Positionering → het fundament van succesvolle marketing

Positioneren is het bewust kiezen voor een marktpositie door bepaalde eigenschappen of kenmerken aan jouw merk te verbinden. Daardoor kan de doelgroep jouw merk moeiteloos onderscheiden van de concurrentie en de juiste keuze maken. Cruciaal in een wereld waarin we dagelijks bestookt worden met marketing.

Een positionering is veel praktischer dan een gekunstelde visie of mission statement, het is een aansprekend, kort verhaal dat iedere collega begrijpt en kan vertellen. De positionering leeft in de organisatie en wordt in de dagelijkse praktijk gebruikt om beslissingen te maken op het gebied van marketing en communicatie. Dit maakt dat de marketingmiddelen van jouw merk beter besteed worden.

Team Merkelijkheid positioneren

Waarom Merkelijkheid

Als jouw positionering het verschil moet gaan maken heb je hulp nodig. Jullie zijn organisatieblind – hebben de spreekwoordelijke oogkleppen op – en hebben moeite om met een frisse blik naar jullie merk en markt kijken. En hoe kom je binnen afzienbare tijd tot een aansprekend resultaat?

Positioneren is ons vak en dit doen wij al 10 jaar. Wij hebben al in veel verschillende markten met dit bijltje gehakt en hebben keer op keer de creativiteit en inzet geleverd die het verschil maakte. We vertellen je graag meer over onze eigen methodiek en aanpak maar de kern is dat wij het nooit moeilijker maken dan het is. Resultaat staat centraal.

Ik wil meer weten

 

Positioneren illustratie

Positionering mogelijkheden

Jouw merk is natuurlijk uniek en vraagt om een opmerkelijke positionering. Onze aanpak voor een strategische herpositionering van een bekend merk is natuurlijk anders dan hoe wij de positionering van een kleinere niche-speler aanvliegen. In de praktijk zijn er 3 mogelijkheden om met jouw positionering aan de slag te gaan:

  • Positionering
    Traject
  • Positionering
    Workshop
  • Positionering
    Gesprek

Klanten Merkelijkheid

Positionering traject

Wil jij een nieuw merk lanceren of juist een bestaand merk (her)positioneren? Dan zorgt een positionering traject ervoor dat je binnen enkele weken de juiste keuzes maakt. De kennis en ervaring van jouw team is essentieel voor het succes en onze methodiek zorgt ervoor dat deze optimaal benut wordt.

Het onderzoek en de voorbereiding doet Merkelijkheid, als team bespreken we vervolgens wat het betekent. We bouwen samen aan een strategisch kader, stellen de identiteit, cultuur en ambitie vast en maken vervolgens duidelijke keuzes over merk, marketing en communicatie.

Dit proces hebben we verdeeld over 3 workshops van een dagdeel. En even later presenteren wij dan de uitkomst: jullie nieuwe positionering.

Schot in de roos

Holtrop Ravesloot

De positionering van Holtrop Ravesloot is ‘a careful contrast’. Het zorgvuldige contrast dat zij aanbrengen bij elke benoeming van directeuren, bestuurders en commissarissen in zowel het bedrijfsleven als de publieke sector. Het staat voor de zorgvuldige aanpak maar ook voor hun kracht: Holtrop Ravesloot stelt de kandidaten voor die passen bij de uitdagingen waar de organisatie voor staat. Ook als dit kandidaten zijn uit meer onverwachte hoek.

Bekijk deze caseAlle cases
Mockup Holtrop Ravesloot iPad mockup Holtrop Ravesloot

Positionering workshop

Wil je jouw positionering scherpstellen? Merken die al ver zijn maar hulp nodig hebben met de laatste stap of een verouderde positionering willen updaten hebben niet altijd behoefte aan een compleet traject. In dat geval is een Positionering workshop van één dagdeel waarschijnlijk de beste aanpak.

Samen bespreken we – aan de hand van onze methodiek – alle aspecten van jouw positionering. We stellen de rake vragen waarmee we als team verder komen en besluiten kunnen nemen. Onze creativiteit en ervaring maakt het verschil en zorgt ervoor dat we na deze workshop de positionering helder hebben: Een compact verhaal dat laat zien waar jouw merk voor staat.

Corporate story

Positionering gesprek

Ook bij opdrachtgevers die direct aan de slag willen met bijvoorbeeld een nieuwe website, content of leads beginnen we met positioneren. Door eerst stil te staan bij jouw positionering leren we waar het bij jouw merk om draait en onze vragen maken ook dat jij anders naar jouw merk en positionering gaat kijken.

Dit gesprek zorgt voor energie en is het perfecte fundament voor een succesvol marketingproject.

Grafiek positionering illustratie
Snel schakelen?

Vertel over jouw positionering uitdaging

Direct concreet met ons sparren over jouw positionering uitdaging? Vul onderstaand formulier in en we komen snel bij je terug voor een afspraak. Dan hebben wij alle informatie om snel tot de kern te komen.
Nog sneller schakelen? → Bel ons gewoon op 020 – 854 01 88