Hoe bepaal je de positionering van een bedrijf?
De positionering van een bedrijf bepaal je door onderzoek te doen naar de marketing uitingen en het gedrag van een bedrijf en de concurrentie. Deze informatie organiseer je vervolgens voor alle bedrijven op dezelfde manier, voordat je er conclusies aan verbindt op het gebied van positionering. Bij dat laatste zijn positioneringsmodellen zoals de concurrentiematrix en merkarchetypes erg waardevol.
Positioneringsonderzoek verschilt per situatie, bedrijf en markt maar doorgaans zet je de volgende stappen:
Onderzoek marketing uitingen en gedrag
Om te beginnen onderzoek en analyseer je alle marketing en communicatie uitingen van een bedrijf. Daarmee bedoelen we ook acties of andere uitingen van een bedrijf. Het gaat om alles dat bepaalt wat het beeld is dat jouw doelgroep bij jouw bedrijf of een concurrent heeft. Het is verstandig om – als meerdere mensen dit uitvoeren – van tevoren af te spreken wat jullie precies onderzoeken. Als de een bijvoorbeeld veel tijd aan Instagram en advertenties besteedt en de ander graag de websites en Twitter onder de loep neemt, vergelijk je al snel appels met peren.
Marktinformatie organiseren
Je hebt nu veel informatie, over het bedrijf en van de concurrenten, maar hoe gaan jullie dit beoordelen? In deze fase is het belangrijk om de informatie zo te organiseren dat er een makkelijk te vergelijken beeld ontstaat en dat je de juiste weging geeft aan de verschillende zaken. Één enkele LinkedIn post zegt bijvoorbeeld minder dan een beursstand of televisiereclame. Zorg ervoor dat je de juiste elementen gebruikt als input voor je positioneringsmodel. Over positioneringsmodellen meer bij de laatste stap.
Conclusies: positionering bepalen
Met alle marktinformatie op een rij is het tijd voor de conclusies: welke positionering heeft een bedrijf ten opzichte van de concurrentie? Daarbij kan een positioneringsmodel enorm helpen. Gebruik bijvoorbeeld de concurrentiematrix, daarin gebruik je twee assen om een zo objectief mogelijk marktbeeld te kunnen schetsen en plaats je daarop de marktpartijen. Of gebruik het merk archetype model, daarin plaats je merken op basis van identiteit en gedrag.
We zetten de verschillende positioneringsmodellen in een handig artikel trouwens mooi op een rijtje. Misschien zit er een ander model tussen dat beter bij jouw vraag past.