Luister deze podcast op:
Elke twee weken een nieuwe aflevering over positionering met als belangrijkste segment een kijk naar een bijzonder merk of markt. Zeeman, Shell, Nike en Red Bull kwamen al aan bod. Benieuwd geworden? Bekijk hier de andere podcasts.
Bekijk andere podcastsTal heeft een suikervrij drankje meegenomen voor de broers, omdat Ties geen suiker meer drinkt en Bob tussen de weekenden door nog een beetje gezond probeert te leven. Hoe is dit drankje gepositioneerd en wat kunnen we ervan leren?
De telecommarkt bestaat al 35 jaar, in Nederland. We hebben door de jaren vele merken zien opkomen, maar ook tientallen merken zien verdwijnen. Nu komt er uit het niets een nieuwkomer op het toneel die zegt het helemaal anders te doen. Wij pluizen uit hoe het zit!
Wil je input leveren voor onze show? Heb je suggesties voor thema’s of vragen voor Ties en Tal over marketing en positioneren? Stuur ze naar dontbeapenguin@merkelijkheid.com of laat een berichtje of comment achter waar je kijkt of luistert. Dank voor het kijken en tot de volgende!
Moet het korter maar wel ook leuk? TIKTOK: https://www.tiktok.com/@merkelijkheid INSTAGRAM: https://www.instagram.com/merkelijkheid/?hl=en
Bob: Welkom bij Don’t Be A Penguin, de podcast over positioneren. Mijn naam is Bob Morskate en ik heb hier weer het genoeg om met de masters of positioning te zitten, Thies Morskaat en Tal Ghone. Dank. Jens, goed dat jullie er zijn.
Ties: Hey
Bob: We gaan het vandaag hebben over Odido. Het is de nieuwe naam van de telecomgigant T-Mobile, die met de relatieve nieuwkomer Tele2 is samengegaan. En zij hebben de krachten gebundeld onder een nieuw merk.
Video Clip: We laten je graag zien dat het anders kan, menselijker. Zodat technologie weer van ons allemaal is. Eigenlijk niets bijzonders, vooral bijzonder dat het nu nog niet zo is. Het kan ook zo.
Bob: Voor veel mensen is het kiezen van een nieuw provider een kwestie van een welkomstcadeau of scherpe introductietarieven. Maar zit er meer achter de positionering van telecommerken en is met het ontstaan van Odido de consolidatie van de telecommarkt op een hoogtepunt? Goed, daar gaan we het zo over hebben.
Bob: Maar voordat we de diepte ingaan, gaan we naar onze wekelijkse, of tweewekelijkse sidestep, namelijk de wiki-rubriek. En Tal, Het was aan jou de beurt vandaag.
Tal: Klopt en ik ben dat niet vergeven uiteraard. Ik heb iets heel bijzonders meegenomen. Een beetje aangepast op jullie health, lifestyle achtig.
Bob: Wat heb ik voor een lifestyle dan?
Tal: Nou in het weekend niet een hele gezonde, maar door de week probeer je toch altijd een beetje op je voeding te letten enzo.
Bob: Je weet onderhand ook dat in het weekend mijn lifestyle dus niet gezond is.
Tal: Dat kan ik me voorstellen ja. En Ties? Ties die heeft een hele gezonde lifestyle. Hij is nog gezonder geworden, want hij is na het stoppen met koffiedrinken, is hij ook begonnen met het stoppen met suikerinname.
Bob: Is Ties de target van al die Leef Beter-campagnes?
Tal: Ja, en ik dacht, daar moet ik iets mee. Want wat drink je nou als je geen suiker wil innemen? Dan kun je 0 dingen drinken, toch? Maar dan drink je troep, toch?
Ties: Water, ik drink water. Dus je
Tal: Dus je drinkt water, maar eigenlijk zou je wel iets willen drinken, behalve thee of water, wat je gewoon kan drinken zonder dat er troep in zit.
Bob: Klopt. Zeker weten, Ik zoek daar ook naar.
