Laatste nieuwsPositionering Gamma: succesvolle positionering of top of mind door kenmerkende campagnes?Lees meer

Onderscheidend positioneren in 7 stappen

Iedere organisatie wil zich onderscheidend positioneren. Het maakt de verkoop van uw product of dienst makkelijker en uw medewerkers treden makkelijker op als ambassadeurs van uw merk. Maar wat als u zich met uw huidige positionering niet onderscheidt? Wij presenteren 7 stappen waarmee u komt tot een positionering die uw merk of organisatie echt onderscheid van uw concurrentie.

seo_featuredEvalueer huidige positionering – Gebruik de Merkelijkheid matrix om de spanning tussen uw organisatie en de markt in kaart te brengen en dus de huidige positionering te beoordelen. Denk na over welk type organisatie u bent en welke functie de positionering dus moet vervullen. Deze matrix geeft in een oogopslag weer of uw beeld van de organisatie klopt met het beeld van de markt.

Ken de markt – Voor velen bekend terrein en vaak standaard in ieder sales plan opgenomen, dus waarschijnlijk is het grootste deel van deze kennis al beschikbaar. Belangrijk om de voor u belangrijkste veranderingen en bewegingen hier uit te halen.

Ken uw concurrenten – Bestudeer uw concurrenten eens zonder te oordelen vanuit uw eigen marktkennis. In het artikel over de Merkelijkheid Positioneringsmatrix bespreken we de afwegingen en vragen die ervoor zorgen dat u alle concurrenten in één matrix kan plaatsen.

 

Positionering ebookDownload het Ebook Positionering

Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!


     

    Vind en herken verhalen – Welke klant en werkverhalen leven er in uw organisatie? Dit lijkt een heel “softe” bezigheid, maar wij zijn als mens geprogrammeerd om verhalen te onthouden, geen missies en visies. De verhalen die uw medewerkers en collega’s vertellen, zeggen vaak meer over de werkelijke aard van uw organisatie dan welke uitspraak van een directeur dan ook. Verzamel de beste en leukste verhalen en deel deze met de organisatie rond de vraag: “Zijn wij dit?”

    Opstellen richtingen – In deze fase gebruikt u alle kennis en verhalen uit de interne organisatie om tot een aantal positioneringsrichtingen te komen. Uit deze strategische verhalen moet ook het gedrag van de organisatie blijken. Deze verhalen worden  daarom in de concurrentiematrix geplaatst om te kijken of dit in de markt onderscheidende richtingen zijn.

    Positionering kiezen – Kies voor de beste richting(en) en leg deze voor aan organisatie en markt. Vraag bijvoorbeeld uw drie beste klanten of relaties om uw verhalen eens aan te horen en u te vertellen wat zij het best vinden passen en waarom. U zult merken dat zowel uw eigen mensen als uw klanten hier een heel duidelijk antwoord op kunnen geven!

    Positionering laden – De laatste stap is de nieuwe positionering kenbaar maken in de markt. Het strategische verhaal dat u heeft opgesteld, vertelt ook welke middelen en inspanningen bij het communiceren van uw nieuwe positionering passen. Dit is niet alleen een activiteit voor marketing, het is van essentieel belang dat ook sales deze nieuwe boodschap communiceert. Door de nieuwe positionering stapsgewijs te introduceren, ontvangt u waardevolle feedback die u weer kunt integreren in uw verhalen en methoden.

     

    Positionering expert inschakelen?

    Merkelijkheid helpt bedrijven met uiteenlopende positioneringsvraagstukken. We geven advies, organiseren workshop en onderzoek jouw merk en markt. Wat past het best bij jouw vraag?

    Lees meer

     

    Dit proces staat of valt natuurlijk met de openheid en creativiteit waarmee u aan de slag gaat, maar iedereen heeft te maken met een blindheid voor de eigen organisatie. Daarom is het vaak aan te raden om een externe adviseur of partij te betrekken bij dit proces. Maar dit proces kunt u ook puur als test of toetsing gebruiken om te bepalen of u op de goede weg bent. Het  hoeft niet altijd te leiden tot ingrijpende veranderingen. De links in dit artikel ondersteunen u in dit proces.

    Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
    Alle vragen
    Deel dit artikel