Content marketing klinkt voor veel mensen als een buzz-word, maar al in 1931 maakte tractor-fabrikant John Deer een eigen klantenmagazine om boeren aan zich te binden. Content marketing is sindsdien nooit weg geweest maar werd een tijd lang overschaduwd door het enorme bereik en effect van (TV-)reclames en advertenties. Dit enorme bereik brokkelt af en steeds meer mensen sluiten zich, fysiek en emotioneel, af van traditionele reclame-boodschappen. Traditionele TV wordt vervangen door on-demand diensten en consumeren van media via bijvoorbeeld smartphone neemt toe. Aan bedrijven dus de taak om niet met alsmaar meer, maar met boodschappen te komen die de doelgroep wil horen; waardevolle en relevante content dus. Content Marketing neemt dan ook een centrale rol in de Online Marketing strategie in.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
“Strategische marketing aanpak gericht op het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content met als uiteindelijk doel het aantrekken of behouden van een duidelijke doelgroep.”
Veel bedrijven hebben moeite met het helder over de bühne krijgen van hun werkelijk onderscheidend vermogen en hun positionering is niet te onderscheiden van de belangrijkste concurrent. Zelfs als bedrijven weten wat de basis is van hun onderscheidend vermogen, is zijn ze maar zelden in staat dit goed over te brengen. Daarom gebruiken ze nog vaak container-begrippen als klantgerichtheid, ontzorgen en innovatief. Content Marketing gebruikt bijvoorbeeld artikelen, video’s, nieuwsbrieven en white papers om een relatie op te bouwen met de doelgroep. Een relatie die gebaseerd is op kennis, ervaring en vertrouwen, met een boodschap die aansluit op hun positionering.
Het Open Forum platform van American Express is een goed voorbeeld van hedendaagse Content Marketing. Op het platform helpt American Express kleine ondernemer met hoogwaardige content om simpelweg succesvoller te worden. Met filmpje en artikelen waarin het inhuren van de juiste mensen of nieuwe verkoopkanalen besproken wordt voegt het bedrijf écht waarde toe voor haar klanten. Wat heeft American Express hieraan? In de eerste plaats zorgt het bedrijf zo voor loyaliteit en vertrouwen, daarnaast brengt het bedrijf af en toe haar eigen aanbod onder de aandacht.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Het gebruik van content marketing neemt nog steeds toe. Bedrijven besteden relatief gezien steeds minder geld aan advertentieruimte en steeds meer aan goede content. Maar hoewel goede content marketing natuurlijk staat of valt met de kwaliteit van de content is het daarmee nog niet gedaan. Content die door niemand wordt gezien is van beperkte waarde en de volgende stap is het opbouwen van een eigen publiek, bijvoorbeeld door een nieuwsbrief of een actief social media beleid.
Ben jij al bezig met content marketing of ben je nog niet overtuigd? Wij horen graag jouw ervaringen en mening over dit onderwerp, misschien kunnen we van elkaar leren! Laat wat van je horen via LinkedIn, Twitter of onze contact pagina. Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en de laatste ontwikkelingen? Geef je dan op voor onze nieuwsbrief!
De Merkelijkheid ondersteunt diverse bedrijven in hun content marketing, zowel op het gebied van strategie als creatie. Benieuwd naar jouw eerste stap? Wij vertellen je graag meer.