Tal: En dat bestaat, dat heb ik nou voor jullie meegenomen. Echt? Ik ga het nu pakken. Dit merk heet Charlie’s. Dit is echt gewoon puur geperst sap en sparkling water. Voor de rest dus niks. Laten we eerst een beetje proeven.
Bob: Ja, de vraag is natuurlijk, gaat Ties dit drinken?
Ties: Ik zat een beetje naar de ingrediënten te kijken en dat lijkt goed te gaan.
Tal: Wat zij zeggen is bij heel veel van dit soort dingen voegen ze concentraat toe. Dus als je spa met een smaakje drinkt heb je spa met een concentraat van iets anders. Wat ze hier zeggen, en dat kun je op hun website ook checken, ik ga ervan uit dat ze de waarheid zeggen. Wat ze hier zeggen is dat ze dus spa en vers geperst sap bij elkaar doen en dan heb je dus dit. Het is eigenlijk alsof je fruit eet en water drinkt. Zo moet je het zien.
Ties: Ik sta hier wel voor open, ik ga het wel proberen.
Tal: Dit is ook een kleurtje.
Bob: Dit heb ik ook wel eens zelf gemaakt.
Ties: Dit ziet er wel uit als geperst citroensap.
Bob: Ik vind dit heel lekker en ik ben er heel blij mee, Tal, want dit is ook wel iets wat ik zelf wel eens maak. Ken je de horeca, heb je ook gewerkt Ties. Dan deed je wel eens een heel klein scheutje verse sinaasappelsap met spa rood. Ja, dat is dit.
Tal: En als je het hebt over de positionering, dit staat dus ook niet bij de frisdrank, het staat bij het water. Dus ook in het supermarktschap is het gepositioneerd als gezond water met een sap erin. In 2022 heeft hij een collab gedaan met een bekende YouTuber of influencer, hoe je het wil noemen. Namelijk Calvijn. En overal als je dus gaat kijken, overal waar Calvijn in beeld komt, staat er dus tegenwoordig zo’n blikje, want hij is mede-eigenaar geworden.
Bob: Oh, vet.
Tal: En hij heeft ook allemaal vette dingen gedaan. Een van de dingen die ik wel tof vond om te zien, is dat hij De haters van dit drankje, heeft hij een soort van bananensplit voor de oude luisteraars onder ons. Die heeft hij uitgenodigd in een studio en die heeft hij gezegd van, we gaan een reclamespot opnemen, jij bent echt een toffe influencer en de bla en de bla. Waren een beetje B-garnituur influencers. Maar die hadden kutcomments onder zijn drankje geplaatst. En toen zei hij, ja, dan krijg je geld voor en dit en dat. En toen onthulde ze dan het merk wat ze moesten gaan promoten.
Ties: En dat was dan dit.
Tal: En toen kwam die Calvijn ineens omhoog. Echt lachen. En het is dus echt een gezond alternatief voor soda. En dat is wat ze wilden bereiken, dus een positionering van een gezonde, maar niet saai drankje. In plaats van water, in plaats van thee, in plaats van whatever. Het is eigenlijk gezonder dan vruchtensappen. Je zou dit je kinderen moeten geven.
Ties: Het voordeel
Ties: is natuurlijk ook, je kunt een gin and tonic nemen, dat is het stijf van de suiker. Maar je kunt ook gewoon gin en dan gooi je er gewoon dit bij of wodka met dit erbij. Dat is natuurlijk top. Dan heb je best wel een lekker mixdrankje.
Bob: Ik weet alleen niet of je zolang zo peppy blijft van een gin and tonic, zit er veel suiker in. Dus dan heb je de hele tijd ook dat effect.
Ties: Nee, moet je een andere Charlie voor hebben.
Bob: Nou oké, bij deze dan. Gaan we nu door naar het hoofdonderwerp van de aflevering. Odido en de telecommarkt. Mannen, ik zag zo’n mooie video. Eigenlijk over het ontstaan van de telecommarkt, het begin van mobiele telefonie. Die wil ik even aan jullie laten zien.
