GS1 Nederland

Het is het jaar 1974: in Amerika wordt de eerste barcode op een pakje kauwgom gescand. Twee jaar later haalt Albert Heijn de barcode naar Nederland. Omdat product identificatie alleen werkt als de hele keten het omarmt, was er behoefte aan een neutrale partij (stichting) voor supermarkten en leveranciers. Die partij had als doel om de hele keten efficiënter te maken. Daarom is GS1 Nederland opgericht.

 

GS1 Nederland en Merkelijkheid

GS1 Nederland en Merkelijkheid werken al een tijd samen. We waren als contentpartner betrokken bij diverse thema’s. Zo hebben we de campagne “de enige barcode met waarde” ontwikkeld en de distributie en middelen gerealiseerd om deze herpositionering van de barcode kracht bij te zetten. Toen de barcode zijn 45-jarige jubileum vierde, waren we verantwoordelijk voor de feestelijke tewaterlating van 45 flamingo’s voor het kantoorpand én de adoptie van een zebra in Artis. We schreven artikelen, droegen zorg voor de fotografie en realiseerden whitepapers.

Medio 2022 werd Merkelijkheid gevraagd de nieuwe strategie te vertalen naar een onderscheidende positionering: heldere data voor een duurzame wereld, samen met GS1

 

 

Heldere data voor een duurzame wereld, samen met GS1

Bij GS1 Nederland zijn meer dan 35.000 bedrijven en instellingen aangesloten. Samen met deze organisaties maakt GS1 sectorbrede afspraken hoe we productdata efficiënt en inzichtelijk maken. Dit zorgt voor heldere data en een duurzame wereld.

Product-identificatie is belangrijker dan ooit. Het is de basis voor circulariteit, flexibele supply chains en voedsel- en patiëntveiligheid. Dit zijn dé maatschappelijke thema’s waar we meer dan ooit mee te maken hebben. De hoeveelheid data rond producten en processen is exponentieel toegenomen. In het kanaliseren van al die data is een belangrijke rol weggelegd voor GS1. Met unieke identificatiecodes van GS1, onder andere de barcode, de QR-code van GS1 en het delen van heldere en eenduidige data, laat GS1 de reis van het product zien. Van grondstof tot eindgebruiker! GS1 is een internationale not-for-profit partner voor retailers, zorginstellingen en leveranciers.

 

Samen met GS1:

  • Positionering(en)
  • Concepten
  • Design/DTP
  • Campagnes
  • Dashboarding
  • Interview en tekst
  • Whitepapers
  • Fotografie
  • Video
  • LinkedIn marketing en distributie
  • Events & Projectmanagement

 

Videocontent & online vindbaarheid

Naast het concept waren we verantwoordelijk voor de productie en de distributie (organisch en LinkedIn advertising) van deze informatieve video over het Digitale Product Paspoort (DPP).

 

Het is fijn samenwerken met deze professionals. Naast kennis en kunde zorgen ze altijd voor een creatieve twist!
Marieke van der Spruit
— Marketing Manager

Positioneren en beeldtaal

Een nieuwe positionering vraagt ook om nieuwe beelden. GS1 beschikte al over een uitgebreide beelddatabase maar om de nieuwe positionering kracht bij te zetten met eigen beeld hebben we diverse shoots georganiseerd.

 

De toekomst van GS1 & Merkelijkheid

De positionering is inmiddels intern geladen en we communiceren deze nu naar de markt en andere stakeholder. Dat doen we samen met GS1 en op basis van aansprekende content. Met een dashboard meten we het bereik, het aantal interacties en de impact. We mogen bij GS1 echt fungeren als een verlengstuk van de marketingafdeling en voegen waar nodig kennis en capaciteit toe.