2 voorbeelden van adverteren op LinkedIn
Adverteren op LinkedIn? Het LinkedIn advertising platform kent ongekende mogelijkheden voor B2B adverteren, daarom geven we in dit artikel twee voorbeelden uit de praktijk waarmee we laten zien hoe je zowel de marketing als de sales inspanningen ondersteunt in uiteenlopende situaties. We delen onze toepassing én resultaten van LinkedIn Advertising op basis van twee geanonimiseerde klantcases.
In onze beoordeling van campagnes gaan wij vooral uit van de Merkelijkheid LinkedIn Benchmark. De geanonimiseerde resultaten van alle campagnes die wij de afgelopen jaren voor onze klanten draaiden zijn daarin opgenomen. Het is een belangrijk hulpmiddel om in te schatten hoe een campagne presteert en op tijd bij te sturen.
LinkedIn biedt verschillende advertentieformats en doelen, in combinatie met de mogelijkheden om een doelgroep samen te stellen kan je voor elke fase van de customer journey een campagne inrichten. In dit artikel kiezen we voor een andere route, we delen twee campagnes op basis van doelstelling en situatie:
- Sales ondersteuning op account niveau
- Nieuw B2B product introduceren
LinkedIn is perfect voor sales ondersteuning op account niveau
Hoe realiseer je zichtbaarheid bij de beslissing makers van bedrijven waar jij graag (meer) zaken mee doet? LinkedIn is hét platform waarmee je gegarandeerd zichtbaarheid onder deze bedrijven kunt realiseren. Voor een Nederlands bedrijf dat wereldwijd actief is in de high-tech en semicon industrie bouwen en optimaliseren wij regelmatig campagnes ter ondersteuning van hun account based sales teams.
Het voordeel van account based LinkedIn campagnes is dat de doelgroep zeer specifiek is, meestal bestaat deze uit één of enkele bedrijven en een selectie functietitels. Hierdoor kunnen we de advertenties heel precies inrichten op de behoeften van de doelgroep. We delen anoniem een aantal resultaten van verschillende campagnes:
- In anderhalve maand zijn advertenties gemiddeld twee tot vier keer zichtbaar geweest
- De Cost Per Mille van €9,46 is een stuk lager dan het gemiddelde voor een merkbekendheidscampagne in onze benchmark (€15,01)
- De Click Through Rate van de websitecampagne is bijzonder hoog; 1,61%, ver boven het gemiddelde in onze benchmark (0,74%) en zelfs hoger dan 75% van de campagnes in onze benchmark (0,90%)
- Ook de Cost Per Click is opvallend laag, €0,76 ten opzichte van €4,50 gemiddeld in onze benchmark
- De leadfase van deze campagne heeft 3 leads opgeleverd, tegen een Cost Per Lead van €83,31. Hoewel dit onder het gemiddeld aantal leads per campagne in onze benchmark ligt, is het een zeer lage Cost Per Lead voor de markt van onze opdrachtgever en daarmee nog steeds een zeer succesvol resultaat.
De advertenties (tekst en beeld) bepalen het aantal kliks en de CTR. In deze campagne merkten we op dat het goed werkt om advertenties van verschillende diensten en specialismen in één campagne te combineren. Hierdoor spraken we verschillende expertisen binnen de doelgroep aan; voor ieder wat wils. Daarnaast is dat in dit soort campagnes een optie omdat het juist een doelstelling is van onze opdrachtgever om het merk vanuit meerdere invalshoeken onder de aandacht te brengen. Het gaat ten slotte niet om één specifiek product of dienst maar juist het geheel van de onderneming als ideale high tech partner.
Deze manier van adverteren op LinkedIn is zo specifiek, het is bijna alsof je een billboard voor het bedrijfspand van jouw warmste leads plaatst. Geen enkel ander platform biedt je de mogelijkheid om gegarandeerde zichtbaarheid te creëren bij jouw potentiële klant. Daarom is LinkedIn in onze ogen een onmisbare tool voor elk sales team.
Adverteren op LinkedIn voor B2B product lancering
Voor één van onze opdrachtgevers, een Nederlandse producent van verpakkingsmachines, werken we al jaren aan verschillende campagnes op Google én LinkedIn. Vorig jaar introduceerden zij een nieuw, innovatief product waarmee ze zowel haar bestaande klantenbestand als potentiële nieuwe klanten een compleet nieuwe verpakkingsoplossing biedt. Een oplossing die ook nog eens werkt op verpakkingsmachines van concurrenten.
Dan rijst al snel de vraag, hoe zorgen we dat zoveel mogelijk mensen kennismaken met ons nieuwe product? Naast alle gebruikelijke kanalen zoals dealers, de website, nieuwsbrief etc. zijn we al snel begonnen met adverteren op zowel Google als LinkedIn. Na succesvolle LinkedIn campagnes in de medische branche richten we ons dit keer op Retail in Nederland en Duitsland. Deze campagne bestond uit twee delen, één gericht op merkbekendheid en één gericht op websiteverkeer. Een greep uit de resultaten:
- Ruim 22.000 impressies
- Gemiddeld 3 weergaven per persoon
- Gemiddelde CPM €35,82
- 44 kliks naar de website
Benieuwd waarom LinkedIn ook voor jouw merk het juiste B2B platform is en hoe we dit in kunnen zetten voor meer zichtbaarheid, merkbekendheid, websiteverkeer en leads? Wij gaan graag met je in gesprek en laten je op basis van nog meer voorbeelden en data zien dat LinkedIn onmisbaar is in jouw online marketing strategie.