24 positionering voorbeelden van bekende merken of bedrijven
Wat hebben de beste positioneringen met elkaar gemeen? In onze zoektocht naar een antwoord onderzoeken wij al jaren de positioneringen van bekende merken of bedrijven. Wij gebruiken deze voorbeelden in bijvoorbeeld presentaties of creatieve sessies als we organisaties helpen met hun positionering. De beste positionering voorbeelden werken we uit tot een artikel.
Welke positionering moeten wij analyseren? Laat het mij weten per mail en we voegen hem toe!
Als je naar de positionering van een specifiek merk zoekt kom je onze artikelen vaak wel tegen, maar wat als je gewoon veel verschillende positioneringen wil doornemen? In dit artikel daarom een overzicht van alle positionering voorbeelden die wij de afgelopen jaren schreven. Hopelijk helpt dit jou bij het positioneren van jouw merk!
Download het gratis e-book positioneren
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
Positionering voorbeelden per merk/organisatie
Positionering Starbucks De positionering van ’s werelds bekendste koffieketen bespreken we in het licht van de controversie die het merk blijft omringen. We staan ook stil bij de totstandkoming en toekomst van het merk.
Positionering Albert Heijn vs. Jumbo Ze steken elkaar continu de loef af en Jumbo wint terrein. Als je de kranten gelooft tenminste, toch heeft Albert Heijn veel meer winkels. Welke positionering staat op #1?
Positionering KPN Een merk dat continu in de steigers staat: KPN. Het keer op keer beloofde resultaat blijft uit en wij vragen ons af of de positionering van KPN wel klopt.
Positionering Red Bull Iedereen kent dit fantastische merk, of je het drankje nou lekker vindt of niet. Maar welke 5 lessen halen wij uit de positionering van Red Bull?
Positionering DSM DSM probeert zo ook anders te positioneren maar wij vragen ons af of het niet te laat is. Is een splitsing niet onafwendbaar?
Positionering Unilever Unilever gooide onder leiding van haar CEO van boven tot onder het roer om en succes volgde. Wat kan jij daarvan leren?
Positionering Rabobank De traditionele banken hebben al jaren moeite met hun ‘onderscheidend vermogen’ of het gebrek daaraan. Hoe zit het met de positionering van Rabobank?
Positionering Siemens Siemens communiceert in lijn met visie en strategie als storyteller waarbij het zichzelf niet de hele tijd vooraan zet. Hoe kan jij dit inzetten?
Positionering Mercedes-Benz Das besten oder nichts is een schoolvoorbeeld van positioneren maar hoe staat het bekende automerk er tegenwoordig voor?
Positionering Nike Marketingbedrijf Nike heeft succesvol bepaalde waarden als positionering weten te claimen. Hoe deden zij dat?
Positionering Hema Hema staat zwaar onder druk en probeert vanalles, ook zorgverzekeringen. Maar pas dat eigenlijk wel bij hun positionering?
Positionering Heineken Heineken liep tijden achter op de concurrentie. Hoe keerden ze het tij en bouwden zij een succesvolle positionering?
Positionering consoles Sony en Microsoft Elke zoveel jaar komen er weer nieuwe gaming consoles uit en brand de strijd tussen de fabrikanten weer los. Dit keer: Sony vs. Microsoft.
Positionering Centraal Beheer Iedereen kent Centraal Beheer, maar hoeveel mensen weten ook wat je er koopt? Hoe waardevol is deze positionering?
Positionering The Society Shop Valt The Society Shop tussen wal en ’t schip of kan zij zich daadwerkelijk onderscheiden van Suit Supply?
Positionering James Bond Bekender dan menig merk, ook James Bond heeft een positionering. En hij heeft het er moeilijk mee.
Positionering LEGO Misschien wel het bekendste speelgoed is zo simpel dat haar positie regelmatig aangevallen wordt. Kan het deze parasieten het hoofd bieden?
Positionering IKEA Het eerste budgetmerk dat de massa aan zich wist te binden. En hoe! We delen 5 lessen die ook jij toe kan passen.
Positionering Café Royal en Nespresso
Café Royal gaat zo ongeveer met de hele positionering van Nespresso aan de haal en doet weinig moeite dit te verhullen. Daarom zijn ze Pinguïn van de Maand.
Wat elke advocaat kan leren van de positionering van CoolBlue
Service met een glimlach is gebasseerd op hun focus en expertise, daarmee gooit het bedrijf hoge ogen, maar kan de Coolblue strategie ook toegepast worden in bijvoorbeeld de advocatuur? Wij leggen het uit.
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
Jouw beste positionering voorbeeld
Bovenstaande voorbeelden zijn de merken en verhalen waar wij tegenaan liepen, er zijn er natuurlijk nog veel meer. Welke positioneringen zijn nog meer het bespreken waard of gebruik jij als voorbeeld van een goede positionering? Laat van je horen in de comments en wij gaan ons best voor je doen!
Deel dit artikel
Blijf op de hoogte en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief