Albeton
Het familiebedrijf is opgericht in 1968 door Kors Droog. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer. Aardig om te noemen is dat de betoncentrale uit pure noodzaak het levenslicht zag. In 1968 had Kors Droog zo’n 12 binnenvaartschepen die bij verschillende betoncentrales zand en grind leverden. Toen bleek dat hij niet langer aan deze centrales kon leveren, begon hij in de Amsterdamse Bijlmermeer zijn eigen betonmortelcentrale, en Albeton was geboren. Wij werden gevraagd om dit ijzersterke merk weer op de kaart te zetten.
Merkelijkheid is de marketing buitenboordmotor van Albeton sinds 2022.
Looptijd
Workshop Positionering, Website, Fotografie, Video.
Deliverables
We hebben een unieke en persoonlijke identiteit ontwikkeld en doorgevoerd in alle beeldtaal en middelen.
Resultaat
De toekomst van Albeton
Tegenwoordig zijn het twee kleinzoons van de oprichter die de leiding over Albeton in handen hebben. Beiden hebben ‘beton met de paplepel ingegoten gekregen’ en namen de bedrijfsleiding pas over na minimaal 10 jaar alle aspecten van het vak te hebben geleerd. Binnen Albeton staan kwaliteit en service voorop. Mede dankzij de langdurige ervaring van ruim 50 jaar in de productie van betonmortel en andere mortels en species heeft het bedrijf een omvangrijke kennis in huis. Naast kwaliteit en service staat bij de maatschappelijk verantwoorde onderneming, die tevens gecertificeerd is volgens ISO 9001:2015, uiteraard ook een milieubewuste bedrijfsvoering hoog in het vaandel.
Wij werden gevraagd om dit ijzersterke merk weer op de kaart te zetten.
Positionering
Merkelijkheid heeft samen met deze specialisten op het gebied van beton, gewerkt aan de positionering en de vertaalslag naar middelen zoals website, video, fotografie en tekst.
In een interactieve workshop hebben we met de deelnemers de bouwstenen voor een onderscheidende positionering onderzocht en vastgesteld. De inhoud van de workshop bestond uit een concurrentieanalyse, het plaatsen van Albeton in de positioneringsmatrix, het vaststellen van het merkarchetype en het bepalen van het communicatieniveau. Deze conclusies droegen direct bij en gaven ons de juiste handvatten voor de vertaalslag richting een digital design, de website en visuele middelen.
Website
Een moderne, frisse website die goed past bij de groeifase waarin Albeton zich bevindt. Het persoonlijke karakter moet behouden blijven maar de website mag door professionaliteit best uitstralen dat de betoncentrales van Albeton de beste keuze zijn. De verschillende centrales moeten centraal staan en de bezoeker moet snel zijn weg naar de relevante informatie en mogelijkheden vinden. De echte Albeton kleuren (geel en blauw) moeten behouden blijven.
Invloed positionering op webdesign
- Albeton bevindt zich nu in het conservatief/ego gebied, net als de rest van de markt
- Wil zich ‘socialer’ opstellen maar is zich ervan bewust dat zij waarschijnlijk niet de meest progressieve partij in de markt willen worden
- In eerste instantie draait het om de ‘ervaring’ van de Albeton klant, daarmee moeten we beginnen. Dat we daarna ook over de voordelen en kenmerken praten is logisch
- Albeton is het ‘Merkarchetype Ally’, de bondgenoot van haar klanten, die het daarnaast ook niet moeilijker wil maken dan het is (innocent)
Video & fotografie
Bij een herpositionering en het neerzetten van een sterk sterk merk zijn video en foto belangrijk. Albeton heeft Merkelijkheid gevraagd de video en fotografie te verzorgen.
Wij zijn heel tevreden over het proces en het resultaat.
Peter van den Brink
-
Albeton
Deze collega's hebben meegewerkt aan dit project
Ties Morskate
Merkstrateeg
Tal Gonen
Strateeg
Jens Diepenhorst
Developer
Jurrian Bevelander
Videograaf
Maxim Laan
Marketeer
Esther Barens
Officemanager