Merk archetype
Een merk archetype is een wereldwijd bekend concept dat aan de basis kan staan van het gedrag van jouw merk. Je gebruikt het om op te vallen en je doelgroep direct op de juiste plek te raken. Het is een waardevol hulpmiddel om jouw positionering vorm te geven en zoveel mogelijk impact te realiseren met jouw marketing budget.
Op deze pagina leggen we niet alleen uit wat merk archetypes zijn, waar ze vandaan komen en hoe je ze gebruikt, maar gaan we ook in op elk individuele merk archetype. Wil je daarna nog meer weten? Lees dan een van onze artikelen over een specifiek merk archetype. Daarin leggen we uit hoe jij dit merk archetype kan inzetten voor jouw merk en positionering.
Wat is een merk archetype?
Merk archetypes zijn voor iedereen hetzelfde. De held en de moeder zijn bijvoorbeeld fundamentele karakters waarvan we elkaar niet hoeven uit te leggen waar ze voor staan. En dat geldt voor mensen over de hele wereld! Merken die zich verbinden met één merk archetype maken gebruik van deze herkenbaarheid en zorgen ervoor dat hun merkwaarde stijgt.
Een merk archetype geeft duidelijkheid over het merk DNA en handvatten voor een effectieve, consistente merkstrategie. De doelgroep herkent waar het merk voor staat, welke purpose het nastreeft en welke waarden het belichaamt. Dit is cruciaal in een tijd waarin steeds meer merken vechten om aandacht en het erg moeilijk is om je te onderscheiden op basis van basale kenmerken en voordelen.
Een merk archetype helpt jouw merk om een unieke positie in te nemen in jullie markt. Onderzoek van Young & Rubicam (tegenwoordig VMLY&R) op basis van 13.000 merken in 33 landen1 wijst uit dat merken die sterk verbonden zijn met één merk archetype beter presteren (97% meer groei) dan merken die dat nalaten.
1 The Hero and the Outlaw, Mark/Pearson, 2001 McGraw-Hill, pagina 30
Ontdek de 12 merk archetypes aan de hand van voorbeelden uit B2C én B2B en leer hoe jij het fundament legt voor een sterk en duurzaam merk
Bekijk boekOntstaan van merk archetypes
Psycholoog Carl Jung bedacht de term archetype in 1919 maar stond daarbij ook op de schouders van klassieke denkers als Plato, Cicero en Augustine. Jung gebruikte archetypes om bepaalde ervaringen, ideeën en observaties te duiden. Hij omschrijft archetypes in zijn boek, Psychology and Religion als: “Vormen of beelden van een collectieve aard die praktisch wereldwijd voorkomen als onderdelen van mythes en tegelijkertijd als individueel product van onderbewuste oorsprong.” Archetypes staan dus voor gedragspatronen die wij allemaal instinctief begrijpen.
Voor marketeers en communicatiespecialisten had dit denken jarenlang een grote aantrekkingskracht, maar het duurde tot 2001 voordat Mark en Pearson het in hun boek ‘The Hero and the Outlaw’ samenbrachten. De 12 merk archetypes waren geboren. Tien jaar later breidden Hartwell en Joshua Chen dit in het werkboek ‘Archetypes in Branding’ verder uit naar 60 merk archetypes verdeeld over de 12 families. Er is ook een Nederlands boek dat hierover spreekt; De vijf stappen naar een betekenisvol merk . Tot slot is er het boek ‘The Hero with a Thousand Faces’ van Joseph Campbell (1949); hij legt uit dat het avontuur van de held centraal staat in de mythologie en was bijvoorbeeld een grote inspiratie voor George Lucas bij het schrijven van Star Wars.
Bovenstaande boeken vormen de basis van onze eigen interpretatie van merk archetypes en we verbinden inzichten uit alle werken in de individuele artikelen over de merk archetypes.
