Een bedrijf dat alom is gekopieerd maar nooit goed nagedaan. Stap voor stap hebben ze iets bijzonders neergezet. Met ijzersterke processen op het gebied van logistiek, een schaalbaar IT-fundament en obsessieve klantvriendelijkheid. Dat gecombineerd met een innovatief winkelconcept, specialistisch productmanagement en efficiënte content-marketing heeft gezorgd voor succes. En wat elke advocaat van de positionering van Coolblue kan leren leggen we in dit artikel uit.
Coolblue gelooft in kennis, focus en vooral specialisme. En dat zijn geen loze beloften, dat dragen ze elke dag uit. Zij zijn niet altijd de goedkoopste, en dat hoeft ook niet. Ze doen bewust niet mee in de bekende ‘race to the bottom’ en geloven dat de prijs, in tegenstelling tot retailers als BCC en Mediamarkt niet het belangrijkste koopargument hoeft te zijn. Wat kan de advocatuur hiervan leren?
Dat klinkt raar maar laten we eens een aantal zaken vergelijken. Als je een TV koopt wil je dat iemand jou meer kan vertellen dan jij al weet, toch? Hetzelfde geldt voor juridisch advies. Als je een stofzuiger koopt verwacht je een betrouwbare, transparante leverancier die zijn afspraken nakomt. Hetzelfde geldt voor juridisch advies. Coolblue deelt, deelt en deelt informatie. Op hun website vind je praktisch alles wat je wilt weten, van vergelijkingen tot uitgebreide specificaties en van klantreviews tot video’s van hun productspecialisten. Coolblue is daarmee een waardevolle bron van informatie, zij creëren zoveel bruikbare content dat zij bijna als ‘uitgever’ gezien kunnen worden. Waarom zien wij dat zo weinig in de advocatuur? Dat is toch ook een branche die zich vooral kenmerkt door kennis, focus en vooral specialisme?
Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!
Naast Ferdinand zijn er nog talloze andere productspecialisten actief binnen Coolblue. Zo is er bijvoorbeeld Jorieke voor camera’s, Heleen voor keukenmachines en Roel voor hogedruk-reinigers. Dus elke productgroep heeft een specialist met een gezicht en dat geeft vertrouwen.
Hoe zit dat in de advocatuur? Zo links en rechts zijn er wel wat filmpjes te vinden op bijvoorbeeld Youtube. Uiteraard zijn er ijverige advocaten die publiceren en daamee focus, kennis en specialisme uitdragen. Maar de Coolblue positionering van de full-service firms, waar uitdragen van kennis in het DNA zit, konden wij echt niet vinden. Waar blijft de onbetwiste ‘productspecialist Copyright’ of de ‘productspecialist Financial Litigation’ die wekelijks content deelt, mensen informeert en daarmee zowel authenticiteit, vertrouwen en autoriteit kweekt?
Wij geloven er heilig in dat een Coolblue businessmodel perfect zou passen in deze sector, simpelweg omdat de waarden kennis, focus en specialisme perfect overdraagbaar zijn. Wij geloven er heilig in dat zo’n Coolblue-advocatenkantoor een groot succes wordt. Wie is de trendsetter en gaat aan de slag?
In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.
Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.