Ties: Vandaag nam de PTT een nieuw autotelefoonnet in gebruik, geschikt ook voor dit nieuwe type telefoon dat je net zo goed de fiets of de trein telefoon zou kunnen noemen.
Video Clip: Auto’s met een autotelefoon, Je herkent ze aan het korte sprietje op het dak. 35.000 rijden er hier rond. De laatste tijd waren autotelefoons overigens nauwelijks leverbaar. De twee autotelefoonnetten in ons land zaten vol. Tot in een hotel in Scheveningen, PTT-topman Dick het derde autotelefoon net in gebruik stelde. Je kunt er maar liefst 150.000 nieuwe aansluitingen op. Kon je een autotelefoon tot nog toe alleen huren bij de PTT, nu het staatsbedrijf zelfstandig is geworden, bieden allerlei bedrijven de nieuwe autotelefoons te koop aan.
Ties: Wat ik het mooiste vond aan dit filmpje is dat er geen visionair in beeld was.
Tal: Wat ik het mooiste vond is dat de stropdas van de newslezer, dat dat matching was met zijn jasje.
Bob: Dit is dus nog helemaal niet zo lang geleden. Tal, wanneer had jij je eerste mobiele telefoon? Want we zagen het in die video. Wat weet je nog van dat ontstaan in het begin?
Tal: Nou, ik weet dat je had het allereerste begin, dan liep je met zo’n bak, met zo’n hoorn. Die had jij? Nee, die had ik niet.
Ties: Die was dus 4000 gulden?
Tal: Dat was 4000 gulden. Maar heel snel daarna gevoelsmatig, en dat kan ik me herinneren, kon je zo een Motorolaantje halen met zo’n klapscherm. Die klapte je zo open en die verkochten ze bij de macro, inclusief een abonnement voor een euro. Of voor een gulden destijds. Dus toendertijd had je al eigenlijk die markt werd al heel snel een soort prijsvechtersmarkt. Maar in het begin moest je wel een beetje in de buurt zijn van bepaalde zendmasten. Want Als je niet in de buurt van de zendmast was, dan kon je sowieso niet bellen. Het netwerk was één groot gatenkaas eigenlijk nog.
Tal: En later, we hebben het merk al een keer besproken, kreeg je van die Nokia-telefoontjes waarmee je ook een spelletje kon doen, kon je Snake doen, dat soort dingen. Dus het grappige is dat al vrij snel werd het best wel mainstream om een telefoon te hebben.
Ties: Kijk, wat ik het interessante aan die hele telecommarkt vind, is dat was eigenlijk het eerste beetje netwerkeffect wat je zag. Want toen dat uitkwam, toen dacht iedereen, wat heb je hier nou aan? Niemand anders heeft zo’n ding. Hoezo zou ik zo’n ding moeten komen? Op de een of andere manier hebben ze het zo hard gepromoot door bij de macro het voor een euro neer te leggen… Of door in te spelen op hoe belangrijk mensen zichzelf vinden, weet je wel? Dat in één keer had iedereen zo’n ding. Terwijl het niet feitelijk iets toevoegde in je leven. Daar kwam je pas later achter dat het nuttig was. Dus pas jij hebt geïnvesteerd in dat ding, toen had je niemand om te bellen en je werd niet gebeld. Maar twee jaar later had iedereen ineens zo’n ding en toen ging je ineens met elkaar bellen.
Tal: Ik kan me wel herinneren inderdaad, nu je het zegt, dat je echt blij was als je gebeld werd soms. En als daar veel mensen om je heen stonden, dan kon je je telefoon opnemen.
Ties: Ja, kijk mij populair zijn.
Tal: Ik heb een telefoon. Tring, tring. Ja, daar gaan we. Hups, oké. Ja, hallo. Het was natuurlijk gewoon een status om een telefoon te hebben. En dat is natuurlijk nu, is het zo geen status meer. Het is gewoon een soort van primaire levensbehoefte.
Tal: Het is net zoals eten en drinken. Je kan ook niks meer zonder telefoon, want met OV, met betalingen, Voor alles heb je je telefoon nodig. Dus het is van status een product geworden wat een soort van eerste levensbehoefte is.
