Wie kent ze niet, de commercials van Centraal Beheer. Al decennia lang in staat het publiek te vermaken met absurde situaties waarbij je inderdaad graag gedekt zou zijn door een degelijke verzekering. Elke keer weer juweeltjes van reclames die in ieder geval elke keer weer een glimlach op het gelaat bewerkstelligen. Maar waar staat Centraal Beheer nou eigenlijk voor? Waar moet ik ze eigenlijk voor bellen? Hoe wil Centraal Beheer zich positioneren?
Dit is wat ze zelf zeggen: Centraal Beheer Achmea is landelijk bekend als de verzekeringsmaatschappij uit Apeldoorn. We zijn een van de grootste verzekeraars van Nederland en hebben rechtstreeks en persoonlijk contact met onze klanten. Wij bieden onze klanten zekerheid, gemak en duidelijkheid.
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
Even terug naar hun laatste commercial. Hier schetsen zij een situatie waarbij een jongeman herhaaldelijk last heeft van zijn koekoeksklok. Zo veel last dat zijn dagelijkse gang van zaken, in dit geval klussen in huis, ernstig verstoord wordt. Radeloos hakt hij de koekoeksklok in stukken en verbrand hem in de open haard. Voor het warme haardvuur ziet hij zijn zojuist vernietigde klok in het programma ‘kunst en kitch’ getaxeerd worden op € 90.000! We herkennen dit allemaal als een ‘even Apeldoorn bellen’ situatie. Absoluut goed bedacht en werkelijk hilarisch, zoals u hieronder kan zien:
Maar wat moet een consument van deze boodschap meekrijgen? Behalve dat zij bekend staan als de verzekeraar uit Apeldoorn. Wat zegt deze commercial over dit bedrijf? Wat zegt dit over hun unieke positie ten opzichte van hun concurrentie? Wij komen daar niet helemaal uit, of beter gezegd helemaal niet!
Is het bijvoorbeeld zo dat zij ook bij het zelf en opzettelijk vernietigen van persoonlijke eigendommen uitkeren? Zijn zij de verzekeraar waarbij het altijd lachen geblazen is? Dit lijkt ons niet het geval en ook zeker niet wenselijk.
In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.
Een goede positionering zorgt ervoor dat de markt (consument) in staat is op basis van unieke eigenschappen bewust te kiezen voor een dienst of product. Waar kies je dan bij Centraal Beheer voor? Dat zij in Apeldoorn zitten? Dit lijkt ons volledig irrelevant want waarom zou je naar het (hoofd)kantoor van je verzekeraar willen afreizen? Ok, de term “even Apeldoorn bellen” zal absoluut zorgen voor een “top of mind” positie onder verzekeraars, maar werkt dit ook als we specifiek zoeken naar een auto- zorg- of opstalverzekering? De vraag die wij ons daarom stellen is dan ook of een ijzersterk merk zonder waarden wel zo sterk is?
Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.