LinkedIn Adverteren

LinkedIn Benchmark resultaten

LinkedIn Benchmark resultaten
Welke resultaten mag je verwachten van een LinkedIn Advertising campagne? Dat antwoord is in de basis vrij eenvoudig, op basis van je campagne doelstellingen mag je weergaven, kliks, leads of sollicitanten verwachten. Maar hoeveel en tegen welke kosten? Dat is iets lastiger. Op basis van onze LinkedIn Benchmark bieden we je tóch een antwoord. We zetten uiteen wat je mag verwachten van de verschillende KPI’s van LinkedIn campagnes, op basis van onze campagneresultaten.

Wij werken voornamelijk voor B2B bedrijven actief in West-Europa. Deze merken willen met LinkedIn Advertising vooral nieuwe klanten werven, een minderheid gebruikt LinkedIn Advertising om bestaande relaties te bereiken. Onze ervaring is dat een LinkedIn Advertising strategie met 3 campagnes; merkbekendheid, website bezoek, leadgeneratie, het beste resultaat oplevert. De meeste leads. In dit artikel bespreken we daarom de KPI’s van deze fasen.

CTR LinkedIn benchmark

Hoeveel procent van je weergaven leidt tot een klik? Dat noemen we de Click Through Rate (CTR) en het is een KPI waar we in elke campagne naar kijken. De CTR zegt namelijk iets over de interesse in jouw onderwerp, product of dienst in combinatie met de advertentie. Een hoge CTR is een goed teken, bij een lage CTR vragen wij ons eerst af of de advertentie aanspreekt om vervolgens te kijken naar de inhoud daarvan. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat ‘normaal’ is.

In de merkbekendheidsfase hebben onze campagnes gemiddeld een CTR van 0,49%. En van alle merkbekendheidscampagnes valt de CTR in 75% van de gevallen tussen 0,23% en 0,78%. De CTR wordt in deze fase trouwens berekend op basis van alle kliks op de campagne, dus niet alleen kliks naar je landingspagina maar bijvoorbeeld ook kliks naar je LinkedIn profiel of op één van de reactie mogelijkheden van de advertentie. Het werkelijke aantal kliks naar de landingspagina is dus vaak iets lager.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Dit beeld verandert als we kijken naar campagnes gericht op website kliks. Hier telt alleen een klik naar je landingspagina. De CTR voor dit type campagnes ligt volgens onze LinkedIn benchmark gemiddeld op 0,74%. In 50% van de campagnes ligt de CTR ergens tussen 0,46% en 0,90%.

Bij lead campagnes zien we dat de CTR gemiddeld nog iets hoger ligt, namelijk op 0,93%. Over alle campagnes bekeken ligt de CTR in 50% van de campagnes tussen 0,49% en 1,02%.

LinkedIn benchmark factsheet met CPM, CTR en CPC

Gemiddelde CPC LinkedIn Advertising campagne

Hoeveel moet je gemiddeld uitgeven om op LinkedIn een klik te realiseren? Dit beoordelen we op basis van de Cost Per Click (CPC). Hier zien we een minder groot verschil per type campagne en dat is op zich logisch: campagne soorten kosten over het algemeen meer naarmate de gewenste actie meer waard is. Een merkbekendheid campagne realiseert daarom vele malen meer impressies en bereikt daarmee meer mensen dan een leadcampagne. Ook hebben we geconstateerd dat het percentage kliks toeneemt in campagnes gericht op website kliks en leads, waardoor de oplopende kosten per klik relatief meevallen.

Gemiddeld kost een klik op LinkedIn voor een Merkbekendheidscampagne €2,05 tot €4,28. In een campagne gericht op website kliks kost een klik gemiddeld €2,13 tot €5,47 en voor leadcampagnes loopt de gemiddelde Cost Per Click uiteen van €2,86 tot €7,21.

CPM LinkedIn benchmark

Misschien wel de belangrijkste kostenfactor om in de gaten te houden is je Cost Per Mille (CPM), het bedrag dat het kost om je advertentie duizend keer te tonen. Cost Per Mille is een factor waarmee je eenvoudig de prestatie van verschillende campagnes vergelijkt omdat het, anders als bij bijvoorbeeld kliks, voor elk campagnedoel op dezelfde manier berekend wordt. Daarnaast is het een vaak gebruikte (standaard) biedstrategie, kan je vrij eenvoudig de kosten voor verschillende soorten campagnes vergelijken aan de hand van je CPM én is CPM een betrouwbare factor om budgetten voor je volgende campagnes vast te stellen op basis van eerdere resultaten.