Bob: En dat vind ik dus heel belangrijk wat jij zegt. Ik hoorde je net ook al een soort prijsvechtersmentaliteit, hoorde ik je ook al zeggen. Maar als je vanuit hier gaat denken, Hoe gaat zo’n bedrijf dan zo’n positionering aanpakken?
Tal: Nou dat is een goede vraag. Ik heb gekeken dus niet alleen naar Odido, maar ook naar bijvoorbeeld merken als Vodafone en KPN.
Bob: Dat zijn de drie grootste hier in Nederland.
Tal: Dat zijn de drie grootste en wat dus heel belangrijk is, is dat je twee takken van sport kunt splitsen, denk ik. Dat is namelijk consumentenmarkt en zakelijke markt. En wat je ziet is dat sowieso Vodafone, Maar ook KPN zich in hun communicatie en vanuit hun positionering toch vrij fors richten op de zakelijke markt. Dus je ziet dat ze eigenlijk een beetje, wat je in het begin van deze podcast al zei, is van ja die markt is wel geconsolideerd, lijkt het ook wel. Er is niet zoveel meer te winnen of te verliezen in de consumentenmarkt. Wat ik ook interessant vind, Odido gaat het allemaal anders doen. Dus die gaan goede services leveren. Als je dan bij KPN kijkt, wat zeggen zij dan?
Bob: Dit is wat ik bedoel, want ik heb voor mijn gevoel… Al twaalf van dit soort video’s gezien in mijn leven.
Tal: Het lijkt allemaal heel erg op elkaar, want KPN zegt ook…
Ties: Het komt omdat het gemaakt wordt door dezelfde mensen. Dezelfde marketingbureaus.
Tal: Door een uitstekende digitale klantenervaring krijgt de klant de beste service. Dat is eigenlijk precies hetzelfde wat Odido zegt. Die gaan een app en dan krijg je een hele goede digitale ervaring, waardoor je een goede service krijgt. Want dat is toch normaal? Dat is in feite hun unieke positionering. Dus hun unieke positionering, wat ze zelf dus ook al zeggen, is van eigenlijk niks bijzonders. Dus ze positioneren zich als nieuw, maar we zijn ook weer niet echt nieuw, want we bestaan al. En ze positioneren zich eigenlijk als… Ja, we gaan het nu beter doen.
Tal: Maar iedereen zegt dat ze het beter gaan doen. Dus het is heel moeilijk om in die markt verschillen te duiden. En ik vraag dan ook de luisteraar bijna om te melden van waarom kies je nou voor de één en waarom kies je nou voor de ander? Als het niet om prijs gaat. Het is ook allemaal niet zo spannend. Je belt van A naar B en C, met meerdere mensen. Je hebt internet en je hebt…
Ties: Nou, de kern van dit, dat alles wat met hun product te maken heeft, is eigenlijk bijna binair. Ik ga in een restaurant eten, dan is mijn schaal één tot tien, zeg maar. Eén is echt heel shit en tien is echt fantastisch. Maar wat is heel shit bij Odido, is als je telefoon niet belt. Dus je wil iemand bellen en dat lukt niet.
Ties: Je wil het internet opzoeken en dat lukt niet. En wat doen ze nog meer? Nee, gewoon het internet werkt niet of je bellen werkt niet. Dat zijn ze. Nou, dan is het heel shit. Wanneer is het heel goed? Nou, als het werkt.
Bob: Als het allebei werkt.
Ties: Nou, dat is een zes. Want dat is eigenlijk, ja, daar betaal ik voor. Ik verwacht dat het werkt. Dus zeg maar de hoogst haalbare score is een zes. Wat gaan zij doen waardoor het meer is dan je verwacht? Nee, ik neem internet van jullie voor thuis. Nou, ik verwacht dus dat het het doet. Dus als ik s’avonds op acht uur op de bank ga zitten en ik wil Netflix kijken, dan moet die het doen.
