Online Marketing raakt bijna de gehele klantreis of sales funnel. Ongeacht het model dat je gebruikt – zoals het bekende AIDA model –, Online Marketing raakt elke fase. Hoe je Online Marketing inzet wordt dan ook bepaald door de fase waarop jij je richt. Wil je vooral naamsbekendheid genereren of juist ervoor zorgen dat je een offerte mag uitbrengen? Deze keuze bepaalt welke middelen en kanalen het meest geschikt zijn om jouw doelen te bereiken.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
De basis van Online Marketing is zoekmachine marketing. Dat werkt zowel betaald, Search Engine Advertising (SEA), als onbetaald, Search Engine Optimization (SEO). In beide gevallen zijn de zogenaamde zoekwoorden, de woorden die mensen gebruiken in hun zoekopdracht, essentieel. Met een goed beeld van de zoekwoorden rondom jouw onderwerp weet je:
Dit maakt dat een SEO of SEA campagne direct effectief ingezet kan worden om jouw doelen te behalen.
Merkelijkheid werkt nauw samen met haar opdrachtgevers op het gebied van Online Marketing. We bepalen samen doelen en KPI’s vast en zetten vervolgens de juiste middelen en kanalen in. Dat loopt in de praktijk uiteen van het vergroten van de naamsbekendheid of de positionering ten opzichte van de concurrentie tot aan het genereren van conversie. Daarmee bedoelen we dat jij leads, verkopen of contactmomenten creëert. SEO of SEA zijn hierin vaak een belangrijk component, maar om dit effectief in te zetten is een goed zoekwoorden onderzoek cruciaal.
Binnen Merkelijkheid is online marketeer Emma Stroosma de expert op het gebied van zoekwoordenonderzoek. Zij heeft inmiddels voor talloze opdrachtgevers een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd. We vragen haar naar het belang van een gedegen zoekwoorden onderzoek en hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?. Zij vertelt over onze aanpak in 6 stappen:
Een gedegen zoekwoorden onderzoek begint altijd met een analyse van het online speelveld van de opdrachtgever opereert. We bepalen samen met de opdrachtgever wie de belangrijkste concurrenten zijn. Die concurrentie is bij de ene opdrachtgever een directe, lokale concurrent en bij de ander een grote internationale. Uiteraard is deze concurrentie bepalend voor de regio, taal en omvang van het zoekwoorden onderzoek. We analyseren de websites van de concurrentie en opdrachtgever. Op basis daarvan formuleren we een lijst van soms wel honderden zoekwoorden waarop we ons kunnen richten.
“Ik heb zoekwoorden onderzoeken uitgevoerd voor zowel kleine, meer lokale opdrachtgevers als grote internationale partijen. Denk bijvoorbeeld aan een lokaal bureau dat actief is op het gebied van schuldhulpverlening of een grote internationale machinebouwer. Partijen met enorm veel concurrentie tot een markt met slechts enkele aanbieders over de hele wereld.“
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
We beschikken nu over vaak honderden zoekwoorden. Deze delen we in op volume (hoeveelheid zoekopdrachten per maand), een stap die met name de opdrachtgever al veel inzicht geeft. Vaak denkt een opdrachtgever namelijk dat ‘de markt’ bepaalde zoekwoorden gebruikt maar blijkt daar nauwelijks zoekverkeer op te zijn. Door de zoekwoorden te rangschikken op basis van volume krijgen we een goed inzicht in het totale zoekverkeer en geeft een eerste indruk van mogelijke longtail zoekwoorden.
Woorden waar het meeste zoekverkeer op is zijn vaak de meest logische of directe. Bijvoorbeeld bij de zoektocht naar een ‘online marketing bureau’. Dit zoekwoord is dan relatief duur (SEA) of moeilijker om organisch op gevonden te worden (SEO) vanwege hoge concurrentie. Maar er zijn ook veel, meer specifieke, zoekwoorden met een beduidend lager zoekvolume, kunnen we daar niks mee?
De ‘sweet spot’ vinden we vaak bij zogenaamde longtail zoekwoorden met net wat minder verkeer dan de grote algemene termen. Longtail is een term die afgeleid is van de kenmerkende hockeystick waaruit af te lezen is dat er een enorme ‘staart’ is bij de vraag naar bijna elk onderwerp. Voor elke 20 zoekopdrachten op veelvoorkomende termen als online marketing zijn er 80 zoekopdrachten voor meer specifieke, diepgaande zoektermen. Maar dat zouden wel eens 40 verschillende termen kunnen zijn.