Positionering en merk archetype
Merk archetypes en het positionering model zijn belangrijke hefbomen voor merken die zich onderscheidend willen positioneren. Het merk archetype model – later meer – helpt duiden hoe de concurrentie zich positioneert en vervolgens is de keuze voor een merk archetype een belangrijke bouwsteen voor de positionering van een merk. Een merk kiest een merk archetype dat past bij cultuur en identiteit én waarmee het zich onderscheidend kan positioneren. Het merk archetype vertelt hoe jouw merk zich gedraagt, hoe het zich verbindt met de doelgroep.
Natuurlijk komt er veel meer kijken bij een positionering. Merkelijkheid staat ieder jaar een grote verscheidenheid aan merken bij in het scherp stellen of vernieuwen van hun positionering. Al onze publicaties over dit onderwerp vind je terug in onze kennisbank.
Benieuwd hoe jij merk archetypes inzet voor jouw merk? Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid. Goede deal?
Merk archetypes zorgen voor verbinding
Waarom zijn merk archetypes zo’n belangrijke hefboom? Omdat we elk archetype instinctief begrijpen hoeft een merk veel minder uit te leggen. We vragen ons bijvoorbeeld niet af waarom Nike grote atleten sponsort, we verwachten het eigenlijk al omdat het past bij het merk archetype held. En welk gedrag hoort nog meer bij de held? Dikke kans dat je niet lang hoeft na te denken om daar antwoord op te geven.
Ons instinctieve begrip van merken met een duidelijk merk archetype maakt dat we ons sneller met deze merken verbonden voelen. En verbinding is het meest waardevolle goed voor merken. Als een doelgroep zich verbonden voelt met een merk volgt daar niet alleen een voorkeur uit, maar resulteert dat ook in hogere marges, ambassadeurschap en loyaliteit.
Merk archetypes zorgen voor differentiatie
Een merk archetype geeft jouw merk persoonlijkheid, het roept een bepaald gevoel op bij mensen. En persoonlijkheid herkennen we uit duizenden. Dit maakt dat jouw merk zich op basis van persoonlijkheid kan onderscheiden van de concurrentie in plaats van kenmerken of voordelen. Red Bull en Coca-Cola zijn op basis van kenmerken en voordelen niet van elkaar te onderscheiden, maar je zou ze nooit met elkaar verwarren.
Merk archetype en purpose
Niet alleen klanten willen zich verbinden aan een groter doel, mensen werken ook liever voor een bedrijf met een purpose.
Wereldwijd opererende bedrijven spreken al jaren van een ‘war for talent’, het steeds meer concurrerende landschap voor het werven en behouden van werknemers. Ook in Nederland wordt dit steeds beter zichtbaar, bijvoorbeeld in de techniek waar al jaren een schrijnend tekort is aan elektriciens.
Het juiste merk archetype is de snelste route naar het hoofd van de potentiële sollicitant. Als zij jouw bedrijf moeiteloos snappen, is het veel makkelijker om te bepalen of ze voor jouw bedrijf willen werken. We komen steeds vaker voorbeelden tegen van bedrijven die door hun duidelijke doel soms letterlijk een wachtlijst hebben en steevast minder betalen voor talent dan gangbaar is in de markt.
Wie is het merk archetype, de klant of het merk?
Tegenwoordig draait alles om de klant. Hoewel er nog merken zijn die zichzelf centraal stellen, heeft het overgrote deel van de grote merken de klant centraal staan in hun wereld.
Mercedes-Benz (Ruler) zei lange tijd: ‘Das Beste oder nichts’, maar schikt zich tegenwoordig veel meer naar de wensen van zijn klanten. Nike (Hero) is niet zelf de held, ‘Just do it’ motiveert jou om de held te zijn en die marathon te lopen.
