020 854 01 88

Lees op deze pagina alles over merkarchetypes. Scroll omlaag voor een overzicht van de verschillende merkarchetypes.

Wat zijn merk archetypes?

Merk archetypes zijn gebaseerd op de archetype theorie van de Zwitserse psycholoog Carl Jung. Volgens Jung kennen mensen onbewust dezelfde universele ideeën die onze psyche vormen. Deze komen in vrijwel alles in ons leven terug: mythes, sprookjes, personen, concepten en objecten. Ons onderbewustzijn herkent deze archetypes en kent daar bepaalde beelden aan toe zoals het typische beeld van een moeder, kind of held. Waarden en gedrag koppelen we op eenzelfde manier aan de archetypes.

Waarom gebruiken we merk archetypes?

Maar wat heb je nu aan die merk archetypes en het model? De kracht van merk archetypes zit in het feit dat we ze onbewust allemaal kennen, daar direct iets bij voelen en er een waarde aan hangen. Een goed gekozen en sterk uitgevoerd merk archetype versterkt jouw merkidentiteit en de aansluiting met je doelgroep.

Een goed gekozen merk archetype wil zeggen sluit écht aan bij jouw merk en organisatie. Het is geen invuloefening en merk archetypes komen in zeer diverse gradaties voor, dus in die zin bestaat er geen goed of fout. Maar een goed merk archetype sluit wel aan bij jouw purpose en persoonlijkheid. Waar staat jouw organisatie voor, vanuit welke behoefte is het merk ontstaan en wat is nu écht tekenen voor het merk? Denk aan producten en diensten, doelen, de organisatiecultuur én de mensen die er werken. Ga terug naar de kern en stel nog eens vast waar je als organisatie staat, waar je heen wilt, hoe je daar komt en wat jouw merk de doelgroep te bieden heeft.

Welk merk archetype past hierbij? Met het merk archetype model breng je jouw verhaal simpel terug naar de kern. Het is geen handboek, maar kan wel een leidraad bieden in jouw merkidentiteit en verhaal naar de doelgroep. Kenmerkend voor succesvolle merken is dat zij de essentie van hun bestaan en, bewust of onbewust hun merk archetype, snappen en consequent doorvoeren in de organisatie en hun communicatie.

De 12 merk archetypes

Jung heeft twaalf archetypes gedefinieerd. Deze archetypes vormen de basis van de merk archetype theorie, die we hieronder elk afzonderlijk toelichten:

 

Ons e-book over merk archetypes ontvangen?

We bundelen onze inzichten, informatie en voorbeelden van de twaalf merk archetypes in één e-book. Nieuw in dit e-book zijn onder andere de unieke tekeningen waardoor jij de diverse merk archetypes nóg beter begrijpt. Schrijf je nu in en ontvang het e-book zodra het klaar is als één van de eersten.

 

Merk archetype Hero

merk archetype hero bmwDe held roept bij ons allemaal duidelijke beelden op. Dit merk archetype gaat gepaard met een sterk plichtsgevoel, grote bewijsdrang en meesterschap. De held reageert op een uitdaging, hij komt in actie en maakt het verschil met zijn meesterschap. Dit typische beeld geldt ook voor het Hero merk archetype, toch hoeft zij niet altijd zelf spierballen te tonen. Hero merken helpen hun klanten grenzen te verleggen, groeien en zelf een held te worden, hun (maatschappelijke) plicht uit te voeren of persoonlijke kracht, moed en competenties in te zetten om het verschil te maken.

De hoeveelheid motivatie van de Hero is ongekend en dat steekt klanten aan. Succesvolle Hero merken weten een loyale, toegewijde achterban aan zich te binden, mits zij de plank niet misslaan: arrogantie en de zoektocht naar een (niet bestaande) vijand kan de Hero vervreemden van de doelgroep.

Bekende voorbeelden van het Hero merk archetype zijn Nike en BMW. Benieuwd welke zakelijke dienstverlener of industriele organisatie wij nog meer als Hero zien? Lees ons volledige artikel over het Hero merk archetype. Dan vertellen we je ook direct meer over de beweegredenen, voordelen, valkuilen én marketing van de Hero.