Tal: Maar als het dan niet werkt, dan wil je dat je geholpen wordt. En eigenlijk zegt Odido, ja, je hoeft ons niet te bellen, want we hebben een digitale app en daarmee wordt je wel geholpen. Maar wat wel tof was, je had bijvoorbeeld wel een merk wat wel onderscheidend was in die markt. Dat was de prijsvechter van KPN. Telfort? Ja, Je kent allemaal die reclame van die man, die gezinshoofd, die van 30 miljoen op de bank. En dan zat hij in een klein appartementje met een oude bank van een euro uit de bank. En dan vond hij nog ergens een eurootje. Weet je wel, dat was…
Bob: Maar dat sloeg aan.
Tal: Dat sloeg aan. En dat hebben ze er eigenlijk gewoon geëlimineerd en in KPN ondergebracht. En dat is dus ook de consolidatie waar je zit. Dus eigenlijk, Het is heel interessant die beweging, dat je steeds minder onderscheidend vermogen krijgt en dat ze de merken die zich wel weten te onderscheiden, dat ze die dus laten verdampen eigenlijk in de grote merken.
Ties: Nou, aan mijn ene kant had ik jou voorafgaand ook nog een filmpje van Ryan Reynolds gestuurd met Mint Mobile. Die ga ik er even bij pakken. We don’t hate you.
Tal: Dus Odido had ook kunnen zeggen we don’t hate you. In plaats van we gaan het doen wat we altijd al hadden moeten doen.
Ties: Mint Mobile is voor juist gekocht door? Nee. Tmobile. Nee. Echt? Ja, 1,35 miljard voor neergeteld. En nu hebben ze dat overgekocht. Maar, kijk wat hij heel goed gedaan heeft, hij heeft daar een belang in dat bedrijf verworven en is toen ook het gezicht van dat bedrijf geworden en deed dus de hele tijd gewoon grappige commercials met de stellen van ze gaan het allemaal simpeler maken.
Bob: Ik heb dus bij BNR gewerkt, had ik ook volgens mij had ik Vodafone als klant, ik had KPN als klant, T-Mobile had ik ook als klant en ze zeiden allemaal hetzelfde. Het ging allemaal over digitalisering en allemaal van die bacher over mensen heen gooien… Hoe ze je konden helpen met de digitalisering van je bedrijf. Allemaal leeg, maar dat is eigenlijk gewoon branding, toch? Het is gewoon alleen maar schreeuwen dat je er bent.
Ties: Ja, het is het equivalent dat Verkeer en Waterstaat gaat zeggen… Dat zij jou gaan uitleggen hoe je auto moet rijden. Want zij leveren de weg. Geen auto’s, zij bepalen niet de regels, zij leveren gewoon de weg. Je moet gewoon, en Even heel sec gezegd, eigenlijk kun je tegen die providers zeggen, hou even je bek. Zorg gewoon dat je de weg regelt. De weg moet gewoon heel goed zijn, geen gaten hebben en zorg dat er geen file staat. Dat is eigenlijk het enige wat we van je willen.
Ties: En dan gaan ze praten over de mobiliteit van de toekomst.
Bob: Ja, inderdaad. Maar we zitten nu dus op een punt dat mijn telefoon op een tijd 30, 40 euro is voor onbeperkt bellen en dat blijft een beetje zo. Maar ik vraag me zo de hele tijd af waarom is dat dan nog steeds zo duur of waarom kost dat zoveel geld? Spreken ze dat met elkaar af en wat leveren ze eigenlijk voor dat bedrag en blijft dat zo weet je dat zijn allemaal dingen.
Ties: Nou wat er wel heel interessant is je hebt natuurlijk door die brexit zie je dus nu in engeland wat er gebeurt op een moment dat je niet de paal en perk aan de hebzucht van deze partijen ja stelt hebben want in engeland was deel van de eu Die moesten dus ook die roaming tarieven afschaffen. Toen kwam Brexit. Nou, drie keer raden wat er gebeurd is. Ja, de roamingkosten zijn terug. Het is gewoon heel duur om te bellen naar het buitenland.
Bob: Je wordt gewoon genaaid. Je wordt keihard genaaid gewoon.