Het merk archetype van jouw merk bepaalt welke behoefte jouw merk faciliteert voor de klant. Neem bijvoorbeeld het merk Patagonia (Explorer), dit merk voorziet jou van de kleding en accessoires waarmee jij de wereld kan verkennen. Of het merk Dove (Caregiver), dat verzorgingsproducten maakt en ervoor zorgt dat elke vrouw zich mooi voelt. Bij geen van deze merken draait het om het merk zelf, alles draait om hun klanten.
Merk archetype model
De twaalf merk archetypes zijn op verschillende assen in te delen. Wij hanteren de assen Ego – Sociaal en Vrijheid – Orde om de merk archetypes in te delen. Mark en Pearson hanteren zelf Stabiliteit – Meesterschap en Thuishoren – Onafhankelijkheid. Onze voorkeur gaat uit naar de eerste vanwege de makkelijkere toepasbaarheid in een zakelijke omgeving, omdat het logischer overkomt.
De wereld van automerken is een leuke introductie tot merk archetypes. Elk merk archetype past bij meerdere merken en voor ieder merk kost het niet veel moeite om te begrijpen waarom wij het merk zo indelen.
Verderop in dit artikel leggen we de merk archetypes kort uit aan de hand van deze automerken. Meer weten over een individueel merk archetype? In onze artikelen gaan we er uitgebreid op in met voorbeelden uit zowel zakelijke dienstverlening als industrie. Ook voor B2B lekker praktisch dus.
Merk archetype model gebruiken
Als je dit model wilt gebruiken om jouw markt in kaart te brengen, beantwoord je per concurrent de volgende vragen:
- Draait het bij dit merk om Ego of Sociaal? Dan bedoelen we: gaat het vooral om de klant zelf of eerder om de bredere wereld daar omheen?
- Houdt dit merk van Orde of is juist Vrijheid belangrijk?
Vervolgens bepaal je waar in het kwadrant het merk zich bevindt. Het is soms praktisch om eerst alle concurrenten per kwadrant in te delen en vervolgens pas op basis van de onderlinge verschillen het specifieke merk archetype te duiden. En hoe plaats je vervolgens je eigen merk?
Ontdek de 12 merk archetypes aan de hand van voorbeelden uit B2C én B2B en leer hoe jij het fundament legt voor een sterk en duurzaam merk
Bekijk boekMerk archetype en cultuur of identiteit
Kan je gewoon elk merk archetype kiezen? Nee. Welk merk archetype bij jouw merk past, hangt in belangrijke mate af van de cultuur of identiteit van jouw organisatie. Is jouw bedrijf vooral intern georiënteerd en houden jullie van orde? Dan is het onwaarschijnlijk dat de Outlaw goed bij jullie past. Maar de Ruler, Magician of Ally zijn jullie dan misschien weer op het lijf geschreven.
De belangrijkste reden hiervoor is de perceptie van klanten. Een bedrijf dat in haar marketing een ander gezicht toont als wanneer je contact opneemt, is maar zelden succesvol. Het zorgt voor een gevoel dat mensen misleid worden. Dus zorg ervoor dat het merk archetype past bij de identiteit of cultuur van de organisatie.
Afhankelijk van het type organisatie hebben wij in de praktijk verschillende methoden om te bepalen welk merk archetype het beste past bij jouw organisatie:
- Desk research
- Interviews
- Cultuur onderzoek
Desk research betekent dat wij de beschikbare middelen (intern en extern) bestuderen en daaruit conclusies trekken die we vervolgens toetsen. Interviews betekent dat wij een verscheidenheid aan mensen uit de organisatie spreken met als doel het achterhalen van de identiteit. Een cultuur onderzoek is een aanpak die wij vaak in workshops gebruiken. Aan de hand van leuke casuïstiek bespreken we hoe een organisatie op bepaalde situaties reageert. Dat verwerken we in een model gebaseerd op het werk van Hofstede en dient als de basis voor een levendige discussie.
