Content marketing omschreven we eerder als een “Strategische marketing aanpak gericht op het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content met als uiteindelijk doel het aantrekken of behouden van een duidelijke doelgroep.” De gedachte hier achter is dat door het delen van jouw diepgaande kennis, jij in gesprek raakt met jouw doelgroep. Dit gesprek kan uiteindelijk leiden tot commerciële kansen. Content marketing is vaak een belangrijke pilaar van de Online Marketing strategie.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
De content marketing strategie is het grotere overkoepelende verhaal dat een bedrijf vertelt en de manier waarop het de doelgroep betrekt en aanzet tot voor het bedrijf wenselijk gedrag. Een content marketing strategie is dus het plan dat vertelt hoe jouw content marketing succesvol gaat worden.
Leuke (en succesvolle!) contentmarketing voorbeelden zijn er genoeg. Van reistips voor Thailand tot General Electric’s GEreports.com waar het bedrijf dagelijks artikelen publiceert rondom innovatie, wetenschap en technologie.
Wij gaan zelfs een stap verder en zeggen dat strategie essentieel is voor het succes van content marketing. Zonder deze strategie merken wij dat:
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
De basis van een goede content marketing strategie delen wij op in vier onderdelen:
Begin met uiteen zetten waarom je aan de slag gaat met content marketing. Welke risico’s zijn aan deze aanpak verbonden en hoe ziet succes eruit? Stel tot slot duidelijke doelen op voor jouw content marketing strategie. Op deze manier creëer je draagvlak, bijvoorbeeld bij je leidinggevenden, en kan je ook jezelf controleren.
De positionering, hét overkoepelende verhaal van jouw merk, is natuurlijk ook het fundament van content marketing. Sta daarom stil bij de vertaling van jullie positionering naar content marketing. Welke content past bij jullie positionering? Welke toon sla je aan? Op welke manieren kan de lezer actie ondernemen? Deze en andere vragen zorgen voor content marketing die past bij en verder bouwt op jullie positionering en voor synergie zorgt met bijvoorbeeld sales activiteiten.
Sta stil bij het aankoopproces van jouw doelgroep. Bepaal welke informatiebehoefte de doelgroep heeft in de verschillende fasen of kijk naar de afhaak-momenten waar goede verkoop argumenten of testimonials het verschil kunnen maken. Deze informatie heb je straks hard nodig om een contentplanning op te stellen en content te realiseren waarmee de eerder opgestelde doelen bereikt worden.
Welke kanalen gebruikt de doelgroep en ga jij inzetten om jouw content succesvol aan de man te brengen? Natuurlijk zijn er een aantal ‘usual suspects’, de LinkedIn, Twitters en Facebooks van de wereld, maar wellicht zijn er voor jouw markt wel hele specifieke kanalen via welke jullie doelgroep te benaderen is. Via welk kanaal je communiceert moet in de eerste plaats bepaalt worden door de voorkeur van je klant, niet jullie eigen voorkeuren! Een leuk voorbeeld van een heel specifiek kanaal voor de doelgroep is MedTalks. Dit is een zeer uitgebreid contentgedreven platform ‘voor en door’ medici.
In de praktijk beginnen bedrijven vaak hals over kop aan content marketing. Logisch dat niet alles dus even doordacht is maar als resultaten op de korte termijn uitblijven sterft de content marketing vaak een stille dood. Jammer want er zijn veel voorbeelden van succesvolle content marketing, juist in B2B markten! Door eerst stil te staan bij de basis van goede content marketing en een duidelijk content marketing strategie op te stellen voorkom je dit.
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen met het opstellen van een content marketing strategie en of er behoefte is naar een verdere uitwerking van de bovengenoemde stappen in aparte blogposts. Laat je ons dat weten? Dat kan via LinkedIn, Twitter of de reacties onder dit artikel.