Deze vragen leken ons interessant genoeg om hier eens dieper op in te gaan. We benaderen dit vanuit onze praktijkervaring waarbij organisaties ons vertellen over hun weerstand tegen dit medium. Hieronder geven wij de meest gehoorde argumenten weer.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Als niemand van uw klanten, relaties, mogelijk toekomstige klanten of leveranciers op social media zit moet u zich afvragen of u er wat te zoeken heeft. Maar wie kan hier ja op antwoorden?
Net als bij de andere marketingactiviteiten kan het soms moeilijk zijn om de ROI of effectiviteit van de social media inspanningen te bepalen. Maar het beeld dat het moeilijker is dan bij traditionele mediakanalen klopt niet, het is juist makkelijker.
Men is bang dat door een Facebook pagina of Twitter account de klanten of leveranciers zich op een negatieve manier uit zullen laten over de organisatie of haar werknemers. Vaak realiseren bedrijven zich niet dat dit ook zonder hun medewerking of toestemming mogelijk is, de klager maakt simpelweg een account of hashtag aan!
Mensen verwarren de snellere adoptietijd van social media door consumentenmerken met een natuurlijke affiniteit voor het kanaal. De opvatting is dat de ‘persoonlijke’ focus van social media het ongeschikt maakt voor zakelijke communicatie.
Net als alle inspanningen kost ook social media tijd. Het is belangrijk om de juiste afweging te maken en te bepalen of het de investering waard is, gedegen inzicht in de mogelijkheden en een rondvraag in het eigen netwerk kunnen dit helder maken.
Deze over-een-kam benadering is een veelgehoorde, ik bel mijn klanten en relaties ook niet buiten werktijd, dus waarom zou ik ze wel op social media uitnodigen!
Voor de leek lijkt social media een ineens opkomende hype, en net als alle hypes van korte duur. Daar staat tegenover dat social media zich al jaren via het internet aan het ontwikkelen is en dat het huidige landschap gewoon de meest recente versie is, en er zullen er nog meer komen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Vaak een reden die wordt opgevoerd als men zich wel realiseert dat het gebruik van social media onontkoombaar is, maar de juiste weg niet kan vinden.
Veel bedrijven in zakelijke markten denken feilloos te weten hoe het zakelijke landschap eruit ziet, en vaak terecht. Maar zij vergissen zich als ze denken dat dit landschap de komende 10 jaar hetzelfde zal blijven, zoals het ook de afgelopen 10 jaar niet hetzelfde bleef.
Dit is onmogelijk. Een bedrijf heeft altijd content in de vorm van producten, video-opnames, klantverhalen of testimonials, weetjes over de organisatie etc. Waarom wordt deze reden aangevoerd; omdat bedrijven denken dat ze niet genoeg content hebben om dagelijks actief te zijn. In de eerste plaats hoeft dit niet, en in de tweede plaats is er zeker dagelijks wat te melden als dit bij uw organisatie past.
Hoewel wij in principe een voorstander zijn van de inzet van social media is het in de dagelijkse praktijk simpelweg zo dat men niet alles op hetzelfde moment op kan pakken. Zonder kennis, geduld, aandacht, strategie en goede content raden wij inzet van social media inderdaad af. Lichtzinnigheid leidt in de meeste gevallen tot deceptie. Is een organisatie bereid genoeg te investeren en geduldig te zijn dan is social media een fantastisch middel tot dialoog en succes. In de praktijk zien wij ook dat een van de bovenstaande redenen vaak aangevoerd wordt uit angst voor het onbekende.
Aan de slag met content marketing? Lees: De basis van goede content marketing
Concluderend vinden wij social media een belangrijk communicatiekanaal, maar net als bij de andere kanalen moet u het begrijpen voordat u kunt bepalen of het past bij uw organisatie. Als u dit kanaal uit onwetendheid en anst uit sluit doet u uzelf en uw organisatie te kort. Om de woorden van Peter Ustinov aan te halen:
“If the world should blow itself up, the last audible voice would be that of an expert saying it can’t be done.”