Het resulteert in een aantal duidelijk conclusies die gebruikt kunnen worden om de keuze voor een bepaald merk archetype te leiden of valideren. Zo weet je zeker dat je de juiste keuze maakt.
12 merk archetypes Jung
In onze FAQ geven we antwoord op de vraag ‘Wat zijn de 12 archetypes van Jung?’. Maar we gaan natuurlijk uitgebreid in op elk afzonderlijk merk archetype:
- Hero merk archetype
- Caregiver merk archetype
- Explorer merk archetype
- Outlaw merk archetype
- Sage merk archetype
- Magician merk archetype
- Innocent merk archetype
- Creator merk archetype
- Jester merk archetype
- Ruler merk archetype
- Lover merk archetype
- Ally merk archetype
Merk archetype Hero
De held roept bij ons allemaal duidelijke beelden op. Dit merk archetype gaat gepaard met een sterk plichtsgevoel, grote bewijsdrang en meesterschap. De held reageert op een uitdaging, hij komt in actie en maakt het verschil met zijn meesterschap. Dit typische beeld geldt ook voor het Hero merk archetype, toch hoeft zij niet altijd zelf spierballen te tonen. Hero merken helpen hun klanten grenzen te verleggen, groeien en zelf een held te worden, hun (maatschappelijke) plicht uit te voeren of persoonlijke kracht, moed en competenties in te zetten om het verschil te maken.
De hoeveelheid motivatie van de Hero is ongekend en dat steekt klanten aan. Succesvolle Hero merken weten een loyale, toegewijde achterban aan zich te binden, mits zij de plank niet misslaan: arrogantie en de zoektocht naar een (niet bestaande) vijand kan de Hero vervreemden van de doelgroep.
Bekende voorbeelden van het Hero merk archetype zijn Nike en BMW. Benieuwd welke zakelijke dienstverlener of industriële organisatie wij nog meer als Hero zien? Lees ons volledige artikel over het Hero merk archetype. Dan vertellen we je ook direct meer over de beweegredenen, voordelen, valkuilen én marketing van de Hero.
Ontdek de 12 merk archetypes aan de hand van voorbeelden uit B2C én B2B en leer hoe jij het fundament legt voor een sterk en duurzaam merk
- Praktische handvatten om zelf met merk archetypes aan de slag te gaan
- 2x B2B voorbeeld uit zakelijke dienstverlening en industrie per merk archetype
- Unieke illustraties zorgen voor nog meer gevoel bij elk merk archetype
Merk archetype Caregiver
De Caregiver is een betrouwbaar en zorgzaam merk archetype, denk bijvoorbeeld aan het klassieke beeld van een moeder of leraar. Op zoek naar een veilige, ordelijke wereld waarin iedereen voor elkaar zorgt, offert de Caregiver zichzelf op, omdat het belang van anderen voorop staat. De grootste zorg van de Caregiver is instabiliteit of problemen van anderen, en dus biedt zij, gevraagd én ongevraagd, hulp aan anderen die dat nodig hebben.
Caregiver merken stellen het belang van de klant voorop en denken écht met ze mee. Dankzij de positieve bijdrage aan het leven van klanten worden innovaties van succesvolle Caregiver merken sneller geaccepteerd. Het gevaar voor Caregiver merken lonkt als het eigenbelang volledig ondergesneeuwd raakt door het belang van de klant. Want hoe kan je iedereen beschermen als je eigen doelen, wensen en grenzen niet duidelijk zijn?
Volvo en het Rode Kruis zijn bekende voorbeelden van Caregiver merken. In ons volledige artikel over het Caregiver merk archetype lichten we deze voorbeelden toe én geven we twee nieuwe voorbeelden; één zakelijke dienstverlener en één industrieel bedrijf. Ook gaan we uitgebreider in op de motivatie, voordelen en marketing van het Caregiver merk archetype.
