Online Marketing

Wat is content marketing? 5 redenen om direct aan de slag te gaan!

Wat is content marketing? 5 redenen om direct aan de slag te gaan!
Laat jij op het gebied van Online Marketing kansen liggen? Content marketing is allang niet meer weg te denken, toch is nog niet iedere organisatie actief bezig waardevolle content te produceren en verspreiden. Twijfel jij nog aan het nut van content marketing in jouw organisatie? In deze blog leggen we je uit wat content marketing is én waarom het anno 2020 onmisbaar voor iedere organisatie. Ook geven we je 5 redenen om direct aan de slag te gaan.

Wat is content marketing?

Om uit te leggen waarom content marketing anno 2020 écht onmisbaar is moeten we bij het begin beginnen. Want, wat is content marketing precies?

Content marketing is het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content met als uiteindelijk doel het aantrekken of behouden van een duidelijke doelgroep.

Content komt in veel verschillende maten en vormen. Zo is deze blog een vorm van content en is ons e-book een vorm van content, maar denk ook aan video’s, vlogs, podcasts, online quizes en wedstrijden, reviews, whitepapers, persberichten en ga zo maar door.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Waarom content marketing

Bill Gates zei het al in 1996: “Content is king”. Hij voorspelde dat de ‘winnaars van het internet’ het medium zouden gaan gebruiken om informatie en entertainment te bieden, net zoals met radio en televisie. Oftewel, het maken en verspreiden van content!

Inmiddels zijn we bijna 25 jaar verder en kunnen we concluderen dat Gates gelijk had. Tuurlijk zijn er heel veel andere manieren om het internet te gebruiken, maar content is bij ieder doel een belangrijk onderdeel van online succes. Neem bijvoorbeeld Coolblue, Karwei en Philips. Drie totaal verschillende merken in verschillende branches, maar merken die alle drie content gebruiken als belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.

Karwei biedt haar doelgroep al vroeg in de customer journey content. Hiermee werkt de groothandel aan klantbinding en koopbereidheid.

Karwei, dé bouwmarkt die interieurtips biedt aan haar doelgroep. Onderscheidend én interessant voor de doelgroep, al ruim voordat zij aan winkelen toe zijn.

5 redenen om direct met content marketing te beginnen

Waarom zou je wél een persbericht uitsturen, bijdragen aan een vakblad of een radio commercial de lucht in sturen maar niét een goede online content strategie opzetten? Als je het antwoord op die vraag nog niet hebt, lees dan onze 5 redenen om direct aan de slag te gaan met content marketing:

  1. Content marketing lijkt misschien moeilijk, maar is juist zeer toegankelijk.
  2. Iedereen is online, óók jouw klant.
  3. Content marketing is essentieel voor je online vindbaarheid.
  4. Werk aan klantbinding tijdens de customer journey.
  5. Grip op je imago en autoriteit.
Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Content marketing lijkt misschien moeilijk, maar is juist zeer toegankelijk

Bill Gates benoemde ook direct één van de grootste voordelen van het internet, namelijk de toegankelijkheid. Iedereen kan content maken en online verspreiden. Het internet is het meest toegankelijke medium dat we kennen met een gigantisch bereik en ook nog eens relatief lage kosten. Waar anders kan je zo eenvoudig jouw content plaatsen en verspreiden?

Anno 2020 is er geen organisatie te vinden zonder website en zeker één social media account. Eigenlijk kun je dus direct aan de slag met content marketing!

Iedereen is online, óók jouw klant.

Hoeveel uur per dag ben jij online? Waarschijnlijk sta je via whatsapp in contact met vrienden, familie en collega’s, check je zeker een aantal keer per dag je e-mail en komen het nieuws en sociale media kanalen daar nog eens bij. Dan hebben we het nog niet eens gehad over online aankopen én online oriëntatie voor aankopen, zowel privé als zakelijk. De meeste mensen zitten zeker 2 uur per dag op hun telefoon.

