Positioneren

24 positionering voorbeelden van bekende merken of bedrijven

24 positionering voorbeelden van bekende merken of bedrijven
Wat hebben de beste positioneringen met elkaar gemeen? In onze zoektocht naar een antwoord onderzoeken wij al jaren de positioneringen van bekende merken of bedrijven. Wij gebruiken deze voorbeelden in bijvoorbeeld presentaties of creatieve sessies als we organisaties helpen met hun positionering. De beste positionering voorbeelden werken we uit tot een artikel.

Welke positionering moeten wij analyseren? Laat het mij weten per mail en we voegen hem toe!

Als je naar de positionering van een specifiek merk zoekt kom je onze artikelen vaak wel tegen, maar wat als je gewoon veel verschillende positioneringen wil doornemen? In dit artikel daarom een overzicht van alle positionering voorbeelden die wij de afgelopen jaren schreven. Hopelijk helpt dit jou bij het positioneren van jouw merk!

Download het gratis
e-book positioneren

Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!

    Download het gratis
e-book positioneren

    Positionering voorbeelden per merk/organisatie

    1. positionering voorbeeldenPositionering Starbucks
      De positionering van ’s werelds bekendste koffieketen bespreken we in het licht van de controversie die het merk blijft omringen. We staan ook stil bij de totstandkoming en toekomst van het merk.
    2. Positionering Albert Heijn vs. Jumbo
      Ze steken elkaar continu de loef af en Jumbo wint terrein. Als je de kranten gelooft tenminste, toch heeft Albert Heijn veel meer winkels. Welke positionering staat op #1?
    3. Positionering KPN
      Een merk dat continu in de steigers staat: KPN. Het keer op keer beloofde resultaat blijft uit en wij vragen ons af of de positionering van KPN wel klopt.
    4. Positionering Red Bull
      Iedereen kent dit fantastische merk, of je het drankje nou lekker vindt of niet. Maar welke 5 lessen halen wij uit de positionering van Red Bull?
    5. Positionering DSM
      DSM probeert zo ook anders te positioneren maar wij vragen ons af of het niet te laat is. Is een splitsing niet onafwendbaar?
    6. Positionering Unilever
      Unilever gooide onder leiding van haar CEO van boven tot onder het roer om en succes volgde. Wat kan jij daarvan leren?
    7. Positionering Rabobank
      De traditionele banken hebben al jaren moeite met hun ‘onderscheidend vermogen’ of het gebrek daaraan. Hoe zit het met de positionering van Rabobank?
    8. Positionering Siemens
      Siemens communiceert in lijn met visie en strategie als storyteller waarbij het zichzelf niet de hele tijd vooraan zet. Hoe kan jij dit inzetten?
    9. Positionering Mercedes-Benz
      Das besten oder nichts is een schoolvoorbeeld van positioneren maar hoe staat het bekende automerk er tegenwoordig voor?
    10. Positionering Nike
      Marketingbedrijf Nike heeft succesvol bepaalde waarden als positionering weten te claimen. Hoe deden zij dat?
    11. Positionering Hema
      Hema staat zwaar onder druk en probeert vanalles, ook zorgverzekeringen. Maar pas dat eigenlijk wel bij hun positionering?
    12. Positionering Heineken
      Heineken liep tijden achter op de concurrentie. Hoe keerden ze het tij en bouwden zij een succesvolle positionering?
    13. Positionering consoles Sony en Microsoft
      Elke zoveel jaar komen er weer nieuwe gaming consoles uit en brand de strijd tussen de fabrikanten weer los. Dit keer: Sony vs. Microsoft.
    14. Positionering Centraal Beheer
      Iedereen kent Centraal Beheer, maar hoeveel mensen weten ook wat je er koopt? Hoe waardevol is deze positionering?
    15. Positionering The Society Shop
      Valt The Society Shop tussen wal en ’t schip of kan zij zich daadwerkelijk onderscheiden van Suit Supply?
    16. Positionering James Bond
      Bekender dan menig merk, ook James Bond heeft een positionering. En hij heeft het er moeilijk mee.
    17. Positionering Katnapolsky
      Een kattenhotel met een wel heel bijzondere positionering.
    18. Positionering LEGO
      Misschien wel het bekendste speelgoed is zo simpel dat haar positie regelmatig aangevallen wordt. Kan het deze parasieten het hoofd bieden?
    19. Positionering IKEA
      Het eerste budgetmerk dat de massa aan zich wist te binden. En hoe! We delen 5 lessen die ook jij toe kan passen.
    20. Positionering Café Royal en Nespresso
      Café Royal gaat zo ongeveer met de hele positionering van Nespresso aan de haal en doet weinig moeite dit te verhullen. Daarom zijn ze Pinguïn van de Maand.
    21. Wat elke advocaat kan leren van de positionering van CoolBlue
      Service met een glimlach is gebasseerd op hun focus en expertise, daarmee gooit het bedrijf hoge ogen, maar kan de Coolblue strategie ook toegepast worden in bijvoorbeeld de advocatuur? Wij leggen het uit.
    22. Verval positionering Apple inzichtelijk in positioneringsmatrix
      Positionering Apple, het bedrijf staat voor een dilemma: koers wijzigen of ten koste van de oorspronkelijke doelgroep blijven cashen?
    23. Positionering Tesla: winnende strategie voor verkopen elektrische auto’s?
      Waarom is de positionering van Tesla een succes? We zetten de positionering en de invloed van Elon Musk op dit unieke autobedrijf uiteen.
    24. Positionering MediaMarkt: WOW of kopie van CoolBlue?
      Gaat de nieuwe positionering van MediaMarkt het verschil maken of kopieert de (voormalig) prijsvechter simpelweg de CoolBlue positionering?
    Download het gratis
e-book positioneren

    Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!

      Download het gratis
e-book positioneren

      Jouw beste positionering voorbeeld

      Bovenstaande voorbeelden zijn de merken en verhalen waar wij tegenaan liepen, er zijn er natuurlijk nog veel meer. Welke positioneringen zijn nog meer het bespreken waard of gebruik jij als voorbeeld van een goede positionering? Laat van je horen in de comments en wij gaan ons best voor je doen!