Merk archetype Explorer
Vrijheid staat centraal voor het Explorer merk archetype. De vrijheid om erop uit te trekken, je eigen individualiteit te ontdekken en écht jezelf te zijn. Dit merk archetype verlangt naar vrijheid én zelfontwikkeling. Combineer beide en je krijgt volgens de Explorer de ideale wereld.
Voor deze ontdekkingsreizigers is de reis belangrijker dan de bestemming. Een succesvol Explorer merk vindt een diepe verbinding met haar doelgroep en zet in op een langdurige relatie. Hoewel dit merk archetype, en haar doelgroep, graag ronddwaalt, verlangen klanten van de Explorer wél houvast en een duidelijke koers.
In ons volledige artikel over het Explorer merk archetype vertellen we meer over de kenmerken, voordelen en marketing van dit merk archetype. Ook bieden we naast voorbeelden zoals Land Rover en GoPro een zakelijk én industrieel voorbeeld.
Merk archetype Outlaw
Een andere naam voor de Outlaw is de Rebel. Dit merk archetype voelt zich niet thuis en herkent zich niet in de maatschappij waarin hij of zij leeft en daagt daarom de status quo uit. Gedreven door een gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid, gerechtigheid of zelfs wraakgevoelens creëert de Outlaw een wereld waar hij wél in past. Daarbij is de Outlaw niet bang een gevoelige snaar te raken, provoceren en shockeren is juist onderdeel van het proces.
Als merk breekt de Outlaw regels binnen en buiten haar branche in de jacht op verandering, met én voor de doelgroep. Outlaws zijn leiders, brutaal en niet bang om risico’s te nemen. Het rebelse karakter is ook direct een valkuil, want rebelleren om te rebelleren is niet geloofwaardig en wordt door potentiële klanten niet geaccepteerd.
Voorbeelden van Outlaw merken zijn Harley Davidson en Virgin. Benieuwd naar onze voorbeelden uit de industrie of zakelijke dienstverlening? Lees dan ons volledige artikel over het Outlaw merk archetype, daar gaan we dieper in op de drijfveren, voordelen, valkuilen én marketing van het Outlaw merk archetype.
Benieuwd hoe jij merk archetypes inzet voor jouw merk? Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid. Goede deal?
Merk archetype Sage
De Sage wordt niet voor niets ook wel de wijze genoemd, kennis en waarheid zijn het hoogste goed voor dit merk archetype. De Sage wil een betere wereld creëren en gelooft dat iedereen goede beslissingen kan nemen, als ze daar de kennis maar voor hebben. Net als de Sage willen zijn klanten de wereld beter begrijpen en slimmer worden. Zij willen niet blind volgen, maar zelf een weloverwogen keuze maken. Het liefst op basis van (feitelijke) informatie.
De klanten van een Sage voelen zich door zijn product of dienst een expert, hierdoor past het Sage merk archetype goed bij hoogkwalitatieve of complexe producten en diensten. De grootste valkuil van een Sage is de houding richting klanten en de tone of voice. Klanten van de Sage willen bevestigd krijgen dat ze slim en verstandig bezig zijn. Een belerende of zelfs neerbuigende toon kan het einde van hun loyaliteit betekenen.
In ons volledige artikel over het merk archetype Sage leggen we uit waarom Audi een typische Sage is én geven we een voorbeeld uit de industrie en zakelijke dienstverlening. Natuurlijk gaan we ook verder in op de karaktereigenschappen, voordelen, valkuilen en marketing van de Sage.
Merk archetype Magician
Een Magician droomt groot en maakt het onmogelijke mogelijk. De Magician is een doorzetter met een groot oplossend vermogen, hij weet iets negatiefs om te buigen tot iets positiefs. Van een kortdurende behoeftebevrediging, tot een flow van ervaringen of zelfs een wonder, het Magician merk archetype helpt haar klanten met een transformatie.
