Podcast

China bestormt met 150 nieuwe merken de Europese automarkt – Podcast EP4

China bestormt met 150 nieuwe merken de Europese automarkt – Podcast EP4
Waarom bestormen de Chinese automerken juist nú de markt? En wat betekent dit voor gevestigde merken als Tesla, Mercedes, Toyota en Volkswagen? We duiken in deze podcast in de positionering van de Chinese automerken Hongqi, Xpeng en Lynk & Co en zetten deze af tegenover de gevestigde orde. Daarnaast komen kort snoepmerk Fischerman’s Friend en de positionering van de Gemeente Amsterdam aan bod!

Luister deze podcast op:

Elke twee weken een nieuwe aflevering over positionering met als belangrijkste segment een kijk naar een bijzonder merk of markt. Zeeman, Shell en Red Bull kwamen al aan bod. Benieuwd geworden? Bekijk hier de andere podcasts.

Bekijk andere podcasts

Positionering Fisherman’s Friend

We bespreken de positionering van het (letterlijk) eeuwenoude merk ‘Fisherman’s Friend’. Waarom gaat de Franse president Macron door dozen van het snoepje heen tijdens het verkiezingsseizoen? En hoe ziet de toekomst van dit merk eruit?

Sterk spul hé?

Positionering Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam positioneert zich met marketingvideo’s op een hele negatieve manier om dronken Britten te weren. Opvallend genoeg bereikt ze daarmee tegenovergestelde en een communicatiespecialist kwam met een alternatief. Wij trekken hier een belangrijke les uit.

Positionering Chinese automerken: Hongqi, Xpeng en Link & Co

China zet alles op alles om eigen automerken naar Europa te brengen. In totaal zijn er 150 nieuwe Chinese automerken, waaronder XPENG, BYD en HONGQI, van plan richting Europa te komen om de concurrentiestrijd met de gevestigde merken als Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen, Toyota en Tesla aan te gaan. Wat betekent dit voor de bestaande merken? En hoe kunnen deze nieuwe merken zich onderscheiden en wat is het gevaar voor waardevolste autobedrijf ter wereld, Tesla?

We bespreken waarom de Chinese automerken juist nu de markt bestormen en wat dit betekent voor de gevestigde merken. En we doen een gooi naar hoe wij een nieuw automerk vandaag de dag in de markt zouden zetten.

Don’t be a Penguin

In ‘Don’t be a penguin’ duiken Merkelijkheid oprichters Ties Morskate, Tal Gonen en onafhankelijk presentator Bob Morskate in de wereld van het positioneren. Met meer dan twaalf jaar ervaring op dit vlak zien Ties en Tal dagelijks wat er mis gaat als bedrijven en personen zich in de markt proberen te zetten. In deze video-podcastserie gaan zij in gesprek met elkaar over aansprekende positioneringscases van bekende bedrijven wereldwijd en trekken, aan de hand hiervan, lessen voor de luisteraars. De afleveringen zijn een bron van inspiratie, kennis en vermaak, waarbij het met name draait om de dynamiek tussen de drie mannen, die elkaar verrassen met nieuwe informatie over de bedrijven die ze bespreken, maar elkaar ook zeker proberen uit te dagen in hun denken en lol te maken. Dit is een podcast van Merkelijkheid.

Heb jij een vraag over positioneren of marketing? Of heb je een tof idee voor onze serie? Neem contact op via dontbeapenguin@merkelijkheid.com en laat het ons weten.