LinkedIn Adverteren

Waarom is op LinkedIn Adverteren onmisbaar in B2B marketing?

Waarom is op LinkedIn Adverteren onmisbaar in B2B marketing?
Gebruik jij LinkedIn alleen als kaartenbak of als online CV? Zonde! LinkedIn is het grootste zakelijke social media platform en biedt unieke mogelijkheden om te verbinden met andere professionals in jouw vakgebied. In dit artikel overtuigen we je van de kracht van LinkedIn: waarom LinkedIn én hoe LinkedIn te gebruiken, op persoonlijke titel én als organisatie.

In Nederland is LinkedIn al jaren een vertrouwd platform, met een stabiel licht groeiend aantal gebruikers. Uit onderzoek is gebleken dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen in Nederland gebruik maken van LinkedIn en sinds 2022 is het platform in Nederland met 47.000 gebruikers gegroeid. Daarmee is LinkedIn het grootste zakelijke social media platform en naar onze mening het enige social media platform met een focus op zakelijk gebruik. Maar waarom kiezen we massaal voor LinkedIn om ons zakelijke netwerk te onderhouden en uitbreiden?

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Waarom LinkedIn een handig social netwerk is voor zakelijk gebruik

Zowel personen als organisaties gebruiken LinkedIn om uiteenlopende redenen. In de kern draait het om professioneel netwerken en carrièregerichte doelen. Veelvoorkomende redenen om LinkedIn te gebruiken zijn:

  • Netwerken
  • Banen zoeken
  • Zichtbaarheid en personal branding
  • Kennis en advies
  • Bedrijfspromotie
  • Onderzoek naar potentiële partners of klanten
  • Carrièreontwikkeling en advies

Gaat veel verder  dan een kaartenbak of online CV of niet?

Waarom LinkedIn gebruiken? LinkedIn is het grootste zakelijke social media platform en biedt unieke mogelijkheden om te verbinden met andere professionals in jouw vakgebied.

Waarom LinkedIn het platform voor professioneel netwerken is

Op LinkedIn leg je eenvoudig contact met bestaande relaties zoals collega’s, zakelijke partners, klanten en vrienden. Maar, je kunt ook eenvoudig contact leggen met andere professionals in jouw branche. Bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij groepen, bepaalde onderwerpen te volgen of zelf content te plaatsen over deze onderwerpen en een connectie aan te gaan met interessante personen in jouw werkveld. Het netwerken op LinkedIn levert nieuwe zakelijke kansen, banen, samenwerkingsverbanden en advies op. Zeker de steeds grotere focus op content en de verschillende interactiemogelijkheden die LinkedIn biedt, dragen bij aan het vergroten van je zakelijke netwerk.

Download ons factsheet: LinkedIn Advertising Benchmark

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Zoek je nieuwe baan of nieuwe collega op LinkedIn

Uiteraard moet het grootste zakelijke social netwerk ook ruimte bieden om nieuwe carrièrekansen te ontdekken. Bedrijven plaatsen vacatures en voor recruiters en head hunters is LinkedIn een walhalla door de bundeling van zoveel informatie over potentiële kandidaten op één netwerk. Ben je zelf op zoek naar een nieuwe baan? Je kunt je professionele profiel zo opbouwen dat jouw kennis en vaardigheden zichtbaar worden bij de juiste personen, waardoor je eenvoudiger in contact komt en jouw kans op een nieuwe baan vergroot.

Met LinkedIn werken aan je zichtbaarheid en personal branding

Wat is jouw expertise? Met LinkedIn heb je verschillende manieren om jouw expertise en ervaringen te delen met andere professionals, bijvoorbeeld via berichten, artikelen en updates via je persoonlijke profiel of in speciale groepen. Met waardevolle inhoud bouw je niet alleen zichtbaarheid op, maar ook jouw personal brand. Wie weet leidt het wel tot nieuwe connecties, kennis of zakelijke mogelijkheden!

Waarom LinkedIn een platform is om kennis en advies uit te wisselen

Je hebt ze al eerder voorbij zien komen in dit artikel: de LinkedIn groepen. Een groep op LinkedIn is een eenvoudige manier om in contact te komen met mensen uit dezelfde branche of juist in een andere branche maar met dezelfde vaardigheden of functie. Hier kan je deelnemen aan discussies, vragen stellen en kennis uitwisselen. De laatste jaren heeft LinkedIn steeds meer een focus op content, waardoor het ook via je persoonlijke profiel steeds makkelijker is om uiteenlopende vormen van content te delen en daarmee discussies te starten en kennis uitwisselen. Op geen enkel ander platform kom je zo makkelijk in contact met andere professionals binnen jouw werkgebied, zeker wanneer je elkaar nog niet kent.

Waarom LinkedIn ideaal is voor bedrijfspromotie

Niet alleen voor individuen, ook voor organisaties is LinkedIn een zeer geschikt platform voor branding en promotie. Organisaties kunnen een profiel aanmaken, waardoor zij net als individuen een eigen pagina krijgen maar dan met net wat ander functionaliteiten. Via deze pagina delen ze nieuws, zakelijke updates en vacatures én kunnen ze diensten en producten adverteren op LinkedIn. In ons andere artikel leggen we uit hoe en waarom adverteren op LinkedIn slim is, maar we kunnen alvast stellen dat bedrijfspromotie op LinkedIn zowel betaald als organisch zeer waardevol is omdat iedereen LinkedIn vanuit een zakelijk oogpunt gebruikt. Daarin is LinkedIn uniek ten opzichte van alle andere social media.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Waarom LinkedIn een handig social netwerk is voor zakelijk gebruikOnderzoek naar potentiële partners of klanten via LinkedIn

LinkedIn is één grote verzameling professionals en organisaties en daarmee bij uitstek de plek voor onderzoek naar potentiële partners of klanten. Je kan de achtergrond en expertise van individuen en organisaties eenvoudig bekijken en analyseren, voordat je met iemand in gesprek gaat of een connectie aangaat.