Een ware Magician is een voorloper en blijft innoveren. Zo kan hij zijn klanten continue voorzien van geluksmomenten en hun transformatie ondersteunen. Een goed uitgevoerde Magician bouwt langdurige partnerships en een loyale klantenkring op. Slaag je als Magician niet in de uitvoering of is de belofte te groot? Zowel klanten als concurrenten zullen dit direct afstraffen. Houd de belofte en uitvoering dus goed in balans!
In ons volledige artikel over het merk archetype Magician bieden we twee uitgebreide voorbeelden, een industrieel bedrijf en een zakelijke dienstverlener. Ook gaan we dieper in op de diverse niveaus die de Magician kent, voordelen, nadelen én marketing volgens een Magician.
Merk archetype Innocent
De Innocent of Onschuldige is een optimist, op zoek naar de perfecte wereld, die gelooft in eenvoud. De Innocent biedt eenvoudige oplossingen en keuzes voor een beter leven of een betere wereld. Eenvoud, geluk en eerlijkheid zijn de centrale waarden van Innocent merken.
Klanten kiezen voor de Innocent op basis van gedeelde normen en waarden, vaak ten koste van het dominante merk in de markt. Zo lang de Innocent voldoet aan deze gezamenlijke normen en waarden biedt dit de fundering voor een zeer loyale klantgroep. De positieve instelling is een groot onderdeel van het Innocent merk archetype, maar ook de valkuil: verlies de realiteit niet uit het oog.
De kenmerken en marketing aanpak van het Innocent merk archetype bespreken we uitgebreid aan de hand van twee voorbeelden in ons volledige artikel over het Innocent merk archetype.
Merk archetype Creator
Voor de Creator draait alles om visie. Creatief, technisch en praktisch, de Creator weet exact wat hij wil. Hij jaagt een ideaal na en creëert het product of de dienst die zijn visie werkelijkheid maakt. De Creator is eigenwijs, innovatief en altijd op zoek naar de beste oplossing. Hij verandert de wereld.
Juist omdat de Creator het onmogelijke mogelijk maakt, zijn klanten bereid extra te betalen voor Creator producten of diensten. Maar let als Creator op voor perfectionisme, dit kan verlammend werken voor het uitvoeren van jouw visie.
Naast overduidelijke voorbeelden zoals Tesla en Apple delen we in ons volledige artikel over het Creator merk archetype twee andere voorbeelden, een zakelijke dienstverlener en een industrieel voorbeeld. Ook gaan we dieper in op de kenmerken, voordelen, nadelen en hoe je de Creator tot uiting brengt.
Merk archetype Jester
Speels en vrolijk, maar met een serieuze visie maakt de Jester problemen bespreekbaar. Plezier en humor voor klanten staan voorop, maar de Jester is ook kritisch en pijnlijk eerlijk. Op een luchtige manier probeert hij een serieuze boodschap over te brengen.
Weet je als Jester de juiste toon te vinden? Dan zijn zowel je doelgroep als andere stakeholders bereid naar je te luisteren en zelfs tot actie over te gaan. De Jester zit niet verlegen om publiciteit en merk ambassadeurs, maar moet altijd waken voor de kern van zijn boodschap. Word je als Jester niet serieus genomen? Dan zal de kern van je boodschap niet aankomen bij de doelgroep.
Naast bekende voorbeelden zoals de Smart en Ben & Jerry’s geven we je in ons volledige artikel over het Jester merk archetype nog twee voorbeelden. Namelijk een zakelijke dienstverlener van Nederlandse bodem en bekend internationaal industrieel merk. Ook vertellen we meer over de waarden, eigenschappen en marketing van een Jester.
Merk archetype Ruler
De heerser van de markt, altijd op zoek naar meer controle en macht. De Ruler straalt autoriteit uit en staat op enige afstand van concurrenten, leveranciers en klanten. Met zijn macht en controle schept hij orde en biedt klanten veiligheid en succes. Ook klanten van de Ruler zijn op zoek naar macht, status en prestige.
