Merkidentiteit

De opbouw en structuur van een goede website tekst

De opbouw en structuur van een goede website tekst
Okay, daar gaan we dan, een website tekst schrijven. Je staat op het punt je spreekwoordelijke pen voor het eerst op het papier te zetten. Gelukkig heb je veel voorwerk gedaan en weet je wat belangrijk is en waarom, welke teksten je nodig hebt en hoeveel woorden ze bevatten. Maar op het moment suprême vraag je je af, waar begin ik eigenlijk? In dit artikel bespreken we de opbouw en structuur van een goede website tekst. Dit helpt je natuurlijk direct om zelf in korte tijd een eerste website tekst te schrijven.

website_tekst_opbouw_structuurEen goede website tekst schrijven gaat het best als je altijd hetzelfde proces volgt en een bepaalde structuur nastreeft. Als je dat doet dan maakt het onderwerp zelf weinig uit. Dat elke tekst een inleiding, kern en een conclusie of slot heeft zal geen nieuws zijn. Maar wat staat er in de inleiding, hoe bouw ik de kern op en wat maakt een conclusie? Het onderwerp van de tekst weet je, welke website teksten je nodig hebt is namelijk eerder besproken, de volgende stap is om je doel(en) en deelonderwerpen in kaart te brengen.

Doel(en), deelonderwerpen en website tekst

Het doel gaat over waarom de lezer de tekst leest en waarom jij hem presenteert, een goede website tekst is er een die beide doelen bereikt. Als we bijvoorbeeld een website tekst schrijven over een product of dienst is jouw doel waarschijnlijk overtuigen (tot verkoop) terwijl de lezer een goede afweging wil kunnen maken. Zorg dat je deze doelen duidelijk voor ogen hebt, dan is het eenvoudig om deelonderwerpen op te stellen. Dit zijn namelijk de bouwstenen waarmee je de doelen bereikt. Voor dit artikel is het doel bijvoorbeeld “jou in staat stellen een tekst goed op te bouwen” en ons doel is “het uitstralen van autoriteit”, de deelonderwerpen volgen daaruit.

Structuur

Nu je doelen en deelonderwerpen glashelder zijn gaan we het hebben over de opbouw van de tekst rondom de bekende structuur inleiding, kern en conclusie/slot:

Inleiding – Je vecht nog steeds voor de aandacht van de lezer, en de beste manier om dat te doen is de aandacht te grijpen en vervolgens duidelijk te zijn over waarom ze verder moet lezen. De eerste regels zijn voor het grijpen van de aandacht, hier zijn veel verschillende technieken voor (en bespraken we al in een ander stuk). De rest van de inleiding gebruik je om duidelijk te vertellen dat je het doel van de lezer begrijpt en gaat beantwoorden.

Kern – De lezer weet dat ze antwoord gaat krijgen op alle vragen, het is nu zaak om dit volgens een duidelijke structuur te doen. Dit is waar de deelonderwerpen aan bod komen. Probeer deelonderwerpen met overlap in dezelfde alinea te bespreken, zo heeft iedere alinea een duidelijk doel, wat jou weer een handige check geeft. Gebruik koppen om te benadrukken wat er in belangrijke alinea’s staat (H2 headings zijn belangrijk voor zowel lezers als vindbaarheid/SEO). Handig om in gedachte te houden: verzand niet in de kenmerken. Vertaal deze door in voordelen voor de lezer en lever hier bewijs voor.

Slot/Conclusie – Schrijf zo kort en krachtig mogelijk op wat je in het artikel bespreekt en wat de lezer daaraan heeft. Besteed de rest van de conclusie aan het antwoord op de vraag: Wat nu? Na het lezen van dit stuk moet de lezer actie kunnen ondernemen, of dit nou verder lezen, jou bellen of wat dan ook is. Wees duidelijk over vervolgstappen.

Aan de hand van doelen, deelonderwerpen en bovenstaande structuur kun jij in no-time je eerste website tekst schrijven. En dat no-time is hier belangrijk, stop niet als je eenmaal begint met schrijven, schrijf een hele tekst, en ga dan pas aanpassingen doen en herschrijven. Geloof ons als we zeggen dat dit je veel tijd gaat schelen, als je namelijk van begin tot eind bent gekomen kijk je heel anders tegen je tekst aan dan als je alleen de inleiding hebt staan.

Website tekst schrijven wordt makkelijker als je dit proces aanhoudt. Door deze structuur als leidraad te gebruiken en vooraf over doelen en deelonderwerpen na te denken zorg je ervoor dat je geen tijd verspilt met verschillende versies en maakt het schrijven veel plezieriger. Je weet nu alles – samen met de vorige artikelen – om de eerste teksten voor jullie website te schrijven, laat het ons weten als je er niet uit komt.

In het hoofdartikel van In de praktijk: website tekst schrijven staan de andere onderwerpen die we ondertussen al behandeld hebben. Volgende week schrijven we over het krijgen van input uit je eigen organisatie, input die essentieel is voor inhoudelijke, goede teksten. Mocht je na het lezen van dit stuk verder met ons willen praten dan horen we graag van je.