Ties: Ja, dus dit zijn gewoon… Kijk, het mooie aan hoe ze dit gedaan hebben… Kijk, het was nog veel erger geweest… Op het moment dat KPN een staatsbedrijf was geweest. Want KPN moet de hele tijd al die nieuwe merken overnemen, Omdat ze zelf niet innoveren en geen klanten kunnen werven.
Bob: En het gaat alleen maar om zoveel mogelijk klanten hebben.
Ties: En het gaat alleen maar om massa, zodat je de kosten per klant van je netwerk… Zo laag mogelijk kan houden, zodat je zo hoog mogelijk marge hebt. Dat is natuurlijk hoe het werkt. Kijk, wat je nu in Engeland ziet, is dat Dan heb je nu nog maar één provider die vrijbellen in Europa aanbiedt… En de rest is gewoon weer teruggaan naar roaming. Waarom? Gewoon lekker geld verdienen. Dan ben jij dronken met je kop in Spanje en dan ga je naar huis bellen. En dan kost je dat 50 piek.
Ties: Het is gewoon een geldmachine als je de efficiëntie zo hoog mogelijk krijgt. En kijk, je zet er een flitsend merkje voor… En je hoopt dat je dan 10% meer klanten… Of 10% groei op je omzet gaat realiseren. En op een bruto marge, op gewoon 30% marge. Ja, dat is lekker verdienen. Daar rekenen ze op.
Bob: Wat vinden jullie van de branding zelf, van de rebranding?
Ties: Nou, eigenlijk moet ik twee dingen een beetje uit elkaar halen. Eén, wat ik vind van het merk. En twee, wat ik vind van de rebranding.
Bob: Kom maar, wat vind je van het merk?
Ties: Wat vind ik van het merk? Nou, het merk vind ik suf. Zeg maar, het kan ook zo en dan niks anders doen. En dan een van de onzin verhalen over een limited abonnement.
Bob: Maar wat denk je dat ze bedoelen? Het kan ook anders.
Tal: Je kan wel je opa en oma in het familie abonnement. Dat is een van de assets. Dus als je familie abonnement kun je je opa en oma erin doen.
Ties: Maar Net of onze generatie erop zit te wachten om die boomers hun abonnement te sponsoren. Het is ongelooflijk hè? Hou nou toch op.
Bob: Dat slaat toch echt nergens op. Maar wat doen ze anders?
Ties: Ik kan het niet vinden.
Tal: Als je krijgt een app waarin je het goed kan regelen.
Ties: Ja, dat heeft Slodo van Hak. Weet ik uit ervaring.
Tal: Je kan parachutespringen en bellen tegelijk. Even kijken, dit is de corporate story. Dus even als we dat gaan fileren, het is heel simpel. We zijn nieuw en ook weer niet. Nou, dat is dus nul.
Tal: iets zijn, maar ook weer niet.
Bob: Dat is nul.
Tal: We hebben 6 miljoen klanten. Nou, dat heeft KPN ook en ik denk Vodafone ook. En toch beginnen we opnieuw en wie nieuw is vraagt zich dingen af. Waarom is digitale technologie soms zo ingewikkeld? Het is niet ingewikkeld. Nee.
Ties: Simkaart of digitale simkaart in je telefoon. Gaat aan of het gaat niet aan.
Tal: Dus eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. Nee. Ze hebben 6 miljoen klanten. Het heette T-Mobile. Dat was van Deutsche Telekom. Die hebben dat verkocht aan een investeringsmaatschappij. En toen dat verkocht werd, zeiden ze… We gaan de naam zeker niet veranderen.
Tal: Nou, anderhalf, twee jaar verder is de naam veranderd.
Ties: Kijk, wat met Odido… Ik denk dat… Het was best wel een operatie wat die luiden natuurlijk gedaan hebben. Maar het allermooiste was dat KPN ze voor was. Dat vond ik… Ik heb het ook op LinkedIn gepost. Ik vond het fantastisch. Hoe dan? Een dag voordat Odido gelanceerd werd, lekte dat Odido gelanceerd werd.
