Merkidentiteit

9 Aandachtspunten en vragen bij het ontwikkelen van uw nieuwe website

9 Aandachtspunten en vragen bij het ontwikkelen van uw nieuwe website
U bent het vast met ons eens als wij zeggen dat technologieën elkaar snel opvolgen, maar heeft u wel eens bekeken hoe uw favoriete websites er 5 jaar geleden uitzagen? Op grafisch gebied gaan de ontwikkelingen zeker zo snel, maar dit zorgt er ook voor dat uw website snel verouderd lijkt! Een website die 5 jaar geleden ontwikkeld is loopt hopeloos achter, maar dit kan ook gelden voor een website die net 2 jaar oud is! Waar moet u op letten als u – alweer – aan de slag gaat met een nieuwe website, en hoe voorkomt u dat u over 2 jaar weer aan de slag moet? Wij behandelen kort 9 onderwerpen die in dit traject essentieel zijn.

Nieuwe business to business website: aandachtspunten

1. Positionering – De positionering kan u veel vertellen over alle aspecten van uw website. Wij stellen een positionering altijd op in de vorm van een verhaal, en dat verhaal verteld over hoe u met uw klanten en relaties om gaat, en dus ook over uw website! We schreven pas nog: De betekenis en definities van positioneren & Onderscheidend positioneren in 7 stappen.

2. Doel – Gaat u verkopen via een webshop, nieuwe prospects werven of juist met uw huidige klanten in gesprek? Misschien wilt u wel uitsluitend informeren? Deze vragen bepalen in grote lijn hoe uw website er straks uit moet zien. Ons advies is dus om eerst  duidelijk te bepalen, bijvoorbeeld samen met de sales-afdeling, welke functie de website in het verkoopproces moet gaan vervullen.

3. CMS / Programmeertaal – Vroeger ontwierp men een website en werd dit ontwerp ‘web-klaar’ gemaakt. Tegenwoordig werken bijna alle website vanuit een database en dezelfde data zou bijvoorbeeld voor 2 totaal anders uitziende websites gebruikt kunnen worden. Het systeem dat hier tussen zit heet een Content Management Systeem (CMS). Wij raden u sterk aan om gebruik te maken van een van de populairste CMS systemen, dit maakt u minder afhankelijk van uw leverancier en het zijn maar enkele websites ter wereld die op maat gemaakte systemen nodig hebben. Wij hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor WordPress.

4. Ontwerp – Het ontwerp kunt u zien als de schil van uw website. Een schil die om uw database en CMS heen zit. Het ontwerp zorgt ervoor dat uw bezoekers alle data op een herkenbare en duidelijke manier  bekijken. Essentieel bij ontwerp is herkenbaarheid. Laat radicale uitspattingen bij de designer, zij verwarren uw bezoekers alleen maar. Gebruik een duidelijke navigatiestructuur en zorg ervoor dat alle essentiële informatie met 2 klikken bereikbaar is. Als u de keus heeft gemaakt voor een goed CMS kunt u relatief makkelijk (voor significant lagere kosten) van ontwerp wisselen zonder dat u de rest ook opnieuw moet doen.

5. Levensduur – Hoe lang moet de website mee gaan? Als u koos voor een goed CMS dan is de vraag eerder hoelang uw ontwerp mee gaat, want de database is ook in de versie van het CMS over 5 jaar nog uitstekend te gebruiken.

6. Licentie (kosten) – Zorg ervoor dat u na 1 jaar gebruik niet eens dure licentiekosten voor het CMS of gebruikte programmatuur moet gaan betalen. Open-source software biedt in bijna alle gevallen vaak een (beter!) alternatief.

7. Toegankelijkheid en leercurve onderhoud – Hoe makkelijk  is het om zelf aanpassingen in het CMS te doen? Hoe eenvoudig  is het voor de receptionist om een contactpersoon toe te voegen? Als u hier vanaf het begin rekening mee houdt kost de ontwikkeling u misschien wat meer maar weet u zeker dat u geen overbodige en gepeperde onderhoudsrekeningen ontvangt.

8. Doelgroep – Wie wordt uw bezoeker? Vaak zijn dit uw klanten of prospects, ga nou eens op zoek wat hen typeert, hoe gebruiken zij sites en toepassingen? Stem vervolgens alles wat u doet op deze groep af. Vaak staren bedrijven zich blind op bezoekersaantallen en vergeten ze het basisdoel dat hun website moet dienen; helpen met de verkoop!

9. Uitbreidingsmogelijkheden – Facebook is nog geen 2 jaar groter dan Hyves, dus de kans dat er over 3 jaar een nieuwe website of toepassing helemaal hot is, is 100%! Zorg er daarom voor dat u niet diep in de buidel moet tasten om deze nieuwe toepassing ook te kunnen gebruiken. Binnen open-source systemen worden deze diensten vaak het eerst geïntegreerd, maar een commercieel CMS heeft misschien heel andere belangen!

Natuurlijk zijn er nog veel meer overwegingen, maar als u deze 9 onderwerpen behandelt weet u zeker dat uw website de functionaliteit en levensduur krijgt die u wilt.

Design Rush