LinkedIn zelf gebruikt de CPM als belangrijkste hulpmiddel om campagnekosten te bepalen. Maar wat is dan een gemiddelde CPM voor een LinkedIn campagne? Het verschil in CPM tussen verschillende campagnedoelen is naar onze ervaring groter dan de Cost Per Click. Uit onze LinkedIn benchmark blijkt dat de CPM gemiddeld €15,01 is voor een merkbekendheidscampagne, wanneer het doel website kliks is stijgt de CPM tot €26,21 en voor LinkedIn leadcampagnes is de CPM gemiddeld €36,66.’

Download ons factsheet: LinkedIn Advertising Benchmark

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

De verschillen zijn het kleinst wanneer we alleen kijken naar merkbekendheidscampagnes, in 50% van de campagnes lag de CPM tussen €8,20 en €17,91. Het aantal campagnes waarin de CPM hoger bleek, is zeer beperkt. In campagnes voor websiteverkeer en leads zijn de verschillen groter. In 50% van de campagnes gericht op website kliks valt de CPM tussen €15,82 en €30,56. Voor leadcampagnes ligt dit tussen €22,50 en €41,91. Het verschil met de merkbekendheidcampagnes is dat we in zowel leads als website campagnes meer extreme resultaten zien.

LinkedIn benchmark: welke resultaten mag je verwachten?

Nu we het gemiddelde van een aantal veel gebruikte LinkedIn KPI’s weten, kijken we naar het resultaat van verschillend soorten campagnes. Welke resultaten mag je verwachten van de verschillende LinkedIn campagnes:

  • Merkbekendheid
  • Website verkeer
  • Leadgeneratie

Zowel bereik als impressies worden sterk beïnvloed door de doelgroep grootte. Omdat onze klanten vooraf actief zijn in B2B markten werken we met zeer specifieke doelgroepen, vaak een niche, waardoor we met een relatief klein budget veel impressies en een aanzienlijk bereik realiseren. Wij richten ons doorgaans op het bereiken van zo’n 50% van de doelgroep.

LinkedIn merkbekendheid campagne resultaten

Wanneer je een campagne inricht op merkbekendheid zijn de belangrijkste resultaten het aantal impressies en het bereik. Hiermee meet je hoeveel personen in ieder geval één of meerdere keren een advertentie hebben gezien.

Gemiddeld genomen realiseren we voor € 100 campagnebudget zo’n 6.662 weergaven onder gemiddeld 2.750 LinkedIn leden. Gemiddeld 2,4 weergaven per LinkedIn account dus.

LinkedIn benchmark resultaten voor merkbekendheid campagnes

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Wil je onze volledige LinkedIn Advertising Benchmark ontvangen?

LinkedIn website verkeer resultaten

Het gewenste resultaat van een website verkeer campagne spreekt natuurlijk voor zich: zoveel mogelijk mensen naar de website krijgen.

Gemiddeld genomen realiseren we 22 website bezoeken voor elke € 100 campagnebudget. Daarbij komen natuurlijk nog de mensen die de campagne in deze fase gezien hebben, je blijft natuurlijk aan de merkbekendheid bouwen. Gemiddeld zijn dit 3.846 weergaven.

LinkedIn benchmark: gemiddelde resultaten LinkedIn websiteverkeer campagnes

LinkedIn leadgeneratie campagne resultaten: kosten en opbrengsten

Maar wat levert een LinkedIn leadgeneratie campagne dan gemiddeld op? Deze vraag is complexer, omdat de resultaten verder uit elkaar liggen en de propositie van onze klanten zo ver uit elkaar ligt. De een benadert een zeer specifieke niche, de ander heeft een veel bredere doelgroep of aanbod. De leads zijn in de niche-markt doorgaans meer waard, maar de campagne levert gemiddeld ook minder leads op.

De gemiddelde kosten per lead variëren van €24,55 tot €99,98.

LinkedIn benchmark, gemiddelde resultaten voor leadgeneratie campagnes op LinkedIn

Download ons factsheet: LinkedIn Advertising Benchmark

Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.

Aan de slag met LinkedIn advertising

Merkelijkheid werkt voor uiteenlopende bedrijven in voornamelijk B2B markten. Voor veel bedrijven zetten wij met veel succes LinkedIn in om te werken aan merkbekendheid, het drijven van bezoekers naar de website en het genereren van waardevolle leads.

In deze post zetten wij de keiharde resultaten van onze ervaring op een rij, maar dat is niet voor iedereen gesneden koek. Wil je samen met ons de mogelijkheden verkennen of heb je een concrete vraag of doel in gedachten? Neem dan contact met ons op en we gaan met je in gesprek over de organische en betaalde kansen van LinkedIn!

Verder lezen? We verzamelen alle informatie op onze pagina over LinkedIn adverteren.