Merkidentiteit

Hoe kies je een goede merknaam?

Hoe kies je een goede merknaam?
Je bent klaar om de wereld te veroveren met je nieuwe merk. Je weet zéker dat je iets hebt waarmee je de concurrentie achter je laat. Maar hoe noem je het merk? Hoe zorg je ervoor dat jouw merknaam opvalt en onderscheidend is? Het bedenken van een merknaam is één van de moeilijkste onderdelen van een merkidentiteit. Het vereist meer dan een gezonde dosis creativiteit. Kies je een descriptieve of abstracte naam?

merknaamfotoEn waar moet je rekening bij houden bij het bedenken van dé naam voor jouw nieuwe merk of product? In dit artikel geven wij antwoord op deze vragen.

Een goede merknaam heeft de volgende eigenschappen:

  • Gemakkelijk te onthouden en uit te spreken;
  • Roept de juiste associaties op;
  • Is uniek en valt op;
  • Beschrijft wat het merk doet.
Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Uiteraard kan een naam niet al deze eigenschappen bevatten. De uitdaging is om een naam te vinden die één of meerdere van deze eigenschappen heeft. In dit blog behandelen we het verschil tussen descriptieve en abstracte merknamen. Wanneer is het beter om de één te kiezen in plaats van de ander? We geven – aan de hand van een aantal voorbeelden – tips waarmee het gemakkelijker wordt een keuze tussen beide te maken.

Descriptieve merknamen

Descriptieve merknamen – de naam zegt het al – beschrijven je product of dienst.  Ze hebben de volgende eigenschappen:

  • Geven het product direct betekenis;
  • Beschrijven een kenmerk van de organisatie zoals naam van de eigenaar, plaats of product;
  • Zijn gemakkelijk te onthouden;

Voorbeelden van descriptieve merknamen zijn RunnersWorld, Burger King, Head & Shoulders Shampoo, Volkswagen en ons eigen merk Merkelijkheid. Descriptieve merknamen werken het beste in een markt met veel aanbieders/concurrenten. In deze markten is de kans groot dat je moet opboksen tegen een aantal marktleiders met gevestigde namen. Door een descriptieve merknaam te kiezen maak je de consument direct duidelijk waar jouw merk voor staat. In combinatie met een goede marketing kan dit je een goed positie in de markt opleveren.

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Maak een descriptieve naam niet té beschrijvend. De kans bestaat dat het merk dan te generiek wordt. Probeer een originele twist aan de naam te geven. Hierdoor kun je ook nog eens opvallen. Het merk Kickstarter is hier een goed voorbeeld van. Het heeft de juiste mix gevonden tussen originaliteit en herkenbaarheid, met een knipoog naar waar het bedrijf voor staat. Het bedrijf is een platform waarop creatieve mensen geld kunnen inzamelen om hun product, dienst of idee een ‘kickstart’ te geven.

Abstracte merknamen

Een goede abstracte naam vereist wat meer creativiteit. Bij deze namen gaat het meer om gevoel en klank van de woorden. Voorbeelden van abstracte merknamen zijn Apple, Kodak, Kleenex en Ziggo. Iedereen kent deze merken maar ze beschrijven of betekenen niets. Waardoor werken ze dan wel? In de eerste plaats zijn de namen opvallend, uniek en roepen ze – onbewust – een bepaald gevoel op. Een andere belangrijke eigenschap van succesvolle abstracte merknamen is dat de merken vaak markleider zijn. Zo wordt de fictieve naam direct gekoppeld aan het soort product. Apple was de eerste die met een kleuren PC kwam en Kodak de voorloper in fotografie. abstract-naam

Wil je een overvolle markt betreden met een bestaand product dat nét iets andere eigenschappen heeft dan het aanbod van de concurrentie? Doe dit dan niet met een abstracte merknaam. Je zult verdrinken tussen de vele aanbieders omdat het voor de consument niet duidelijk is welke meerwaarde je product heeft. Dit geldt niet alleen voor abstracte namen, ook afkortingen werken verwarrend voor de consument.

Ben jij op dit moment aan het brainstormen over de naam van je nieuwe merk? Verplaats jezelf dan eens in de consument. Hoeveel verschillende aanbieders zijn er van het product? Hoe ziet de consument deze merken? Probeer niet het gat in de markt vinden maar het gat in het hoofd van de consument. Op die manier positioneer jij je onderscheidend in de markt. Baseer hier je merknaam op, wees onderscheidend maar maak het niet te vaag. Verpak je uniciteit in de naam.

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Merkregistratie

Check voordat je aan de slag gaat met een merknaam eerst of de naam beschikbaar. Is jouw verzonnen naam nog beschikbaar? Vergeet dan niet te controleren of iemand de domeinnaam van je merk al heeft vastgelegd. Dit merkonderzoek kan gedaan worden door een extern bureau zoals De Merkplaats.

Is je merk nog vrij? Registreer deze dan direct. Beschikbaarheid en registratie van een merknaam doe je bij het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom (BOIP).