Lead generatie

Leadgeneratie bedrijven: onmisbare bouwsteen voor groei

Leadgeneratie bedrijven: onmisbare bouwsteen voor groei
Leadgeneratie bedrijven zien veel teams tegenop. Zeker traditionele sales-bedrijven twijfelen of vinden het gewoon ‘ver van hun bed’. Begrijpelijk, maar het aankoopproces is blijvend veranderd en leadgeneratie is daardoor belangrijker geworden. In dit artikel liggen we uit waarom en wat de beste manier is om hiermee om te gaan.

Leadgeneratie bedrijven

Leadgeneratie bedrijven wordt steeds belangrijker. De afgelopen 10 jaar hebben we namelijk gezien dat de doelgroep van veel bedrijven veranderd is. Steeds vaker wordt de shortlist opgesteld op basis van online onderzoek in plaats van een beursbezoek, blik in een catalogus of een verkoper die op een dag toevallig langsrijdt. De rol van Sales is niet minder belangrijk, begrijp mij niet verkeerd, maar deze is wel verandert.

Waar duizenden verkopers vroeger dagelijks in hun auto stapten om ‘de markt te bewerken’ zijn verkopers nu steeds vaker het eerste aanspreekpunt voor potentiële klanten die klaar zijn voor de volgende stap in hun aankoopproces. Wij zien het als volgt:

leadgeneratie bedrijven

De positie en rol van sales in het aankoopproces is veranderd en maakt leadgeneratie belangrijker

Bedrijven zonder leadgeneratie konden dit altijd goed compenseren door tijdens de verkennings- en vergelijkingsfase onder de aandacht te komen. Maar tegenwoordig betekent die houding dat je simpelweg potentiële klanten mist: je komt niet (of maar heel beperkt) naar voren tijdens het overgrote deel van hun zoekproces. Zelfs als je in de laatste fases aan bod komt heb je een duidelijke achterstand op merken die al meerdere keren hun onderscheidend vermogen onder de aandacht hebben gebracht.

Leadgeneratie

Leadgeneratie houdt in dat je als bedrijf een bepaalde (eerste) interesse wekt bij mensen uit jouw doelgroep en ze overhaalt om een bepaalde actie te ondernemen.

De meest bekende vorm is natuurlijk een telefoongesprek, de potentiële klant neemt de telefoon op om jou te bellen. Perfect! Maar voor veel mensen is die stap te groot. Zij zijn zich (vaak online) aan het oriënteren en zitten niet op een verkoopgesprek te wachten. Dat kan jij je vast wel inbeelden, toch?

Gelukkig zijn er verschillende andere methoden om leads te genereren. Methoden die voor veel mensen minder heftig voelen en hierdoor een grotere kans van slagen hebben. Het invullen van een contactformulier bijvoorbeeld, maar ook het inschrijven van een nieuwsbrief, downloaden van een whitepaper of opgeven voor een gratis webinar zijn manieren om leads te genereren.

De kern van leadgeneratie is dat jij voor ieder moment in de customer journey (klantreis) een gepast aanbod hebt dat de potentiële klant verder kan helpen. Om het aanbod te ontvangen deelt de potentiële klant bepaalde contactgegevens die jij kan gebruiken om op te volgen.

Klinkt vast goed, maar hoe zorg je ervoor dat mensen jouw aanbod te zien krijgen?

Aanpak leadgeneratie

Customer journey modellen zijn er genoeg. In ons artikel over de klantreis delen we er 4, maar er zijn er vast nog veel meer. Waar het om gaat is het principe:

De potentiële klant moet jouw merk tijdens elke fase van de klantreis op een relevante manier tegenkomen.

Dat betekent dat je moet identificeren waar de klant naar op zoek is, wat deze nodig heeft om de volgende stap in de customer journey te zetten en dat bieden. Als we het AIDA-model aanhouden is de eerste stap Attention, aandacht voor jouw merk en/of aanbod. Een leuke video, infographic of LinkedIn post zijn allemaal voorbeelden van manieren waarmee je de aandacht kan vestigen op jouw merk. Heb je de aandacht? Dan is de grootste uitdaging om deze vast te houden en ervoor te zorgen dat de potentiële klant ook jouw toekomstige uitingen onder ogen krijgt.

Dat betekent dat je niet alleen na moet denken over uitingen waarmee je aandacht krijgt, maar ook over het vasthouden van die aandacht. Dit is vaak de eerste stap in leadgeneratie, zorgen dat je zichtbaarheid stijgt door (bijvoorbeeld) nieuwsbrief abonnees, volgers van jouw LinkedIn-pagina of iets dergelijks te krijgen. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat mensen jouw volgende boodschap ook onder ogen krijgen.

Leadgeneratie bedrijven: Conversie & CTA’s

Als we dicht bij huis blijven kan ik je makkelijk een voorbeeld geven hoe wij zelf leadgeneratie bedrijven. Wij scoren goed op artikelen over bijvoorbeeld leadgeneratie of positioneren. Ben jij geïnteresseerd in de positionering van een bekend merk of zoek je een positioneringsmodel? Dikke kans dat je op onze website terecht komt. En ergens op 30% van het artikel zie je het volgende:

leadgeneratie bedrijven voorbeeld CTA

Een conversie gericht op het verzamelen van e-mailadressen

Als jij onderzoek doet naar positioneren is de kans namelijk groot dat je ook benieuwd bent naar een ebook met daarin nog meer informatie over positioneren. Wij hebben dit fijn gebundeld en bieden dit aan in ruil voor jouw contactgegevens. Je krijgt het boek en vervolgens een maandelijkse mailing met nieuwe artikelen, podcasts en informatie over Merkelijkheid. Maandelijks maken tientallen mensen gebruik van dit aanbod.

De vervolgstap is dat je meer informatie biedt die de potentiële klant verder kan helpen in de klantreis. Denk aan case studies, referenties van klanten, whitepapers, rapporten, webinars en ga zo maar door. Door dit aan te bieden aan de verzamelde geïnteresseerden zorg je ervoor dat je op het netvlies blijft en zij een positief beeld van jouw merk opbouwen. Handig als ze straks een shortlist op moeten stellen.

Leadgeneratie bedrijf

Beginnen met leadgeneratie bedrijven is zoals je ziet vrij overzichtelijk, maar waarschijnlijk heb je niet alle expertise in huis om dit op korte termijn op te tuigen. Daar kan Merkelijkheid bij helpen. Zie ons team van specialisten als buitenboordmotor die jou ondersteunen en ervoor zorgen dat je snel meters kan maken. Heb jij al een LinkedIn expert in jouw team? Dan is dat een expertise die wij simpelweg niet hoeven in te zetten. Wij passen ons aan jouw behoefte aan. We vormen samen een compleet team dat voor resultaten gaat zorgen.

Dat begint natuurlijk met een kennismaking. Wij delen vrijblijvend een aantal praktijkvoorbeelden, de te verwachten resultaten op basis van onze benchmark en vertellen natuurlijk over onze aanpak. In 30 minuten weet jij precies wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je een beslissing maken. Wanneer heb je tijd? We maken graag een afspraak.