Podcast

*Podcast

Champagne: Koning van de wijnen

Waarom vieren we graag met een glaasje champagne? In deze aflevering duiken we in de wereldberoemde Franse wijn, een symbool van status, prestige en weelde. We bespreken hoe het gemaakt wordt, waarom het volgens Voltaire het symbool voor de Franse beschaving is en hoe iemand in een Londense nachtclub € 200.000 betaalde voor een unieke […]

Lees meer

*Podcast

Positionering Bitcoin: Is het merk BITCOIN te vertrouwen?

Weet jij wat Bitcoin uniek maakt? De #1 crypto currency is vaak vooral een rage. Verhalen over enorme koersstijgingen en jonge miljonairs domineren de media. Maar wij missen het gesprek over het onderwerp waar alles om draait: vertrouwen. Vertrouwen bepaalt de waarde van merken en dit staat – aan de hand van Bitcoin – centraal […]

Lees meer

*Podcast

Positionering Lidl: Goedkoop paradijs of dé Hel?

Ben jij een vaste klant bij de Lidl? Of wordt je er liever niet gezien? Als onderdeel van de grootste supermarktketen van Europa zet Lidl elke markt op z’n kop. De beste in groente en fruit en volgens velen goedkoper dan Albert Heijn. Maar klopt dat eigenlijk wel? We bespreken de merkstrategie van Lidl en […]

Lees meer

*Podcast

Positionering Renault: Nieuwe R5 model de toekomst van het Franse merk?

Renault, wat is dat precies voor merk? In deze podcast bespreken we de positionering van Renault. Aanleiding is de introductie van het nieuwe R5 model, waarmee het bedrijf teruggrijpt op het succesvolle oude model. Het is de eerste stap in hun nieuwe koers, ‘nieuwe golf’ genaamd, maar die ook wel behoorlijk vaag is. Kan de […]

Lees meer

*Podcast

Positionering Crocs: wordt meest comfortabele schoen onze ondergang?

Crocs, love ‘em or hate ‘em. Wat vind jij? De positionering van Crocs staat centraal in deze podcast, en het haalt Ties het bloed onder de nagels vandaan. Tal en Bob zien het wel zitten en er ontstaat een goede discussie. Maar wat kunnen we objectief leren van het succes van deze plastic schoen? Hoe […]

Lees meer

*Podcast

Engste bedrijf ter wereld, toch een voorbeeld: Positionering Chiquita

Wist jij dat er een donkere kant aan bananen zit? En dan doelen we niet op het rijpen van de vrucht. Chiquita heeft een bizarre geschiedenis en daar nemen we je in de podcast in mee. Ties noemt het ’t engste bedrijf ter wereld’, maar tegelijk ook ‘eng capabel’. Feit blijft dat Chiquita een ijzersterk […]

Lees meer

*Podcast

Louis Vuitton: in de rij voor een tas van €25.000 – Podcast S2E3

Waarom staan mensen in de rij voor een peperdure tas? Hoe kan Louis Vuitton miljarden omzetten en toch haar klanten een gevoel van schaarste geven? Het grootste merk onder de vlag van luxe-concern LVMH bestaat al meer dan 150 jaar en is succesvoller dan ooit. En hoe kan het dat merken als Moët, Hennessy, Tag […]

Lees meer

*Podcast

LEGO: BOUWP*RNO voor alle leeftijden: Podcast S2E2

Je weet dat je het wil… Met ons in de wereld van LEGO duiken! Want wie heeft er niet mee gespeeld. Of misschien doe je dat wel nog steeds. Hoe kan het dat LEGO zo succesvol is en waarom zien we het overal? Welkom bij een nieuwe ‘Don’t be a penguin!’ waar we deze keer het […]

Lees meer

*Podcast

Spotify WINT de strijd om jouw oren – Podcast S2E1

Maar wat verdient de ARTIEST eraan? We duiken in de eerste aflevering van 2024 in de positionering van Spotify en bespreken de toekomst van het business model van de muziekstreaming diensten. We kijken naar het verdienmodel van streamers, labels, artiesten en belangenorganisaties en hoe zij samen deze interessante markt vormen en reguleren. Luister deze podcast […]

Lees meer

*Podcast

Jij verdient een PARFUM van € 1.000! – Podcast EP21

Of is PARFUM één grote scam? In deze kerstspecial duiken we in een fascinerende markt met soms bizarre prijzen: parfums. We bespreken het verschil tussen dure en goedkopere parfums, de opkomst van niche, high-end parfums en natuurlijk de geschiedenis van het kostbare goedje. En waarom is het (soms) zo duur?  Luister deze podcast op: Spotify […]

Lees meer