Positioneren

*Positioneren

Merkpositionering, de bron van onderscheidend vermogen

Merkpositionering bepaalt het succes van merken en bedrijven. De merkpositionering is de kapstok van het onderscheidend vermogen en helpt met sterke, eenduidige marketing en communicatie. Toch is dit niet voor elk merk gesneden koek. Wat is merkpositionering precies en zijn er ook goede voorbeelden? In dit aritkel beginnen we met een definitie, delen merkpositionering modellen […]

Lees meer

*Positioneren

Merkstrategie bij overname: tweede merk aanhouden of snel integreren?

Is het beter om de markt vanuit één merk te bedienen? Deze merkstrategie lijkt bij overname vaak de meest logische oplossing omdat het kostenefficiënt is en de overnemende partij een voorkeur heeft voor haar eigen merk. Een student stelde ons precies deze vraag namens haar afstudeerbedrijf en in dit artikel gaan we daarom dieper in […]

Lees meer

*Positioneren

Prijs & positionering: het verschil tussen prijs en waarde

Wat doe je als jouw potentiële klanten zeggen dat jouw product of dienst te duur is? Veel ondernemers denken dan aan een aanbieding of prijsverlaging terwijl zij juist de andere kant op moeten. Door te focussen op waarde kan een merk zich blijvend onderscheiden, klanten aan zich binden en legt het de basis voor een […]

Lees meer

*Positioneren

Kernwaarden Facebook (Meta) bouwstenen strategie en positionering

Wat kan jij leren van de kernwaarden van Facebook (Meta)? Het Amerikaanse bedrijf Meta, voorheen Facebook, ligt natuurlijk al jarenlang onder vuur. Privacy, haatzaaiing, beïnvloeding van verkiezingen, het zelfbeeld van jonge vrouwen, de lijst met bezwaren houdt niet op. Tegelijkertijd kiest het merk heel bewust voor duidelijke kernwaarden die richting geven aan het gedrag van […]

Lees meer

*Positioneren

Positionering Gamma: succesvolle positionering of top of mind door kenmerkende campagnes?

Bouwmarkt Gamma viert dit jaar haar vijftigste verjaardag, een mooi moment om de positionering nader te bekijken. Hoe heeft Gamma zich van de eerste échte bouwmarkt weten te ontplooien tot marktleider in de Benelux? Om die vraag te beantwoorden kijken we naar het ontstaan van de keten, haar positionering én een aantal sprekende marketing voorbeelden […]

Lees meer

*Positioneren

Positionering Netflix: marktleider in een snelle, onstuimige markt

Hoe blijf je je succesvol positioneren in een veranderende markt waarin de concurrentie ook nog eens snel toeneemt? Netflix is een begrip geworden in onze maatschappij, in onze cultuur, en daarom kijken we naar de positionering van de streamingsdienst. Ontstaan als online verhuurder van dvd’s in 1997 en inmiddels hét online streamingplatform met ruim 200 […]

Lees meer

*Positioneren

Een praktische kijk op merk hiërarchie strategie en merkarchitectuur

Hoe identificeer je kansen voor merkpositionering voordat jouw concurrenten ze zien? En hoe geef je jouw nieuwe merk een hogere slagingskans? Merkarchitectuur en merk hiërarchie zijn strategische activiteiten die jouw succes kunnen maken of breken. In dit artikel kijken we naar de belangrijkste typen merkarchitectuur en kijken we naar de merkarchitectuur van Unilever én Heineken. […]

Lees meer

*Positioneren

Merkstrategie in de praktijk: voorbeelden en praktische modellen

Wat levert een goede merkstrategie op? Zoals veel marketing termen leidt ook merkstrategie zijn eigen leven. Voor de één is dit hetzelfde als positioneren, voor de ander is het veel abstracter. In dit artikel delen we de definitie, vertellen we wat merkstrategie betekent en delen we naast twee merkstrategie modellen ook interessante voorbeelden van merkstrategie […]

Lees meer

*Positioneren

Ebook Positioneren: word een positionering expert

Dit jaar ging jouw merk eindelijk afstand nemen van de concurrentie. Jullie onderscheidend vermogen is zó sterk dat het niet eens echte concurrentie is. Maar waarom is het dan toch niet gelukt? Waarom kom je er dan in klantgesprekken achter dat zij het verschil tussen jullie merk en de concurrentie helemaal niet zo duidelijk zien? […]

Lees meer

*Merk archetype

Merk Archetype Innocent: de belofte van eenvoud en geluk

Is jouw merk als een echte optimist op zoek naar de perfecte wereld? De Onschuldige biedt klanten een eenvoudige keuze voor een betere wereld. Zij streeft net als haar klanten naar geluk en harmonie. Een motto van de Innocent zou kunnen zijn ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’. Met eerlijke, pure producten die bijdragen aan […]

Lees meer