Maar op zichzelf zegt Domain Authority weinig. Pas in vergelijking met de belangrijkste concurrenten heeft het zin om Domain Authority te gebruiken. Een Domain Authority van 30 is niks om je voor te schamen, maar als de concurrentie gemiddeld 40 scoort sta je voor een grote uitdaging.
En dat is voor een nieuw merk meteen de belangrijkste uitdaging: Domain Authority is een logaritmische schaal (denk decibel). Dat betekent dat een groei van 30 naar 40 veel moeilijker is dan een groei van 20 naar 30.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Bekijk jouw Domain Authority door de URL van jouw site in te vullen in de Link Explorer. Bekijk eerst ook even de belangrijkste concurrenten voordat je een oordeel velt.
Hoewel bijna elke SEO expert Domain Authority gebruikt is het geen cijfer dat door Google gepubliceerd wordt. Google houdt de werkelijke factoren die de positie van een site in de zoekmachine bepaalt namelijk strikt geheim.
SEO specialist MOZ ontwikkelde Domain Authority om dit zo goed mogelijk te benaderen en is inmiddels verworden tot industry standard.
MOZ houdt, net als Google, het precieze algoritme voor domein autoriteit geheim. Maar het geeft wel heel duidelijk aan hoe deze verbeterd kan worden: Search Engine Optimization (SEO) en goede content! Dat kwam niet als een verrassing denk ik.
Maar wat zijn de belangrijkste factoren? Experts zijn het eens over het volgende;
MOZ crawlt, net als Google, het web en houdt een database bij van websites en content. Hun algoritme bepaalt op basis van deze database jouw Domain Authority. Achter de schermen werkt het bedrijf continu aan het verbeteren van dit rekenmodel en brengt regelmatig updates uit.
Ingrijpende aanpassingen worden vaak apart aangekondigd. In maart 2019 is bijvoorbeeld een grote update van Domain Authority uitgebracht waarmee de precisie van het algoritme naar eigen zeggen nog verder verbeterd is.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
domein autoriteit wordt in de praktijk gebruikt als dé KPI voor het succes van de online marketing strategie.
In de eerste plaats omdat één, makkelijk uit te leggen cijfer het goed doet bij het MT of de board. Je kan appels met appels vergelijken en hoeft niet eerst een uur lang uit te leggen hoe het ook alweer zat.
In de tweede plaats;
Kortom, Domain Authority centraal stellen is zowel in het belang van de verantwoordelijke als het bedrijf. Dit maakt dat Domain Authority als de industriestandaard te boek staat.
Voor veel bedrijven is het de moeite de hulp in te roepen van experts. Afhankelijk van waar de kansen liggen (en dat bepalen) is de volgende expertise belangrijk:
Merkelijkheid heeft al deze expertise in huis en werkt daarom voor uiteenlopende bedrijven aan het verhogen van de Domain Authority. Als vaste partner op het gebied van online marketing en SEO helpen we met het opstellen van een strategie, vaststellen van de acties en zorgen we voor de realisatie daarvan. Een van onze centrale tools is natuurlijk het professionele pakket van de auteur van Domain Authority, MOZ.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn Domain Authority stijgt? In een notendop: door meer goede links te krijgen en slechte links te verwijderen.
Maar dat had je waarschijnlijk al door.
De vraag is: Hoe doe ik dat?
Slechte links verwijderen is de meest eenvoudige stap: analyseer welke links je niet wilt en vraag of men deze wilt verwijderen. Bij geen gehoor kan je via Google Search Console om ‘Disavow Links’ vragen, dan houdt Google met deze links geen rekening meer. https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main
Zoekmachines (en het Domain Authority algoritme) gebruiken een zogenaamde crawler. Een robot die webpagina’s bekijkt en opslaat in een database. Daarom is het cruciaal dat jouw website zo is ingericht dat de robot snel kan vinden wat jij belangrijk vindt.
Dit is de basis van SEO en daarom ook de eerste stap op weg naar een hogere Domein Autoriteit. Een complete lijst gaat voorbij aan het doel van dit artikel maar belangrijke factoren voor een goed geïndexeerde website zijn:
In bijna alle gevallen verwijzen er al links naar een website. Deze zijn soms verouderd of linken naar de verkeerde pagina en daar is dan ook veel te halen. Stuur een mail naar de beheerder van de site en zorg dat hij het in orde kan maken.
Ook sites die wel jouw bedrijf of product noemen maar geen link geplaatst hebben zijn een mogelijke quick win. Stuur de beheerder een mail waarin je aangeeft wat een goed doel voor zijn link zou kunnen zijn.
Leveranciers of andere bestaande relaties zijn vaak ook relatief makkelijk te bewegen om een link naar jouw site te plaatsen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Nieuwe links krijg je in de praktijk vaak alleen als er iets (content) op jouw site staat dat de moeite waard is! Men zegt niet voor niks: Content is King.
Maak dus regelmatig artikelen, foto’s, videos of whitepapers die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken een deel dit op de beste manier met jouw hele netwerk. Motiveer collega’s om het door te sturen en stuur het artikel in naar vakbladen. Zeker in het begin kan één link al het verschil maken en jouw Domein Autoriteit met enkele punten omhoog brengen.
De belangrijkste factor voor een hogere Domein Autoriteit is en blijft geduld. Er gaat tijd overheen voordat Google en MOZ nieuwe links meetellen en nog meer tijd voordat deze volledig meewegen in de zoekresultaten. Een te grote sprong zal altijd geremd worden omdat het algoritme denkt dat er vals gespeeld wordt.
Zorg er dus voor dat je regelmatig;
Dan kan ik je één ding beloven: je Domein Autoriteit zal stijgen. Meer weten over Domein Autoriteit of online marketing? Lees verder op onze online marketing pagina.