Ties: En wie had er al een landingspagina klaarstaan? KPN.
Bob: Hoe?
Ties: Ja, ze hadden gewoon een soort pagina over wat Odido betekent, hadden ze gemaakt.
Tal: Ja, want het schijnt iets uit een Griekse zijne. Dat betekent ik hoor of horen of iets in die richting.
Ties: En toen rankte ze dus op nummer één, of nummer twee. Ik heb het op de link ingezet. Nummer twee volgens mij onder Wikipedia over dat woord ofzo. En er werd dus gewoon nergens over het daadwerkelijke merk. Het ging dus alleen maar over KPN. Dus die hadden de primeur afgesnoept. En ik ben op de een of andere manier klant bij Odido. En ik kreeg pas een dag later een mailtje van…
Ties: …Hé, we zijn Odido. Dus zeg maar, zelfs de klanten wisten het nog niet.
Bob: Ja, maar KPN klanten wisten het al wel.
Ties: Maar dat kwam natuurlijk omdat Odido, dat is nogal wat, als je zes miljoen klanten hebt, je hebt al die computersystemen, je hebt al die e-mails, je hebt al die winkels, je hebt je website, je hebt honderdduizenden pagina’s, alles moet opnieuw geschreven en gedaan worden, en gelanceerd. En Ze hadden natuurlijk gewoon gezegd, oké, op die dag gaan we over. En een dag eerder lekte het. En toen konden ze niet zeggen, oké, we gaan alles een dag eerder doen.
Tal: En wat ook wel interessant is, is dat wij doen wel vaak, heb je van die buy-in-build-achtige opdrachten, hè? Vanuit de positionering of een nieuw merk neerzetten of een fusiemerk enzovoort. En heel vaak is de vraag van ja, dan moeten we dat geleidelijk doen en welke stappen moeten we doorlopen en de bla en de bla. Maar je kan ook zeggen, we hebben dag één het oude merk of oudere merken en dag twee hebben we een nieuw merk. En vanaf dat moment praten we nooit meer over het oude merk. En ik begin toch na jarenlange ervaring wel te denken dat het soms beter is… Om dat gewoon in één keer te doen.
Bob: Pleister eraf.
Tal: We eten T-Mobile, morgen eten we Odido, klaar. Niet meer de lul over lullen, nergens meer T-Mobile zeggen en door. Volgens mij werkt dat toch uiteindelijk veel beter dan dat je dat stap voor stap heel geleidelijk gaat doen. Het is eigenlijk wel goed dat je die mail kreeg en zei nu Odido, ja punt.
Ties: Ik vind de positionering waardeloos. Ik dacht ook, Odido komt, oh vet, wat gaan ze anders doen? Gaan ze iets anders doen? Nieuw verdienmodel, gaan ze een nieuw concept doen? Alles unlimited bijvoorbeeld. Gaan ze echt even gewoon echt gestrekt die markt in? Nee, gaan ze niet doen, dat is gewoon saai. Als we aan ChatGPT gevraagd hadden van we gaan een nieuwe provider in de markt zetten. En je had daar een beetje een lulverhaal of hoe je naar de markt kijkt ingezet. Dan had ChatGPT dit als één van de tien opties gegeven. Het is allemaal gewoon goed gedaan.
Bob: Alleen het is gewoon fucking zuffen. Ja, meer wollig, gelul.
Ties: Ja, het is gewoon gelul. Gelul, je bent gewoon een wegenbouwer. Bouwwegen, regel dat ik op de weg kan en verder niks.
Tal: Bouw digitale wegen.
Bob: Mooi. Dit ga ik als conclusie gebruiken jongens. Dank jullie wel.
Tal: Dank je wel.
Bob: Vond je dit een leuke aflevering? Laat het alsjeblieft weten. Heb je nog opmerkingen over onze mening misschien wel? Of over dingen die wij hier noemen, laat het ook vooral weten. Laat een comment ergens achter waar je luistert of kijkt. Heel erg bedankt voor jullie aandacht vandaag en tot de volgende keer. Thiestal, bedankt.
Ties: Massel