Vaak gaat het daarbij om een combinatie van zoekwoorden. Bij online marketing diensten zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn “online marketing ondersteuning Amstelveen” waarbij de focus ligt op de geografische aspecten of “online marketing voor bruidsfotografen” waarbij een selectie wordt gemaakt op een doelgroep. Hoe beter je dat inricht, rekening houdend met het feit dat er wel zoekverkeer op moet zitten, hoe beter de afstemming op jouw websitebezoeker.
Het vinden en selecteren van de juiste zoekwoorden hangt nauw samen met de zoekintentie. Welk doel heeft de bezoeker als zij deze term invoert in Google? Als zij ‘online marketing bureau’ invoert, wil ze dan klant worden of juist solliciteren? Of als iemand zoekt op ‘zoekwoorden onderzoek google’, heeft deze persoon dan behoefte aan informatie of dienstverlening? Door zoekwoorden te categoriseren op basis van zoekintentie is het mogelijk om de campagne nog meer toe te spitsen op de doelen van de opdrachtgever.
Zo kunnen we inzetten op een longtail zoekwoord als ‘online marketing ondersteuning Amstelveen’ terwijl we het meer algemene ‘online marketing’ links laten liggen. Jouw concurrentie betaalt dan maximaal voor de generieke bezoeker terwijl wij doelgericht de voor ons relevante bezoeker naar onze landingspagina krijgen.
Uit het zoekwoorden onderzoek voor een opdrachtgever bleek bijvoorbeeld dat de zoekintentie rond hun belangrijkste zoekwoord helemaal niks te maken had met hun product. Het bedrijf is actief in de machinebouw maar de zoekintentie draaide rondom een medische ingreep. Dure zoekwoorden die dus niks gaan opleveren, daar steken we dan mooi een stokje voor.
We hebben nu een uitgebreide lijst met zoekwoorden. Door simpelweg meer te bieden dan onze concurrentie komt het verkeer direct onze kant op. Maar dat gaat al snel in de papieren lopen en daar wordt uiteindelijk alleen Google beter van. Door ons te richten op zoekwoorden met de gewenste zoekintentie én voldoende volume kunnen we het budget zo effectief mogelijk inzetten.
Een bijkomend voordeel is dat we vooraf duidelijk maken wat de verwachte kosten én resultaten van jouw SEA campagne zijn. Natuurlijk optimaliseren we campagne doorlopend, in de weken en maanden na de lancering zijn we dan ook de gemiddelde kosten per klik nog dalen met soms wel 20%.
We weten nu precies waarop we gevonden willen en kunnen worden. Op basis daarvan ontwikkelen we content. In het geval van SEA draait dit om advertenties en landingspagina’s, in het geval van SEO zijn dit zogenaamde SEO artikelen. Beiden schrijven en bouwen we rond de juiste zoektermen, waarbij we vooral rekening houden met de zoekintentie van de gebruiker. Zo zorgen we voor een maximale waarde uit elke bezoeker.
Het doorlopen van deze stappen resulteert voor elke opdrachtgever in een campagne op maat. Hoe graag we ook een standaardoplossing zouden bieden, jouw product, markt en doelstellingen vragen om een unieke aanpak. Wij verdiepen ons altijd in de klant en weten inmiddels meer dan bijna iedereen over planetaire tandwielkasten, fraudeonderzoek, intercom systemen en nog veel meer onderwerpen. Dat zorgt ervoor dat we vaak jaren met klanten werken en samen telkens scherpere doelstellingen kunnen stellen.
In dit artikel geven we een kleine inkijk in onze manier van werken en het belang van een degelijk zoekwoorden onderzoek. Wij maken gebruik van diverse betaalde en onbetaalde platforms zoals MOZ, Ubersuggest en natuurlijk Google Adwords en Google Analytics om zoveel mogelijk te bereiken voor onze opdrachtgevers. Uiteraard zijn wij een Google Certified Partner op het gebied van bijvoorbeeld Google Ads. Benieuwd wat we voor jouw online marketing kunnen betekenen? Lees meer over onze online marketing werkzaamheden.