Laatste nieuwsPositionering Gamma: succesvolle positionering of top of mind door kenmerkende campagnes?Lees meer

Waarom een strategisch verhaal veel meer waard is dan een missie en visie

De visie van een onderneming is, als we sommige  boeken mogen geloven, essentieel.  Organisaties zijn soms maandenlang bezig met het opstellen hiervan. Maar hebben deze visies en missies (soms vol met containerbegrippen) wel daadwerkelijk invloed op het bedrijfsresultaat? De praktijk leert ons vaak van niet. Veel essentiëler vinden wij het strategische verhaal dat de organisatie verteld. Een goed verhaal geeft medewerkers houvast en ontlokt uitspraken zoals “ja! dat zijn wij”.

al zo lang aan het ontwikkelen en schaven [..] dat het eindresultaat voor niemand meer herkenbaar of te onthouden was

strategisch_verhaalDit onderwerp kwam op onze radar door twee situaties die wij in de afgelopen maand tegenkwamen. De een vond plaats bij een bedrijf in de zakelijke dienstverlening, de ander in de industrie. Beide situaties hebben veel met elkaar gemeen en tonen de onschatbare waarde van een strategisch verhaal.

 

 

Positionering ebookDownload het Ebook Positionering

Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!


     

    Ons werd gevraagd om mee te werken aan de implementatie van een nieuwe positionering en merkstrategie voor een zakelijke dienstverlener. Alles was al uitgewerkt en bedacht, tot aan het ontwerp van de website aan toe. Het werd pas duidelijk dat zij een valse start hadden gemaakt, nadat de gekozen merknaam wegviel en er geen strategisch verhaal was dat de rest van de factoren verbond. De geformuleerde visie en missie bleken ontoereikend.

    De tweede situatie was bij een organisatie die ons in wilde zetten in hun langlopende missie- en visietraject. Het verantwoordelijke projectteam bleek al zo lang aan het ontwikkelen en schaven te zijn dat het eindresultaat voor niemand meer herkenbaar of te onthouden was. Dit bleek toen wij de vraag stelde; “En, wat is de door jullie geformuleerde visie dan? Waarop het antwoord was dat zij het papier met deze paar zinnen erop niet bij zich hadden en het dus niet wisten.

    Uit deze en andere voorbeelden kunnen wij 5 redenen halen waarom een strategisch verhaal meer waarde heeft dan een missie/visie:

    • De mens is gemaakt om verhalen te onthouden
    • Een strategisch verhaal stelt medewerkers in staat om welke actie dan ook te toetsen: “Past deze actie bij wat wij willen bereiken?”
    • Uit het verhaal zijn de bouwstenen te halen die gebruikt kunnen worden om de positionering te laden of beoordelen
    • Medewerkers hebben eindelijk duidelijk voor ogen wat ze tijdens de borrel met vrienden kunnen vertellen over hun werkgever en werk
    • Meestal werken wij van groot naar klein, een visie en missie is dus ook veel makkelijker te formuleren uit een strategisch verhaal dan andersom.
    Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen.
    Alle vragen
    Deel dit artikel