Waarom LinkedIn jouw platform voor carrièreontwikkeling en advies is

Er zijn talloze manieren om via LinkedIn je carrière te ontwikkelen en advies in te winnen. Zoals eerder besproken is het vragen van advies eenvoudig via groepen of je persoonlijke profiel, maar LinkedIn biedt ook veel inzicht in openstaande vacatures (en hoe jij in de markt ligt), gemiddelde salarissen per branche of functiegroep, het vragen om en creëren van referenties. Ook biedt LinkedIn biedt cursussen voor de vaardigheden die jij wilt opvijzelen voor je solliciteert naar je volgende functie, bijvoorbeeld voor Excel, SQL, photoshop en communicatievaardigheden.

4 tips om meer uit je LinkedIn profiel te halen

Heb je na het lezen van bovenstaande punten besloten toch (actiever) aan de slag te gaan met LinkedIn? Dan hebben we nog een aantal tips voor je:

  1. Optimaliseer je profiel. Denk aan een professionele profielfoto, een achtergrondafbeelding, een duidelijke en professionele kopregel én een boeiende samenvatting over jouw expertise, professionele achtergrond, vaardigheden en doelen. Vergeet niet al je relevante werkervaring, opleidingen en certificaten toe te voegen.
  2. Breid je netwerk uit: Begin met mensen die je al kent zoals collega’s, familie, vrienden en bestaande zakelijke relaties. Durf ook verbinding te maken met interessante personen die je nog niet kent, maar voeg dan wel een persoonlijk bericht bij je uitnodiging waarin je jezelf voorstelt.
  3. Deel regelmatig waardevolle inhoud. Denk aan artikelen of updates die passen bij jouw werkveld, bijvoorbeeld berichten vanuit de organisatie waar je werkt. Deel je direct een post van je werkgever? Vergeet dan niet een klein stukje tekst bij te voegen, bijvoorbeeld waarom het een relevant stuk is of wat jij daaraan hebt bijgedragen. Zo maak je het voor jouw volgers een stuk interessanter.
  4. Wees actief: Probeer regelmatig, bijvoorbeeld één keer per week in te loggen. Plaats niet alleen zelf content, maar reageer ook op de content van anderen en wees actief binnen je netwerk. Het kan helpen jezelf een doel te stellen, bijvoorbeeld wekelijks één (eigen) update plaatsen.
Download ons factsheet: LinkedIn Advertising Benchmark

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Tips om LinkedIn gebruik binnen jouw organisatie te vergroten

Wil je als manager, teamleider of eigenaar ook meer zichtbaarheid realiseren op LinkedIn maar weet je niet hoe je jouw team zo ver krijgt? Ook daarvoor hebben we een aantal tips:

Tips om LinkedIn gebruik binnen jouw organisatie te vergroten

  • Leg uit waarom LinkedIn relevant is voor jullie organisatie.
  • Goed voorbeeld doet volgen, dus zorg dat je zelf ook actief bent op LinkedIn! En reageer ook op de posts van medewerkers, zo zien zij dat het echt gezien en gewaardeerd wordt.
  • Geef tips en eventueel trainingen wanneer teamleden LinkedIn nog lastig vinden. Laat ze zien hoe je een goed profiel opbouwt, hoe je eenvoudig iets (door)plaatst en hoe je reageert op posts van anderen of meedoet aan groepen.
  • Maak delen makkelijk. Deel bijvoorbeeld links die jouw team kan delen en creëer samen nieuwe content die teamleden zo door kunnen plaatsen.
  • Ook een gezamenlijke content kalender kan ervoor zorgen dat jouw team vaker content deelt. Bijkomend voordeel is dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt, zo creëer je gelijk meer binding tussen teamleden.
  • Stel duidelijke doelen. Wat willen jullie als team bereiken? Splits dit op in doelen voor de bedrijfspagina en persoonlijke doelen, zo is het duidelijk dat iedereen een rol heeft die bijdraagt aan gezamenlijk succes.
  • Monitor de vooruitgang, LinkedIn biedt je genoeg leuke inzichten over het bereik van content, het aantal likes, het aantal volgers van de bedrijfspagina etc.
  • Erken en vier behaalde doelen. Hebben jullie vooraf een aantal volgers of impressies voor dit jaar als doel gesteld? Besteed daar dan ook als team aandacht aan wanneer het doel behaald is.

Wil je in gesprek over LinkedIn en hoe je dit binnen jouw organisatie inzet? Wij delen graag onze inzichten en ervaringen op het gebied van organische en betaalde LinkedIn campagnes met je. Eerst verder lezen? Dat kan natuurlijk ook! Neem dan een kijkje op onze LinkedIn adverteren pagina, hier delen we vooral veel inzichten en voorbeelden van betaalde campagnes.