Delen
Vacatures bij Merkelijkheid:
Online Marketing

Social media gebruik in Nederland: een dooie boel?

Vind jij het nog spannend op Facebook? Wanneer heb je voor het laatst naar jouw Snapchat account gekeken? Jij vind er waarschijnlijk, net als wij, niet zoveel aan. Hoe komt dat eigenlijk en vindt de rest van Nederland dat ook? Aan de hand van twee grote Nederlandse onderzoeken bespreken we wat er op het gebied van social media gebeurt. Misschien belangrijker, we vertellen je wat dit voor jouw zakelijke online marketing betekent.

Zowel Ruigrok als Newcom onderzoeken jaarlijks het social media gebruik in Nederland. Leerzaam, want lezers van dit artikel zijn doorgaans bovenmatig op de hoogte en bij de tijd. Hierdoor ga je al snel denken dat iedereen, net als jij, al jaren op Instagram zit.

Maar de rest van Nederland ervaart social media anders dan jij, daarom staan wij in dit artikel stil bij het social media gebruik in Nederland.

Vorig jaar schreven wij een vergelijkbaar artikel, daarin schreven we dat de grote netwerken zouden stagneren terwijl de meer niche-netwerken zoals Instagram en Snapchat winnen. Mijn onderbuik vertelt mij dat dit ook gebeurt is, maar zegt de data dit ook?

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

    Facebook gebruik in Nederland 2017

    Het is nog wat harder gegaan dan verwacht, het gebruik van Facebook is met zo’n 5% gedaald in de meting van Ruigrok. Dat klinkt als heel wat maar veel sprekender is het feit dat het gebruik van Facebook in de leeftijd 21-55 met zo’n 10% gedaald is. De 55+ers laten een stijging zien wat beeld een beetje vertekent.

    Tellen 55+ers dan niet mee? Jawel, maar dit zijn de zogenaamde laggards die nu pas social media ontdekken. Deze wereld beweegt zo snel dat adoptie-curves elkaar overlappen. Deze groep stapt dus feitelijk in een netwerk dat bij de early adopters alweer uit de gratie raakt.

    Toch is Facebook het grootste social media netwerk van Nederland. Vanuit marketingperspectief blijvend interessant door het grote bereik in bijna elke mogelijke doelgroep. Adverteren op Facebook biedt enorme mogelijkheden, juist in relatief traditionele markten. Daar heeft vaak nog niemand het erop gewaagd en realiseer je met weinig middelen een groter bereik dan waar dan ook.

    social medai gebruik nederland 2017

    Social media gebruik Nederland 2017 – bron: Newcom

    Twitter en Google + gebruik in Nederland 2017

    social media: Twitter

    Twitter en Google+ gooien we op een hoop omdat het allebei niche-netwerken geworden zijn. Twitter was een tijd lang hét social media kanaal maar de groei is eruit en de enige mensen die er nog helemaal blij mee zijn is de media. Google+ was altijd al een ghost town met enkele levende communities en daar is gewoon weinig verandering in gekomen. Mensen zijn gestopt met proberen.

    Instagram en Snapchat gebruik in Nederland 2017

    Snap zou dé IPO van het jaar worden maar concurrent Instagram wist in rap tempo alle onderscheidende functies over te nemen. Het aandeel is nog maar de helft waard ten opzichte van de openingsprijs. Instagram realiseert nog wel groei en is volgens zowel Ruigrok als Newcom het snelst groeiende netwerk. Met name de 36-55 en 55-plusser weten het netwerk steeds vaker te vinden.

    Newcom voorspelt zelfs dat Instagram een groter dagelijks gebruik zal kennen dan Youtube!

    social media gebruik snapchat glasses advertisment

    De SnapChat bril kon het tij niet keren. Foto door Jikatu

    LinkedIn gebruik in Nederland 2017

    Geen verrassingen bij het zevende netwerk van Nederland. Bij de werkende doelgroep (20-64) is zo’n 30% actief op het netwerk maar de groei lijkt er behoorlijk uit. Het dagelijks gebruik in deze groep neemt iets toe maar er is eigenlijk niets nieuws te melden.

    LinkedIn blijft een kaartenbak die probeert met content dagelijks gebruik te stimuleren.

    Toekomst van social media

    Er lijkt weinig nieuws aan de horizon op het gebied van netwerken. Er lijken steeds meer niche-kanalen te ontstaan die schermtijd van Facebook of Youtube afsnoepen maar de invloed hiervan is gering. De grote spelers lijken zich vooral te richten op de volgende fase van communicatie: Augmented en Virtual Reality.

    social media nederland virtual reality

    Misschien bezoek je over 5 jaar zo wel je Facebook profiel.

    Bij de overgang naar een heel andere manier van communiceren lijkt het ons logisch dat er ook nieuwe netwerken en aanbieders ontstaan. Vergelijkbaar met de komst van web 2.0. Tot die tijd zien wij niet zo snel een grote nieuwe speler opstaan.

    Social Media voor bedrijven: wat heb je hieraan?

    Eigenlijk is er niet zoveel nieuws te melden. Aan de ene kant denk ik dan, ‘Saai, waarom zou ik erover schrijven?’. Dat ik besloot om dit toch te doen heeft één simpele reden: Het is goed om je te realiseren dat je niet meer achter de feiten aanloopt.

    Een aantal jaar geleden had iedereen altijd het idee dat de online wereld er morgen anders uit kon zien. En dat was ook zo. Maar in 2017 is de social media taart wel zo’n beetje verdeelt en je kan dus rustig een jaartje trendwatching overslaan.

    Bijkomend voordeel is dat de zakelijke mogelijkheden op social media steeds meer volwassen worden. Hoewel soms onpraktisch biedt Facebook adverteerders een enorme hoeveelheid mogelijkheden tegen zeer concurrerende kosten. Bij LinkedIn is daarnaast het ook glashelder wat je krijgt. Voor veel bedrijven zijn deze twee kanalen waarschijnlijk een goede aanvulling op hun Google Adwords campagne.

    Vragen? Bekijk alle veel gestelde vragen. Alle vragen
    Deel dit artikel