020 854 01 88

Unieke samenwerking met als resultaat dat de beheersorganisatie haar visie en resultaten transparant en duidelijk verantwoord aan haar leden

Buma/Stemra

Buma/Stemra is de collectieve beheersorganisatie voor componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers en zorgt ervoor dat zij een eerlijke vergoeding krijgen voor hun werk. Merkelijkheid is al jaren verantwoordelijk voor content en corporate communicatie. Denk aan de realisatie van jaarverslagen, videoproductie, animaties en campagnes.

In het afgelopen decennium hebben we samen met Buma/Stemra vele aansprekende middelen mogen ontwikkelen, waaronder tientallen video’s, animaties, campagnes en alle (gedrukte en online) jaarverslagen 2011 – 2020.

In deze klantcase lichten we een paar mooie resultaten toe.

Online continuous reporting (jaar)verslagomgeving

Help ons met het bedenken én de realisatie van een unieke, online omgeving waarin Buma/Stemra haar financiële resultaten en bestuurlijke verslagen op een zo duidelijk mogelijke manier aan haar leden en aangeslotenen presenteert. Een mooi feit is dat we met deze custom omgeving genomineerd werden voor de Dutch Interactive Awards.

Merkelijkheid ontwikkelt een unieke en klantspecifieke online jaarverslagomgeving voor Buma/Stemra. Wij zijn hartstikke trots op het resultaat. Al sinds 2012 werken wij met Buma/Stemra samen aan de realisatie van hun jaarverslagen. In eerste instantie met name gedrukt maar de nadruk komt steeds meer op online te liggen.

Merkelijkheid was altijd verantwoordelijk voor het concept, een groot deel van de tekstrealisatie en de vormgeving. Het 2018 verslag moest bijdragen aan de koers die in de organisatie is ingezet, eentje die zich het best laat kenmerken door maximale transparantie richting de leden en aangeslotenen. Naast de realisatie van het “gewone” jaarverslag van zowel Buma als Stemra zijn wij extreem trots op het resultaat van de online variant. In een interactieve omgeving lijkend op een online music player laat Buma/Stemra precies zien wat er in het afgelopen verslagjaar is gerealiseerd en hoe dit zich verhoudt tot voorgaande jaren.

Een technische uitdaging was dat wij ons als eis hadden gesteld dat deze omgeving zowel op mobiel als andere schermformaten perfect moest functioneren. Omdat deze online applicatie mobile-first is ontwikkeld, is dat is gelukt. Iets dat wij nog niet eerder zagen als het gaat om online verslag-omgevingen.

Bekijk hier het resultaat

 

Contentmarketing (video)

Buma/Stemra vaart een nieuwe koers. Om deze nieuwe koers kracht bij te zetten hebben we samen met Buma/Stemra een videoconcept bedacht waarin we niet het bestuur laten vertellen wat deze koers is maar wel door medewerkers, gebruikers en andere stakeholders. Met veel aandacht voor belichting, camerastandpunt, animatie, geluid en boodschap hebben we deze “To The Beat Of The Drum” productie gerealiseerd. Ook hebben we door middel van online marketing (linkedIn advertising, Facebook/Instagram) een groter bereik gecreëerd voor deze belangrijke boodschap.

 

Animatie

Met een animatie is het mogelijk om vrij complexe materie begrijpelijk te maken. Voor Buma/Stemra mochten we in de afgelopen jaren tientallen animaties verzorgen. Over het “hoe en waarom” van de organisatie, tot aan de resultaten van een bepaald verslagjaar. Hieronder een voorbeeld waarin we uitleggen wat Buma/Stemra doet, voor wie en met welk resultaat. Een andere voorbeeld gaat in op de resultaten van het verslagjaar 2019.

 

Partnership

Buma/Stemra en Merkelijkheid werken inmiddels al bijna 10 jaar samen. Inmiddels begrijpen wij de organisatie, de business(uitdagingen) en de cultuur als geen ander, dit partnership staat garant voor aansprekende resultaten.

 

 

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.