LinkedIn Adverteren

LinkedIn Adverteren strategie

LinkedIn Adverteren strategie
Welke LinkedIn advertising strategie zorgt voor maximaal resultaat? In dit artikel laten we je zien hoe je een LinkedIn advertising strategie opstelt waarmee je jouw marketing- en sales doelen haalt. We beginnen met de leidende factoren, doelstelling en doelgroep. Verder zetten we uiteen welke campagnedoelen LinkedIn kent, hoe je deze matcht aan je customer journey, hoe je je budget kiest en welke campagnemiddelen je kunt gebruiken.

LinkedIn advertising strategie

Wat wil je bereiken met LinkedIn advertising? Dienen je campagnes een specifiek product, wil je meer merkbekendheid realiseren, nieuwe leads aanleveren voor je sales team of informatie delen met je doelgroep? Het kan allemaal met LinkedIn Advertising. Met dit artikel loodsen we je door de volgende stappen:

  • LinkedIn advertising campagne: fases en doelen
  • LinkedIn advertising budget
  • Campagnemiddelen
Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Stel vooraf duidelijk het doel en de doelgroep van je campagne vast. Daarna kan je eenvoudig vaststellen uit hoeveel fases je campagne bestaat, met welke campagne doelen je dit gaat bereiken, hoeveel budget je nodig hebt en welke campagnemiddelen je gebruikt.

LinkedIn advertising strategie opstellen in 3 stappen

LinkedIn advertising strategie: fases en doelen

Nu je weet wat je wilt bereiken is de vraag; hoe ga je dit bereiken? LinkedIn kent verschillende campagnedoelen, erachter staat welk resultaat centraal staat:

  • Merkbekendheid – advertentie weergaven
  • Websitebezoek – website bezoeken
  • Engagement – interactie met advertenties
  • Videoweergaven – video weergaven, minimaal 2 seconden
  • Leadgeneratie – aantal leads
  • Talent leads – sollicitaties (Recruiter accounts only)
  • Website conversies – behaalde doelen
  • Sollicitanten – sollicitaties

Het verschil tussen leadgeneratie en website conversies is dat je bij leadgeneratie een leadformulier op LinkedIn gebruikt. Gaat het je puur om leads, dan haal je hiermee een extra klik uit het proces waarbij het idee natuurlijk is dat je hiermee meer leads verzamelt. Het betekent echter ook dat je mensen niet naar jouw landingspagina stuurt en daarmee misschien een deel van de ervaring wegneemt. Heb je een goed converterende landingspagina die ook echt iets bijdraagt voor jouw potentiële leads? Dan is website conversies ook een geschikt doel om leads mee te verzamelen.

Download ons factsheet: LinkedIn Advertising Benchmark

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

LinkedIn advertising strategie: vergeet je customer journey niet!

Hoe ziet de customer journey van je doelgroep eruit? En tot welke fase behoort jouw LinkedIn campagne? Wil je bijvoorbeeld een reeks opgenomen films verspreiden om meer merkbekendheid te genereren, dan zit je vrijwel aan het begin van de customer journey. Maar wanneer je leads wilt verzamelen zit je een stuk verder in die reis. Wij zijn van mening dat goede LinkedIn campagnes in de customer journey passen, daarom werken we vrijwel altijd met meerdere campagnefases en verschillende campagnedoelstellingen. Hoeveel campagnefases en welke doelstellingen je hiervoor gebruikt is uiteraard afhankelijk van je doelstelling en doelgroep.

Een goede LinkedIn advertising strategie past in de customer journey

Een veelgebruikt doel voor onze opdrachtgevers is het downloaden van een whitepaper in ruil voor contactgegevens, een leadgeneratie campagne. Daarbij is de doelgroep aan het begin van de campagne vaak nog relatief onbekend met het merk en haar producten of dienstverlening. Uit de praktijk blijkt dat wij het beste resultaat realiseren met de volgende LinkedIn advertising strategie::

  • Merkbekendheid
  • Websiteverkeer
  • Leadgeneratie

Soms wordt dit nog aangevuld met een campagne gericht op videoweergaven. Zo laten we de doelgroep eerst een aantal keer tegen relatief weinig kosten een advertentie zien ter promotie van de merkbekendheid en eventueel een videoweergaven campagne. Vervolgens willen we een stuk kennis of een mooie klantcase delen doormiddel van de campagne gericht op websiteverkeer. Door eerst merkbekendheid en websiteverkeer campagnes uit te voeren vergroten we het aantal leads uit de leadgeneratie campagne. Er is namelijk al een bepaalde herkenning van het merk en het aanbod.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Budget voor LinkedIn

Je budget kan je op twee manieren bepalen:

  • Hoeveel denk je nodig te hebben om je hele doelgroep te bedienen?
  • Hoeveel mag het verzamelen van nieuwe (potentiële) leads kosten?

Ga je uit van je doelgroep grootte dan kan je op basis van de gemiddelde CPM redelijk inschatten hoeveel budget je nodig hebt om je campagne aan (vrijwel) je hele doelgroep te tonen. Uit onze benchmark is bijvoorbeeld gebleken dat de gemiddelde CPM van een merkbekendheid campagne €15,01 is, terwijl dit voor een campagne gericht op websiteverkeer €26,21 is. Maar let op, duizend impressies staat niet gelijk aan het bereik van duizend unieke leden! Het is dus verstandig je budget iets ruimer te nemen als je de hele doelgroep wilt bereiken. Wij denken dan bijvoorbeeld aan +25%

Bepaal je het budget vanuit een interne blik, dan beoordeel je hoeveel het mag kosten om nieuwe leads binnen te halen. Heb je nog niet inzichtelijk hoeveel een nieuwe lead mag kosten? Verzamel dan in ieder geval de volgende informatie:

  • Hoeveel levert een nieuwe klant gemiddeld het eerste jaar op?
  • Hoeveel levert een nieuwe klant gemiddeld op, gedurende de hele periode dat zij klant blijft?
  • Hoeveel leads heb je gemiddeld nodig om één nieuwe klant te werven?

Op basis van deze informatie kan je bepalen hoeveel een nieuwe lead waard is, zowel op de korte als lange termijn, én hoeveel een nieuwe lead mag kosten.

Gratis Webinar: LinkedIn Advertising Benchmark

Lunch webinar over onze LinkedIn Advertising Benchmark. Leer hoe jij jouw campagnes kan optimaliseren + een unieke tip. Kijk live op 14 november 12:00 of ontvang direct daarna de opname!

Gratis Webinar: LinkedIn Advertising Benchmark

Campagnemiddelen

Nu je weet wat je budget is en welke campagnefases je gaat toepassen om je doel te behalen kan je ook je campagnemiddelen kiezen en eventueel produceren. Op LinkedIn kan je gebruik maken van de volgende advertentieformats:

  • Afbeeldingen (enkel en carrousel)
  • Film
  • Tekst
  • Document
  • Event

Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheden om met persoonlijke berichten en chatberichten te adverteren. Let op, niet elk advertentieformat is mogelijk bij elk campagnedoel.

Wil jij meer weten over het inzetten van LinkedIn voor jouw bedrijf? Wij gaan graag met je in gesprek over de organische en betaalde kansen van LinkedIn! Verder lezen? We verzamelen alle informatie op onze pagina over LinkedIn adverteren.