Als jij zoveel tijd online bent, waarom denk je dat jouw klant dat niet is? Iedereen is actief op internet, óók jouw klant. Het is dus niet alleen belangrijk om zichtbaar te zijn, maar ook nog eens een hele efficiënte manier om met je doelgroep in contact te komen. Het is niet voor iedere organisatie weggelegd om online producten of diensten te verkopen, en dat is ook niet nodig. Maar we moeten allemaal online zichtbaar zijn.

Content marketing is essentieel voor je online vindbaarheid

Zichtbaar zijn dus, maar hoe dan? Dit heeft alles te maken met organisch zoekverkeer en je SEO optimalisatie. Content marketing is de basis van SEO.

Simpel gezegd wil je gevonden worden op de meest gebruikte zoektermen die van toepassing zijn op jouw product of dienst. Google of een andere zoekmachine moet dus begrijpen wat jij aanbiedt en leert dat door de inhoud van jouw website te indexeren, de content dus! Ieder stuk content dat je schrijft met de juiste zoekwoorden zorgt ervoor dat Google beter begrijpt wat jij aanbiedt en draagt bij aan je organische vindbaarheid.

Dus, laat zien welke kennis je in huis hebt, welke voordelen jouw product of dienst biedt en beantwoord mogelijke vragen! Schrijf regelmatig een blog over relevante thema’s, presenteer de voordelen van jouw product in een korte video of deel jouw marktkennis in een whitepaper.

Werk aan klantbinding tijdens de customer journey

Grote kans dat jouw klant niet direct koopbereid is wanneer zij voor het eerst in contact komt met jouw merk. Toch wil je graag zo vroeg mogelijk bij potentiële klanten op het netvlies komen, zodat ze aan je denken wanneer ze wel willen kopen. Content marketing is bij uitstek geschikt om in de hele klantreis waardevolle informatie te bieden aan je klant.

Met content marketing creëer je contactmomenten met je doelgroep op verschillende momenten in de customer journey.

Op welk punt in de customer journey komen potentiële klanten jouw merk tegen? Met content marketing kom je op verschillende punten in de klantreis in contact met jouw doelgroep.

Stel dat je fietsbanden produceert en verkoopt. Een potentiële klant die nog niet op zoek is naar een nieuwe fietsband is misschien wel geïnteresseerd in informatie over banden plakken, onderhoud aan banden en leuke fietsroutes. Een oriënterende koper is op zoek naar informatie over verschillende typen banden, materialen en voor- en nadelen. Een koopbereide potentiële klant zoekt naar informatie over maat, prijs en levertijd. Wanneer je al deze informatie aanbiedt, ben je al in een vroeg stadium bekend bij de doelgroep én bouw je aan de relatie met je klant. Content marketing is dus essentieel als je op verschillende momenten in de customer journey met de klant in aanraking wilt komen.

Grip op je imago en autoriteit.

Met content marketing oefen je zelf heel veel invloed af op je imago en autoriteit in de markt. Goede content is namelijk helemaal in lijn met je merkidentiteit en benadrukt je sterke kanten. Naast dat je doelgroep op ieder moment informatie kan vinden over jouw merk, product of dienst kan jij ook op ieder moment je doelgroep bereiken.

Wil je een nieuw product lanceren? Maak toffe content en deel deze op je eigen website, social media kanalen en je nieuwsbrief. Heb jij veel kennis over de markt of technologieën in huis? Deel deze via je eigen kanalen en laat zien dat jij een autoriteit bent in jouw vakgebied. Niet alleen bouw je aan de relatie met je potentiële doelgroep, maar ook aan je merkidentiteit en je positie in de markt.

Contentstrategie

Achter de creatie en verspreiding van je content schuilt een goed onderbouwde contentstrategie, waarmee je duidelijk het doel, de doelgroep, de meetbaarheid en de productie van je content vastlegt.