Lees alles over het merk archetype Hero.

Merk archetype Caregiver

Volvo logo voorbeeld van caregiver merk archetypeDe Caregiver is een betrouwbaar en zorgzaam merk archetype, denk bijvoorbeeld aan het klassieke beeld van een moeder of leraar. Op zoek naar een veilige, ordelijke wereld waarin iedereen voor elkaar zorgt offert de Caregiver zichzelf op, het belang van anderen staat voorop. De grootste zorg van de Caregiver is instabiliteit of problemen voor anderen en dus biedt zij, gevraagd én ongevraagd, wat andere nodig hebben.

Caregiver merken stellen het belang van de klant voorop en denken écht met ze mee. Dankzij de positieve bijdrage aan het leven van klanten worden innovaties van succesvolle Caregiver merken sneller geaccepteerd. Het gevaar voor Caregiver merken lonkt als het eigenbelang volledig ondergesneeuwd wordt door het belang van de klant. Want hoe kan je iedereen beschermen als je eigen doelen, wensen en grenzen niet duidelijk zijn?

Volvo en het Rode Kruis zijn bekende voorbeelden van Caregiver merken. In ons volledige artikel over het Caregiver merk archetype lichten we deze voorbeelden toe én geven we twee nieuwe voorbeelden; één zakelijke dienstverlener en één industrieel bedrijf. Ook gaan we uitgebreider in op de motivatie, voordelen en marketing van het Caregiver merk archetype.

Lees hier alles over het merk archetype Caregiver.

Merk archetype Explorer

explorer-mark-archetype-land-roverVrijheid staat centraal voor het Explorer merk archetype. De vrijheid om erop uit te trekken, je eigen individualiteit te ontdekken en écht jezelf te zijn. Dit merk archetype verlangt naar vrijheid én zelfontwikkeling. Combineer beide en je krijgt volgens de Explorer de ideale wereld.

Voor deze ontdekkingsreizigers is de reis belangrijker dan de bestemming. Een succesvol Explorer merk vindt een diepe verbinding met haar doelgroep en zet in op een langdurige relatie. Hoewel dit merk archetype en haar doelgroep graag ronddwalen verlangen klanten van de Explorer wél houvast en een duidelijke koers.

In ons volledige artikel over het Explorer merk archetype vertellen we meer over de kenmerken, voordelen en marketing van dit merk archetype. Ook bieden we naast voorbeelden zoals Land Rover en GoPro een zakelijk én industrieel voorbeeld.

Lees hier alles over het merk archetype Explorer.

 

Als eerste ons merk archetypes e-book ontvangen?

Al onze informatie, voorbeelden en inzichten over merk archetypes zijn binnenkort beschikbaar als e-book. Wil jij deze ontvangen? Schrijf je nu in en ontvang als één van de eersten onze unieke bundel, zodra deze beschikbaar is.

 

Merk archetype Outlaw

Het Outlaw automerk: Mini.
Het Outlaw automerk: Mini.

Een andere naam voor de Outlaw is de Rebel. Dit merk archetype voelt zich niet thuis en herkent zich niet in de maatschappij waarin hij of zij leeft en daagt daarom de status quo uit. Gedreven door een gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid, gerechtigheid of zelfs wraakgevoelens creëert de Outlaw een wereld waar hij wél in past. Daarbij is de Outlaw niet bang een gevoelige snaar te raken, provoceren en shockeren is juist onderdeel van het proces.

Als merk breekt de Outlaw regels binnen en buiten haar branche in de jacht op verandering, met én voor de doelgroep. Outlaws zijn leiders, brutaal en niet bang om risico’s te nemen. Het rebelse karakter is ook direct een valkuil, want rebelleren om te rebbeleren is niet geloofwaardig en wordt door potentiële klanten niet geaccepteerd.

Voorbeelden van Outlaw merken zijn Harley Davidson en Virgin. Benieuwd naar onze voorbeelden uit de industrie of zakelijke dienstverlening? Lees dan ons volledige artikel over het Outlaw merk archetype, daar gaan we dieper in op de drijfveren, voordelen, valkuilen én marketing van het Outlaw merk archetype.