Als Ruler bepaal jij de standaard in de markt, iets waar veel klanten zich tot aangetrokken voelen. Klanten vertrouwen de Ruler en voelen zich op hun gemak, daarvoor betalen zij een hogere prijs en daardoor verovert de Ruler een groot marktaandeel. Maar een heerser uit balans schiet al snel door naar een tiran die geen nieuwe spelers, producten of innovaties toelaat en daarmee het vertrouwen verliest van zijn achterban.
Mercedes-Benz is een typische Ruler. In ons volledige artikel over het Ruler merk archetype lees je nog twee interessante voorbeelden van Ruler merken, een zakelijke dienstverlener en een grote industriële speler. Daarnaast vertellen we je meer over de eigenschappen en het gedrag van typische Ruler merken.
Merk archetype Lover
Lover merken verlangen intens naar de goedkeuring van hun doelgroep en bereiken dat door de klant(relatie) centraal te stellen. De Lover voorziet vaak in genot of schoonheid, denk aan dure bonbons, parfum of designerkleding. In een andere vorm kan de Lover juist ook een spiritueel of strategisch partner zijn, die haar doelgroep helpt haar doelen te bereiken. De lover is een betrouwbare, loyale en respectvolle partner, charismatisch en met oog voor detail. Klanten voelen zich gewaardeerd, zijn vaak emotioneel verbonden met het merk en blijven daardoor een leven lang klant.
De Lover kent een zeer grote potentiële doelgroep. Uniek voor dit merkarchetype is dat vrijwel iedereen zich op enig moment in zijn of haar leven herkent in de drijfveer van de Lover: liefde. Met een goed uitgevoerde positionering als Lover bouw je aan een loyale klantgroep die bereid is een premium te betalen voor jouw merk. Niet alleen klanten, ook werknemers voelen zich verbonden met een Lover merk, waar de interne cultuur niet gebaseerd is op concurrentie maar op hechte samenwerking. Bevestiging vanuit de doelgroep, zowel klanten als medewerkers, is essentieel voor de Lover. Blijft deze bevestiging uit? Dan dreigt de Lover stuurloos op zoek te gaan naar wat wél werkt voor haar doelgroep, daarmee eigen kennis en ervaring uit het oog verliezend. Als logische tegenhanger voor de jacht op waardevolle relaties zijn ook jaloezie en strijd potentiële valkuilen voor dit merk archetype.
Benieuwd hoe je als Lover je marketing aanpakt? In ons volledige artikel over het Lover merk archetype gaan we hier dieper op in en bieden we een aantal voorbeelden uit de praktijk, zoals Magnum en PPG. Daarnaast zetten we de drie niveaus van het Lover merk archetype, de voor- en nadelen en eigenschappen duidelijk uiteen.
Merk archetype Ally
Het merk archetype Ally zet het succes van haar klanten altijd boven eigen eer en glorie en excelleert tijdens onzekere tijden. De Ally is een rots in de branding en heeft geen moeite met het vinden van het juiste personeel.
Het merk archetype Ally past goed bij merken die opkomen voor een ideaal of een groter goed dienen. Het merk treedt op als voorvechter, verbinder of juist als dienaar en doet altijd wat nodig is. En de juiste bondgenoot is natuurlijk van onschatbare waarde. De belangrijkste uitdaging voor de Ally is om de juiste balans te vinden tussen klant en eigenbelang.
Een onzelfzuchtige bondgenoot kan rustig bouwen aan het vertrouwen dat aan de basis staat van een jarenlange samenwerking. En door duidelijk te zijn over doelen en idealen heeft het merk een streepje voor op de arbeidsmarkt. Daarnaast kan de Ally vaak een unieke positie in de markt innemen. Concurrenten plaatsen zichzelf duidelijk in de uitersten van de markt op het gebied van prijs of kwaliteit, de Ally kan dan een unieke ‘best of both worlds’ positionering innemen.