De grote belofte van Online Marketing is leadgeneratie; nieuwe leads (en dus omzet) binnenhalen via het online kanaal. Dat was lange tijd best makkelijk want in het land der blinden is eenoog koning. Als jouw merk een goede website had kwamen nieuwe klanten al snel bij jullie uit. Hadden jullie ook enig oog voor SEO – online vindbaarheid – dan stonden jullie waarschijnlijk zelfs bovenaan in Google. Potentiële klanten belden zelf om een afspraak te maken.
Maar tegenwoordig heeft iedereen een (redelijke) website en hebben veel ondernemers geïnvesteerd in een goede vindbaarheid. Zoek bij wijze van spreken op accountant, machinefabriek of projectontwikkelaar en je krijgt tientallen bedrijven die jou van dienst kunnen zijn. Kan jij hoog genoeg in dat lijstje komen én de klant overtuigen om contact op te nemen?
Goed scoren in Google vraagt vaak om een maandenlange inspanning. In dit artikel bespreken we daarom aan de hand van 3 praktijkvoorbeelden een andere weg naar online marketing succes: Hoe je een leadgeneratie campagne inzet om mensen doelgericht te benaderen, overtuigen en converteren. In de cases komen de volgende aspecten aan bod:
Muziekgebouw aan ’t IJ is een iconische Amsterdamse concertlocatie met een grote zaal en diverse andere ruimtes die perfect zijn voor vooruitstrevende, spraakmakende muziek. Maar precies wat deze locatie perfect maakt voor concerten maakt het ook een unieke locatie voor zakelijke evenementen. Met het team zakelijke verhuur ging Merkelijkheid aan de slag met de creatie van artikelen voor elke fase van de klantreis.
We schreven bijvoorbeeld artikelen over online en hybride evenementen en de unieke mogelijkheden van het gebouw. Hiermee kunnen potentiële klanten zich snel een beeld vormen van de kansen en mogelijkheden. Deze kwamen op een speciale landingspagina voor zakelijke evenementen en werden vervolgens zowel organisch als via LinkedIn Advertising de wereld in gebracht bij een zeer specifieke doelgroep.
Omdat de consumentenactiviteiten van ’t Muziekgebouw eigen altijd de boventoon voerden was er een mooie kans om LinkedIn exclusief als communicatiekanaal voor de zakelijke verhuur te gebruiken. Het heeft ervoor gezorgd dat de zichtbaarheid sterk toegenomen is en daarmee ook het aantal aanvragen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
NTS is een leidende tier-1 systeem leverancier van complexe opto-mechatronische systemen en mechanische modules voor bijvoorbeeld Semiconductor en Analytics markten. De kennis van dit merk blijft groeien en om zowel nieuwe als bestaande klanten bewust van te maken vroegen zij Merkelijkheid om hen te helpen met het ontwikkelen van hoogwaardige Whitepapers. Het doel? In gesprek komen over hun wijde bereik aan high-tech oplossingen, kennis over maakbaarheid en serieproductie capaciteit.
Wij interviewden technisch specialisten van NTS en schreven uitgebreide, diepgaande whitepapers over uiteenlopende onderwerpen zoals digital printing en cleanliness. Hierin maken we het verschil omdat we enerzijds in gesprek kunnen met de absolute technisch specialisten en anderzijds hun verhaal op een aansprekende, meer commerciële manier uitwerken. We verzorgen daarnaast waar nodig de fotografie, het ontwerp en de opmaak van de documenten.
Kijk voor een voorbeeld op NTS’ pagina over digital printing.
De eerste whitepapers die wij voor NTS schreven leverde al gelijk een aantal zeer concrete leads op en, misschien nog wel belangrijker, overtuigde een technisch specialist om bij NTS te gaan werken. Ook de daaropvolgende whitepapers worden zowel intern als extern veel met veel succes gebruikt en we werken doorlopend aan uitbreiding.
Eventfabriek verzorgt vanuit de iconische A’DAM Toren zowel live als online evenementen voor aansprekende merken in binnen- en buitenland. Het merk was ook voor de pandemie actief op het gebied van online events maar zag grote kansen toen de wereld op slot ging. Zij vroegen Merkelijkheid om hen te helpen met het genereren van leads.
Door middel van LinkedIn Advertising wisten we de doelgroep van Event en Marketing professionals te bereiken met een aantal doelgerichte campagnes. De eerste campagnes richtte zich op naamsbekendheid, gevolgd door een websiteverkeer campagne en tot slot een leadgeneratie campagne. Met deze opbouw zorgde we ervoor dat de doelgroep de naam Eventfabriek kende en zelfs de website al had bezocht voordat zij de leadgeneratie campagne te zien kreeg. Deze aanpak helpt het maximale resultaat uit het advertentiebudget en de campagne te halen.
Het resultaat is niet alleen de 77 leads en 38 contactmomenten die uit de campagne voortkwamen maar ook de 4 artikelen en het whitepaper die wij produceerden. Deze vertegenwoordigen ook een duidelijke SEO-waarde en later kan de campagne, tegen significant lagere kosten, opnieuw ingezet worden. We bespreken deze case uitgebreid op ons portfolio.
Een online leadgeneratie campagne in B2B staat of valt met de juiste aanpak. Inzicht in de klantreis, zoekwoordenonderzoek, doelgroep en kennis van jouw product of dienst zijn essentieel voor de opbouw van een efficiënte, succesvolle campagne. Deze elementen komen samen in de content, dit is dé manier om jouw doelgroep te overtuigen van jouw expertise of productkwaliteit en vervolgens te converteren.
Tot slot gaat sales ook veel doelgerichter in gesprek met deze leads. Omdat potentiële klanten al kennis hebben gemaakt met jouw product of dienstverlening kan je in een gesprek veel dieper ingaan op hun behoeftes en bezwaren. In de praktijk zien wij een veel hoger slagingspercentage bij leads die via deze aanpak in contact komen met merken.
Merkelijkheid ondersteunt bedrijven in alle aspecten van lead generatie. Wij doen samen met jouw team onderzoek, stellen een plan op, voeren dat vervolgens uit en rapporteren de resultaten. Jij zit aan de knoppen en kan sturen op resultaat. Meer weten? We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.