Lees hier alles over het merk archetype Outlaw.

Merk archetype Sage

De Sage wordt niet voor niets ook wel de wijze genoemd, kennis en waarheid zijn het hoogste goed voor dit merk archetype. De Sage wil een betere wereld creëren en gelooft dat iedereen goede beslissingen kan maken, als ze daar de kennis maar voor hebben. Net als de Sage willen zijn klanten de wereld beter begrijpen en slimmer worden. Zij willen niet blind volgen, maar zelf een weloverwogen keuze maken. Het liefst op basis van (feitelijke) informatie.

De klanten van een Sage voelen zich door zijn product of dienst een expert, hierdoor past het Sage merk archetype goed bij hoogkwalitatieve of complexe producten en diensten. De grootste valkuil van een Sage is de houding richting klanten en de tone of voice. Klanten van de Sage willen bevestigd krijgen dat ze slim en verstandig bezig zijn. Een belerende of zelfs neerbuigende toon kan het einde van hun loyaliteit betekenen.

In ons volledige artikel over het merk archetype Sage leggen we uit waarom Audi een typische Sage is én geven we een voorbeeld uit de industrie en zakelijke dienstverlening. Natuurlijk gaan we ook verder in op de karaktereigenschappen, voordelen, valkuilen en marketing van de Sage.

Lees hier alles over het merk archetype Sage.

Merk archetype Magician

Een Magician droomt groot en maakt het onmogelijke mogelijk. De Magician is een doorzetter met een groot oplossend vermogen, hij weet iets negatiefs om te buigen tot iets positiefs. Van een kortdurende behoeftebevrediging, tot een flow van ervaringen of zelfs een wonder, het Magician merk archetype helpt haar klanten met een transformatie.

Een ware Magician is een voorloper en blijft innoveren. Zo kan hij zijn klanten continue voorzien van geluksmomenten en hun transformatie ondersteunen. Een goed uitgevoerde Magician bouwt langdurige partnerships en een loyale klantenkring op. Slaag je als Magician niet in de uitvoering of is de belofte te groot? Zowel klanten als concurrenten zullen dit direct afstraffen, houd de belofte en uitvoering dus goed in balans!

In ons volledige artikel over het merk archetype Magician bieden we twee uitgebreide voorbeelden, één industrieel bedrijf en één zakelijke dienstverlener. Ook gaan we dieper in op de diverse niveaus die de Magician kent, voordelen, nadelen én marketing volgens een Magician.

Lees hier alles over het merk archetype Magician.

 

Ons e-book over merk archetypes ontvangen?

We bundelen onze inzichten, informatie en voorbeelden van de twaalf merk archetypes in één e-book. Nieuw in dit e-book zijn onder andere de unieke tekeningen waardoor jij de diverse merk archetypes nóg beter begrijpt. Schrijf je nu in en ontvang het e-book zodra het klaar is als één van de eersten.

 

Merk archetype Innocent

Merkarchetype Innocent Toyota

De Innocent of Onschuldige is een optimist, op zoek naar de perfecte wereld en gelooft in eenvoud. De Innocent biedt eenvoudige oplossingen en keuzes voor een beter leven of een betere wereld. Eenvoud, geluk en eerlijkheid zijn de centrale waarden van Innocent merken.

Klanten kiezen voor de Innocent op basis van gedeelde normen en waarden, vaak ten koste van het dominante merk in de markt. Zo lang de Innocent voldoet aan deze gezamenlijke normen en waarden biedt dit de fundering voor een zeer loyale klantgroep. De positieve instelling is een groot onderdeel van het Innocent merk archetype, maar ook de valkuil: verlies de realiteit niet uit het oog.

De kenmerken én marketing aanpak van het Innocent merk archetype bespreken we uitgebreid aan de hand van twee voorbeelden in ons volledige artikel over het Innocent merk archetype.

Lees hier alles over het merk archetype Innocent.

