Het draait bij online marketing uiteindelijke allemaal om verkoop. Het doel van SEO is natuurlijk in eerste instantie het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Een betere vindbaarheid betekent meer organische bezoekers, wat leidt tot meer leads en daarmee uiteindelijk verkopen. Simpel genoeg en precies de reden dat bedrijven dit maar wat graag ‘inkopen’: ze geloven graag dat ze voor een paar honderd euro ‘op nummer 1 in Google komen. In ons stuk ‘Hoog in de zoekmachine, seo hoe werkt dat eigenlijk?’ gaan we hierop in:
Wat verkopen al die SEO-specialisten dan precies? Dat is op te delen in twee kampen. Het ene kamp is de ‘black hatters’ die zich specialiseren in trucs om Google onterecht een hoge waardering te laten geven. Denk bijvoorbeeld aan het inkopen van links en social media shares of bepaalde programmatuur die de normale bezoeker nooit zal zien. Dit kan stevige resultaten opleveren, maar komt Google erachter weet je zeker dat niemand je nog vindt. ‘White hat’ is het andere kamp en gebruikt alleen ‘legale’ methoden. In onze ervaring gaat het hier vooral op programmeurs en andere specialisten die de basis verzorgen zoals een goed door Google indexeerbare en snelle site.
Oftewel, in het beste geval heb je bij dat bureau een degelijke basis gekocht, in het slechtste een groot risico.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Op Kissmetrics schreven ze al het artikel ‘Why SEO Is Actually All About Content Marketing’ waarin de schrijver stelt:
“There is no such thing as SEO without content. You need words, articles, substance, keywords, verbiage. I wince whenever I have to say it, because it’s so cliche, but it’s true: Content is king.”
De kern van zijn verhaal: er is een enorme overlap tussen Content Marketing en SEO.
Wij kwamen eigenlijk heel vlot al op 9 redenen waarom content zo essentieel is voor SEO en we kunnen er vast nog meer bedenken.
Het doel van SEO is meer bezoekers. Als bezoekers een reden hebben om direct naar jouw site te komen waar heb jij de zoekmachine dan nog voor nodig?
Goede content brengt de kundigheid en kennis van jouw organisatie en mensen onder het voetlicht. Een potentiële klant kan dus aan jouw content al zien dat hij bij jou aan het juiste adres is.
Content die jouw doelgroep raakt of aanspreekt zorgt waarschijnlijk voor vragen of op termijn misschien zelfs een order/opdracht. Dat stuk wat jij schreef over die maatwerk-oplossing die jij bij die grote klant in Frankrijk implementeerde? Een potentiële klant uit Duitsland belde, hij heeft daar ook wel oren naar.
De krachtigste vorm van reclame is nog altijd mond-tot-mond en social media zijn hier tegenwoordig een van de belangrijkste kanalen voor. Wie weet hoe een koe een haas vangt? Oh, en Google laat tegenwoordig het aantal social shares meewegen in zijn ranking, dat je het maar weet. Bron: Searchenginewatch.com
Naar social shares hebben zoekmachines (of zal ik maar gewoon Google zeggen?) nog meer trucs om content te beoordelen. Wat we erover lezen (contentmarketinginstitue.com bijvoorbeeld) wordt al snel complex maar dat Google steeds beter kan bepalen wat goede content is staat als een paal boven water. Reden te meer om ervoor te zorgen dat je met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt.
Zijn er woorden die jij graag met jouw bedrijf of merk zou associëren? Content kan je daarmee helpen. Om maar een eigen voorbeeld te geven, als jouw zoekopdracht het woord ‘positioneren’ bevat is de kans groot dat je bij De Merkelijkheid uit komt. En laat dat nou net zijn waarin wij excelleren. Door enkele woorden centraal te zetten in je content kan de zoekmachine dit makkelijker met jouw merk associëren.
Activiteit is een belangrijke factor voor Google. Een site die niet onderhouden wordt zal wel geen relevante informatie bevatten redeneert de robot. Zorg er dus voor dat je op jouw site regelmatig nieuwe content plaatst.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Door vanuit de inhoud met content te experimenteren kom je soms op inzichten die op SEO gebied zeer waardevol zijn. Misschien vind je wel long-tail keywords die specifiek gelden voor jouw doelgroep en heeft nog niemand die geclaimd!
Mensen linken graag naar goede content. Zoals wij hier linken naar Kiss Metric en het Content Marketing Institute, moet je ervoor zorgen dat jij in jouw markt een van dé beste bronnen voor informatie wordt. Google kijkt mee en beloond veel links vaak snel met een (veel) hogere ranking.
Wat willen we met dit stuk bereiken? Dat je de volgende keer wél een fotograaf laat komen om eens wat mooie foto’s te schieten van dat nieuwe product. Of dat je net wat meer tijd investeert in het uitwerken van dat artikel over jullie productiemethodiek. Kortom, dat je trots bent op wat de kern is van jullie onderscheidend vermogen en het de wereld mogelijk maakt om daarvan mee te genieten. Als jullie al niet delen wat jullie zo bijzonder maakt, hoe kan de ideale klant jullie dan vinden?