Podcast

Hoe jij wordt misbruikt door goede doelen

Hoe jij wordt misbruikt door goede doelen
Wat weet jij van de bizarre wereld van goede doelen? Wij hebben een mening over hoe Oxfam Novib haar € 160 miljoen aan grotendeels belastinggeld uitgeeft. En over de Nederlandse loterijen die de Nederlandse bevolking 6,5 miljard afhandig maakt. Gelukkig is er ook Charity:Water dat het compleet anders doet. In deze aflevering is er genoeg te leren, lachen en soms ook om boos van te worden.

Luister deze podcast op:

Elke twee weken een nieuwe aflevering over positionering met een analyse van een bijzonder merk of markt. Chiquita, Odido, Lidl en Red Bull kwamen al aan bod. Benieuwd geworden? Bekijk hier de andere podcasts:

Bekijk andere podcasts

Positionering Champagne

We worden massaal belazerd door goede doelen en de grootste boef is de Nederlandse Loterij.

Dus vonden wij van ‘Don’t be a penguin’ het tijd om eens flink gas te geven, om uit te zoeken hoe het precies zit met de positionering van de grote goede doelen merken in Nederland. Aan de hand van Oxfam Novib, Amnesty International, de Nederlandse Loterij en een aantal andere bekende merken, kijken wij naar het structuur en strategie van goede doelen merken met wereldwijde invloed. Miljoenen euro’s pompen jaarlijks door deze bedrijven en wij wilden uitzoeken waar dat geld precies vandaan komt, maar zeker ook waar het uiteindelijk heen gaat!

Zoals je van ons gewend bent zoeken we dit uit vanuit het perspectief van de merkstrategen Tal Gonen en Ties Morskate en zij kijken, samen met Bob Morskate, kritisch door een marketingbril naar het landschap van deze charitatieve instellingen. Zijn de doelen echt zo goed? Of zitten er andere motieven achter deze organisaties?

Oh ja! We komen er ook achter dat Tal al 30 jaar vast zit in het systeem van de Nederlandse Loterij. In totaal heeft hij al meer dan €16.000 uitgegeven, zonder iets te winnen! Daarom gaat hij nu, tijdens onze opname, zijn loten opzeggen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot….

Luister en kijk mee en laat ons weten wat je vindt! Wij blijven scherp en optimistisch, dus blijf nog even hangen.

Don’t be a Penguin

Wil je input leveren voor onze show? Heb je suggesties voor thema’s of vragen voor Ties en Tal over marketing en positioneren? Stuur ze naar dontbeapenguin@merkelijkheid.com of laat een berichtje of comment achter waar je kijkt of luistert. Dank voor het kijken en tot de volgende!

Moet het korter maar ook leuk?
TIKTOK: https://www.tiktok.com/@merkelijkheid
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/merkelijkheid/?hl=en