Merk archetype Creator

Merkarchetype Creator Tesla

Voor de Creator draait alles om visie. Creatief, technisch en praktisch, de Creator weet exact wat hij wil. Hij jaagt een ideaal na en creëert het product of de dienst die zijn visie werkelijkheid maakt. De Creator is eigenwijs, innovatief en altijd op zoek naar de beste oplossing. Hij verandert de wereld.

Juist omdat de Creator het onmogelijke mogelijk maakt zijn klanten bereid extra te betalen voor Creator producten of diensten. Maar let als Creator op voor perfectionisme, dit kan verlammend werken voor het uitvoeren van jouw visie.

Naast overduidelijke voorbeelden zoals Tesla en Apple delen we in ons volledige artikel over het Creator merk archetype twee andere voorbeelden, één zakelijke dienstverlener en een industrieel voorbeeld. Ook gaan we dieper in op de kenmerken, voordelen, nadelen én hoe je de Creator tot uiting brengt.

Lees hier alles over het merk archetype Creator.

Merk archetype Jester

Smart en Fiat zijn voorbeelden van het Jester merk archetypeSpeels en vrolijk, maar met een serieuze visie maakt de Jester problemen bespreekbaar. Plezier en humor voor klanten staan voorop, maar de Jester is ook kritisch en pijnlijk eerlijk. Op een luchtige, manier probeert hij een serieuze boodschap over te brengen.

Weet je als Jester de juiste toon te vinden? Dan zijn zowel je doelgroep als andere stakeholders bereid naar je te luisteren en zelfs tot actie over te gaan. De Jester zit niet verlegen om publiciteit en merk ambassadeurs maar moet altijd waken voor de kern van zijn boodschap. Wordt je als Jester niet serieus genomen? Dan zal de kern van je boodschap niet aankomen bij de doelgroep.

Naast bekende voorbeelden zoals de Smart en Ben & Jerry’s geven we je in ons volledige artikel over het Jester merk archetype nog twee voorbeelden. Namelijk een zakelijke dienstverlener van Nederlandse bodem én bekend internationaal industrieel merk. Ook vertellen we meer over de waarden, eigenschappen en marketing van een Jester.

Lees hier alles over het merk archetype Jester.

 

Als eerste ons merk archetypes e-book ontvangen?

Al onze informatie, voorbeelden en inzichten over merk archetypes zijn binnenkort beschikbaar als e-book. Wil jij deze ontvangen? Schrijf je nu in en ontvang als één van de eersten onze unieke bundel, zodra deze beschikbaar is.

 

Merk archetype Ruler

De heerser van de markt, altijd op zoek naar meer controle en macht. De Ruler straalt autoriteit uit en staat op enige afstand van concurrenten, leveranciers en klanten. Met zijn macht en controle schept hij orde en biedt klanten veiligheid en succes. Ook klanten van de Ruler zijn op zoek naar macht, status en prestige.

Als Ruler bepaal jij de standaard in de markt, iets waar veel klanten zich tot aangetrokken voelen. Klanten vertrouwen de Ruler en voelen zich op hun gemak, daarvoor betalen zij een hogere prijs en verovert de Ruler een groot marktaandeel. Maar een heerser uit balans schiet al snel door naar een tiran die geen nieuwe spelers, producten of innovaties toe laat en verliest het vertrouwen van zijn achterban.

Mercedes-Benz is een typische Ruler. In ons volledige artikel over het Ruler merk archetype lees je nog twee interessante voorbeelden van Ruler merken, één zakelijke dienstverlener en één grote industriële speler. Daarnaast vertellen we je meer over de eigenschappen en het gedrag van typische Ruler merken.

Lees hier alles over het merk archetype Ruler.

 

Ons e-book over merk archetypes ontvangen?

We bundelen onze inzichten, informatie en voorbeelden van de twaalf merk archetypes in één e-book. Nieuw in dit e-book zijn onder andere de unieke tekeningen waardoor jij de diverse merk archetypes nóg beter begrijpt. Schrijf je nu in en ontvang het e-book zodra het klaar is als één van de eersten.