Merkidentiteit

Website tekst schrijven: Hoe krijg je input uit je organisatie?

Website tekst schrijven: Hoe krijg je input uit je organisatie?
Maak een vraag en antwoord formulier.

De meest kosten-efficiënte oplossing. Formuleer duidelijke en specifieke vragen waarop jouw collega’s antwoord geven. Gebruik deze antwoorden als basis voor jouw tekst. Nadeel is dat je waarschijnlijk beknopte antwoorden krijgt en niet door kan vragen.

Organiseer een workshop.
Breng de sleutelfiguren 1 dagdeel bij elkaar en haal zoveel mogelijk input uit hen. Neem de sessie op en verwerk dit allemaal in je teksten. Het kost meer tijd maar je kunt wel de diepte in. Bijkomend voordeel is dat je saamhorigheid en meer organisatiebrede kennis stimuleert doordat deze sleutelfiguren ook eens bij elkaar in de keuken kijken.

De interviewmethode
Neem de tijd om elk sleutelfiguur individueel te interviewen. Bereid je vragen en kennis zo goed mogelijk voor om het maximale uit haar of zijn (en jouw) tijd te halen! Tijdens het gesprek kun je de diepte in en je kan goed doorvragen. Het kost je een stuk meer tijd, maar op basis van een gesprek van een uur kan je soms wel 10 pagina’s website tekst schrijven!

Nu weet je dus waarom het zo moeilijk is om input uit je eigen organisatie te krijgen en hoe je het je collega’s (en jezelf) makkelijker kan maken. Dit is zo belangrijk in het proces dat wij deze werkzaamheden eigenlijk altijd mee begroten, in de praktijk zijn onze opdrachtgevers ons hier achteraf altijd zeer dankbaar voor. Want zelfs met onze hulp is dit een tijdrovend proces. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, houd rekening met bovenstaande punten en het hele proces wordt makkelijker en daarmee leuker.

In het hoofdartikel van In de praktijk: website tekst schrijven staan de andere onderwerpen die we ondertussen al behandeld hebben. Volgende week schrijven we over de juiste toon van een website tekst. Mocht je na het lezen van dit stuk verder met ons willen praten dan horen we graag van je.