meters kunnen maken.

Lead generatie strategie

Strategie en tactiek, hoe gaan we ons doel bereiken en welke dit voor elkaar krijgen? Het doel is natuurlijk lead generatie, en we hebben net uitgebreid besproken dat de aanpak afhangt van het type merk (B2C of B2B) en het aankoopproces van jouw doelgroep. Maar als je dat helder hebt, hoe ga je dan verder?

Dat leggen we uit in ‘Lead generatie strategie en tactieken voor B2B bedrijven’, daarin bespreken we de 3 hoofd strategieën – inbound, outbound en account-based marketing – en gaan we vervolgens in op wel 8 tactieken waarmee je aan de slag kan. We helpen je natuurlijk ook met kiezen, maar de belangrijkste les is dat je uit de resultaten moet op gaan maken wat werkt voor jouw merk.

Lead generatie succes

De gewetensvraag: Wanneer zijn we succesvol? Een vraag waar we een compleet artikel aan wijden. Het is, zeker als je nog niet zoveel ervaren hebt met structurele lead generatie een complexe vraag. Of er leads binnenkomen is natuurlijk een simpele, maar haal je wel het maximale uit je budget? Misschien is het wel beter om andere tactieken in te zetten.

Kortom, het is belangrijk dat je de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) begrijpt, de juiste analytics tools gebruikt, a/b-test en natuurlijk de feedback van klanten verzamelt. Vooral die laatste wordt nog wel eens vergeten. ‘Hoe ben je bij ons gekomen?’ wordt veel te weinig gevraagd en is een gemiste kans om jullie lead generatie te verbeteren.

Wij brengen lead generatie succes het liefst terug tot één duidelijk dashboard waarop alle KPI’s en trends te vinden zijn. Zo kunnen met onze klanten in één oogopslag zien of we goed bezig zijn of dat er ruimte voor verbetering is. (Hint: die is er altijd).

Lead generatie uitbesteden

Jullie zijn al jarenlang succesvol, waarom zou je nu ineens je lead generatie uitbesteden? De reden is simpel: jouw potentiële klanten voeren steeds vaker online vooronderzoek uit voordat ze in contact treden met potentiële aanbieders. De bedrijven die zichzelf al in deze vroege fase kunnen onderscheiden, hebben een aanzienlijk voordeel. Het bieden van de juiste informatie op het juiste moment tijdens de reis van de klant vergroot de kans aanzienlijk dat je wordt uitgekozen voor een gesprek of op de shortlist komt.

Maar dit is niet jullie vak, om het zo maar te zeggen. Jullie weten alles over je product of dienst en kennen klanten door en door. Maar het optimaal inzetten van lead generatie is waarschijnlijk nieuw terrein.

En je bent waarschijnlijk slim genoeg om het zelf uit te vogelen. Maar heb je wel tijd en zin om die moeite erin te stoppen? Kan je merk zo lang wachten?

Daarom schreven wij het artikel ‘7 voordelen van het uitbesteden aan een lead generatie bureau’, zodat je op een rijtje hebt welke voordelen het heeft om een specialist in de arm te nemen. Zoals wij natuurlijk.

Aan de slag met lead generatie

Okay, strategie is duidelijk, tactiek is helder en je hebt duidelijk voor ogen wanneer je succesvol bent. En dat kan je goed zien door middel van bijvoorbeeld een dashboard. Dan staat je nu niks anders meer te doen dan gewoon aan de slag te gaan. Om je daarmee op weg te helpen schreven we een reeks artikel, elk over één belangrijk lead generatie aspect.

We lopen de onderwerpen een voor een even langs zodat je kan zien of je het uitgebreide artikel moet lezen.

Website optimalisatie voor lead generatie

De website staat bijna altijd centraal bij lead generatie. Het is de stam van de boom waar al jouw marketing naar terug te leiden is. Dat betekent dat je goed moet weten waar je mee bezig bent als het op je website aan komt. Een goede website zorgt namelijk voor een hogere conversieratio (hoger % leads vanuit je bezoekers) of trekt meer bezoekers aan. Het resulteert allebei in één ding: meer leads. En daar draait het allemaal om

In ons uitgebreide artikel bespreken we daarom het volgende:

  • Gebruiksvriendelijk ontwerp
  • SEO
  • Call to Actions (CTA’s)
  • Landingspagina’s
  • Mobiele optimalisatie

Voordelen van visuele content bij lead generatie

Het oog wil ook wat. En dat betekent dat de juiste visuele content jouw lead generatie een belangrijke boost kan geven.

We vertellen je in het uitgebreide artikel niet alleen over alle voordelen van visuele content, maar geven je ook 8 praktische tips voor het maken ervan. Handig toch?

kleuren lead generatie

Kleur beweegt ons allemaal, daarom is het belangrijk dat visuele content het juiste gevoel achterlaat. Dit helpt daarbij

Content marketing in B2B lead generatie

Een belangrijke tactiek en in sommige gevallen de basis van de hele lead generatie strategie is steeds vaker content marketing. Zeker in B2B produceren en delen bedrijven waardevolle content waarmee ze hun klanten informeren en vertrouwen winnen. En wat is makkelijker als klanten jouw merk begrijpen én vertrouwen? Juist, ze converteren tot lead.

In ons artikel over content marketing in B2B lead generatie leggen we uit waarom het zo belangrijk is en geven we 3 concrete voorbeelden uit de praktijk om jou te inspireren:

  1. Whitepapers en e-books
  2. Webinars
  3. Case studies

Social media en B2B lead generatie

Iedereen zit op social media. Zelfs de vijftiger die er niks van moet hebben heeft een LinkedIn account. Voor veel bedrijven zijn social media inmiddels hun belangrijkste communicatiekanaal.

Social media zijn dus ook niet weg te denken uit een moderne lead generatie strategie. Het is een vaak zeer kosteneffectieve manier om je doelgroep te bereiken en is ook nog eens 100% meetbaar. Je weet dus wat het oplevert!

In ons uitgebreide artikel over Social media en B2B lead generatie staan daarnaast de volgende onderwerpen centraal:

  1. Begrijp het social media landschap
  2. Merkbekendheid opbouwen
  3. De juiste doelgroep
  4. Effectiviteit van een social media campagne
  5. Succes meten

Leadgeneratie campagne voorbeelden en case studies

Een leadgeneratie campagne, hoe ziet dat er in de praktijk uit? Daar vertellen we je graag meer over aan de hand van concrete voorbeelden en case studies. We delen 3 voorbeelden van echte B2B merken (onze klanten) in een artikel dat de aanpak en opbouw van hun campagnes uitlegt. Gegarandeerd inspirerend!

Maar sommige lezers willen nog dieper in de resultaten duiken. Dat is niet altijd even makkelijk omdat vaak wij niet alle gegevens mogen of willen delen. Gelukkig is er één klant die daar wel voor open stond. Over hun campagne met een beperkt budget schreven we een uitgebreid artikel waarin we van A tot Z door een campagne lopen. Dus van analyse en strategie tot aan de daadwerkelijke campagne, de resultaten en de optimalisatie daarvan gedurende de looptijd. Inclusief alle data! Voor deze klant rekenen we zelfs de ROI van de campagne uit.

Wat wil je nog meer?

Meer informatie

Dat is een echte vraag: Wat wil je nog meer? Is er informatie die je nog mist of heb je een vraag waarvan je wil dat wij deze behandelen? Laat het ons dan per e-mail weten. We gaan je zeker antwoorden en waarschijnlijk zie je het antwoord op jouw vraag binnen afzienbare tijd in onze FAQ of als artikel op onze website.