Merkidentiteit

Definitie merkidentiteit

De merkidentiteit van een bedrijf zijn de visuele elementen die de onderscheidende kernwaarden van een bedrijf vertegenwoordigen en communiceren naar de markt.

De merkidentiteit van een bedrijf komt voort uit de bedrijfsidentiteit en positionering. Het zijn alle elementen die het merk een gezicht geven in de markt. Hiermee bedoelen we niet alleen visuele uitingen maar ook de boodschap van het bedrijf. De merkidentiteit heeft dus betrekking op de stijl, design, kleur, logo en naam van een organisatie maar ook op de tone of voice in de reclame-uitingen.

We bespreken de belangrijkste aspecten van een merkidentiteit. Per onderwerp vind je dan ook links naar artikelen waarin we dieper op dat onderdeel ingaan.

Scroll snel naar:

logo-merkidentiteitDe kern van jouw merkidentiteit: een sterk logo

Het succes van een logo gaat schuil achter de psychologie van kleur, vorm en betekenis. Kleur en vormen hebben onbewust effect op de emoties van jouw doelgroep. Vaak bepaald dit de eerste indruk. Idealiter sluit deze eerste indruk aan bij het karakter van het bedrijf. Hoe vertaal je het karakter van het bedrijf naar een logo?

Aan de hand van een aantal voorbeelden geven wij in het artikel ‘de kern van jouw merkidentiteit: een sterk logo’ antwoord op deze vraag.

De beste kleur voor jouw merkidentiteit

Zo’n 90% van impulsaankopen wordt enkel bepaald door kleur. Als je nu jouw schouders ophaalt omdat jouw B2B product of dienst niet zo vluchtig is sla je de plank mis. Ook als het aankoopproces langer duurt heeft kleur een enorme invloed op de besluitvorming. Kleur is namelijk in belangrijke mate bepalend voor ons oordeel over een merk.

Welk effect heeft de kleur van jouw merk? Lees her hier: ‘de beste kleur voor jouw merkidentiteit en positionering bepalen‘.

Lettertypen psychologie

Verschillende letterstijlen roepen – vaak onbewust –  bepaalde associaties op in het hoofd van een lezer. De letterstijl is daarom een belangrijke maar vaak over het hoofd geziene factor voor het op de positionering aan laten sluiten van de merkidentiteit. Een merk wordt sterker als de letterstijl logisch past bij de positionering. In het artikel ‘lettertype en merkidentiteit: de psychologie achter jouw ‘font’‘.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een merknaam

Waar moet je rekening bij houden bij het bedenken van dé naam voor jouw nieuwe merk of product? Een goede merknaam heeft de volgende eigenschappen:

  • Gemakkelijk te onthouden en uit te spreken;
  • Roept de juiste associaties op;
  • Is uniek en valt op;
  • Beschrijft wat het merk doet.

Uiteraard kan een naam niet al deze eigenschappen bevatten. De uitdaging is om een naam te vinden die één of meerdere van deze eigenschappen heeft. In dit blog behandelen we het verschil tussen descriptieve en abstracte merknamen. Wanneer is het beter om de één te kiezen in plaats van de ander? Lees het hier: ‘hoe kies je een goede merknaam‘.