Heb jij ook het gevoel dat iedereen dat seo-trucje nu wel door heeft en zoek je naar een manier om jouw merk toch hoger in de zoekresultaten te krijgen? De naaf en spaak strategie is het antwoord waar je naar zoekt.
Heb jij ook het gevoel dat iedereen dat seo-trucje nu wel door heeft en zoek je naar een manier om jouw merk toch hoger in de zoekresultaten te krijgen? De naaf en spaak strategie is het antwoord waar je naar zoekt.
Steeds meer mensen begrijpen SEO maar ook Google zit niet stil. Content marketing en SEO komen steeds dichter bij elkaar en deze strategie brengt ze samen.
Waarom jij dit artikel niet zou moeten lezen
Veel bedrijven hebben het laaghangend fruit op het gebied van SEO nog niet geplukt. En in veel B2B markten is er nog veel fruit om te plukken. Als jij nog weinig tijd aan SEO hebt besteed kan je beter een van de volgende artikelen lezen:
Mooi, je bent er nog.
Dit artikel is een SEO-strategie voor gevorderden en (ge)bouwt op jouw doordachte Content Marketing strategie. SEO en Content Marketing zijn eigenlijk al niet meer uit elkaar te houden, maar dat hoef ik jou dus niet meer uit te leggen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Het recept was tot voor kort simpel: goed artikel met de zoekterm in de URL, titel, enkele koppen, een paar keer in de tekst en als alt-tag bij een beeld. Zorg ervoor dat je pagina autoriteit hoger is dan de concurrentie en de kans is groot dat je hoog in Google stond. Doel bereikt. Afspoelen en herhalen, zoals de Engelsen zeggen.
Dat ging een tijd goed.
Maar er zijn steeds meer mensen die de truc kennen. De concurrentie neemt toe en jouw voorsprong wordt telkens minder. Je moet harder werken voor hetzelfde resultaat.
Ook Google wordt steeds slimmer. Google stimuleert de zoeker tegenwoordig om, in plaats van twee zoektermen, steeds complexere vragen te stellen. De zoekterm “positionering implementeren” wordt steeds vaker “positionering implementeren bij middelgrote zakelijke dienstverlener”. Een meer specifieke zoekopdracht zou moeten leiden tot een beter zoekresultaat: de gebruiker vindt sneller wat hij zoekt.
Google past daarom zijn algoritme aan. Nederland’s grootste zoekmachine kent steeds meer autoriteit toe aan domeinen in plaats van pagina’s. De redenatie is dat een site die goed gelezen wordt op ‘positioneringstrategie’ of ‘merkstrategie en positionering’ waarschijnlijk ook wel iets zinnigs te melden heeft over ‘positionering implementeren’.
En daar kunnen we op inspelen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Een houten wiel wordt al eeuwen op dezelfde manier gemaakt: een houten naaf in het midden met spaken die naar buiten lopen en de velg dragen.
De SEO/Content strategie komt op hetzelfde neer. Centraal staat een (zeer) uitgebreid maar tegelijkertijd ook minder diepgaande artikel, de naaf. Daarnaast is er een hele reeks aan artikelen met meer diepgaande inhoud die ‘rusten’ op de naaf, de spaken. Het geheel draagt de velg, welke symbool staat voor de algemene autoriteit of tractie.
Klinkt complex, laten we dit eens praktisch maken.
Naaf: Alles over de laminaatvloer
Spaken
Het uitgebreide naaf artikel raakt alle aspecten van ‘laminaatvloer’, de belangrijkste zoekterm, maar gaat daar niet al te diep op in. In plaats daarvan verwijst het artikel naar de spaken, waar wél die informatie gedeeld wordt. De spaken zelf verwijzen naar het naaf-artikel.
In dit geval ziet Google dus dat vijf pagina’s alleen linken naar één pagina, waardoor de zoekmachine concludeert dat dit het ‘hoofd’ artikel is. Resultaat: de hoogste autoriteit en hopelijk daarmee de hoogste positie in de zoekresultaten.
De spaken zijn vooral gericht op het aantrekken van specifieke, long-tail zoekopdrachten. De autoriteit die ze daarmee verzamelen geven ze af aan de naaf.
Dit maakt de opbouw van jouw website ineens ook behoorlijk overzichtelijk. Waarschijnlijk heb je al een lijst met belangrijke zoektermen, dat zijn jouw naven.
Bepaalde spaken hebben betrekking op twee naven. Om bij de vloeren te blijven, het artikel ‘De verschillen tussen laminaat en parket’ heeft zowel op de laminaatvloer- als parketnaaf betrekking.
Tot slot is een ander, belangrijk voordeel van de naaf en spaak strategie dat het een goede leidraad is voor het maken van content. Je genereert makkelijker nieuwe content-ideeën omdat de opbouw van jouw site simpeler wordt. Waar je voorheen een enorme lijst had van zoekwoorden en bijbehorende artikelen of URL’s zijn deze nu geclusterd per hoofdonderwerp.
Het is hierdoor makkelijker om de gaten in jouw aanbod te ontdekken. Dan is een idee voor een artikel, video of infographic makkelijker te bedenken.
Merkelijkheid gaat deze strategie ook steeds meer hanteren. Wij kijken uit naar meer structuur en de meer ‘holistische’ aanpak past met hoe wij naar het vestigen van expertise kijken. Net als mensen is Google steeds meer op zoek naar een domein-expert, en dat vinden we een goede beweging.
We horen graag via de contactpagina of op social media hoe jij denkt over de Naaf en Spaak SEO/Content Marketing strategie en of dit past bij jouw eigen online marketing ervaringen.