We beginnen bij het begin, wil je adverteren op LinkedIn dan heb je een bedrijfspagina én een advertentieaccount nodig. Aan de laatste moet een betalingsmethode aan gekoppeld zijn. Beide maak je natuurlijk eenvoudig aan op LinkedIn. Als je deze basis in orde hebt kan je aan de slag met je eerste campagne. In dit artikel vertellen je het volgende over LinkedIn adverteren:
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Als het goed is heb je al een bedrijfspagina, maar misschien heb je nog geen LinkedIn advertentieaccount. Gelukkig maak je die eenvoudig aan! Open LinkedIn en kies helemaal rechtsboven voor de negen puntjes met daaronder “for business”. Dit opent een menu, waar, onder andere, de optie ‘advertise’ tussen staat. Klik je op advertise dan opent LinkedIn een nieuw tabblad: de LinkedIn campagnemanager.
Linksboven staat een blauwe knop waarmee je een nieuw account kunt creëren. Doorloop vervolgens deze stappen:
Zo simpel is het om een advertentieaccount op te zetten. Maar voordat je campagnes kunt starten moet je nog één ding doen, namelijk de facturatie regelen. Ga in je LinkedIn advertentieaccount naar ‘billing center’ onder ‘account settings’ en geef daar de benodigde informatie op.
Op LinkedIn ga je jouw doelgroep proactief benaderen, jouw boodschap en hoe je die uitdraagt is daarom van groot belang voor het succes van de campagne. Denk niet alleen na over wat jij wilt vertellen over product of dienst X en wat je met de campagne wilt bereiken, maar vraag je ook af wat voor jouw doelgroep interessant is.
Lunch webinar over onze LinkedIn Advertising Benchmark. Leer hoe jij jouw campagnes kan optimaliseren + een unieke tip. Kijk live op 14 november 12:00 of ontvang direct daarna de opname!
Wat wil je bereiken met de LinkedIn campagne? Uiteraard moet je dit voor jezelf beslissen om middelen effectief in te zetten, maar het is ook de eerste stap van elke LinkedIn campagne die je opbouwt. Daarnaast heeft het doel effect op welke soorten advertenties je kunt gebruiken in de campagne. We lichten de campagnedoelen kort toe:
Wat wil je de doelgroep vertellen en welke middelen zijn daar geschikt voor? Op LinkedIn kan je verschillende middelen delen, van afbeeldingen en tekst tot video’s en whitepapers. De verkoop van een product kan je natuurlijk stimuleren door mensen naar een landingspagina over het product te leiden, maar je kan ook een instructievideo laten zien of een factsheet aanbieden.
Je gaat de doelgroep proactief benaderen, voordat zij zelf op zoek gaan naar een oplossing, product of dienst. Wat hebben zij nodig om jouw boodschap als waardevol te zien of jouw merk te onthouden? Realiseer je dat jouw doelgroep, of een deel daarvan, misschien nog niet bekend is met jouw merk en pas daarop je boodschap aan. Juist omdat je op LinkedIn hele specifieke doelgroepen kunt samenstellen profiteer je van een boodschap die naadloos aansluit op haar behoeften. Overweeg bijvoorbeeld eerst een merkbekendheid campagne te lanceren, voordat je begint met een leadcampagne. Of lanceer je nieuwste product met een video, voordat je verkeer naar je webshop trekt. Zo zorg je ervoor dat mensen niet meteen ‘koud’ geconfronteerd worden met een aanbieding of vraag maar jouw merk al kennen.
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Wie wil je bereiken? Op LinkedIn kan je jouw doelgroep op een aantal verschillende manieren instellen. Natuurlijk heeft LinkedIn basis informatie nodig over jouw doelgroep zoals waar zij zich bevinden en welke taal ze spreken. Per campagne kan je één taal selecteren maar meerdere geografische gebieden. Het geografische gebied kan je opgeven als land, provincie, staat, regio en plaats, maar je kan ook combinaties maken.
Andere factoren waarmee je een doelgroep opbouwt zijn onder andere functie, aantal jaren ervaring, vaardigheden en studiegebied maar ook aantal werknemers, bedrijfstak en bedrijfsnaam. Dezelfde doelgroep kan je dus op verschillende manieren samenstellen. Denk daarom goed na over de personen die je wilt bereiken en welke overeenkomende eigenschappen zij hebben.
Je kunt ook retargeting doelgroepen opbouwen uit verschillende bronnen zoals je website of eerdere campagnes. Daarnaast kan je lijsten uploaden, bijvoorbeeld uit je CRM systeem of de contactenlijst van je nieuwsbrief.
Met hoeveel budget ga je op LinkedIn adverteren?
Het is geen noodzaak om je budget af te stemmen op de doelgroep grootte, maar het verbetert de campagne resultaten aanzienlijk als je dit wel doet. Wanneer je budget niet toereikend is, zal een groot deel van je doelgroep de campagne niet of slechts één keer zien. Net als met elke andere campagne telt de kracht van herhaling ook op LinkedIn. Hoeveel merken of advertenties onthoud jij nadat je ze voor het eerst gezien hebt? Investeer dus wat tijd om doelgroep en budget op elkaar aan te laten sluiten, of investeer extra budget in LinkedIn.
Hoeveel verschillende advertentiefases heb je nodig om jouw boodschap te verspreiden onder de doelgroep? Kies je bijvoorbeeld voor een video, een blog en een whitepaper dan heb je drie verschillende advertentiefases nodig.
Het campagnedoel is ook bepalend in het budget. In principe leidt een meer waardevol doel ook tot een relatief duurdere campagne op LinkedIn. Zo zijn de kosten voor engagement en merkbekendheidscampagnes lager ten opzichte van campagnes gericht op websiteverkeer of leadgeneratie. Dit is één van de redenen waarom wij vaak starten met een merkbekendheidscampagne, de meest kostenefficiënte manier om jouw doelgroep te optimaliseren.
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Looptijd is van invloed omdat LinkedIn een minimaal budget van € 10 per dag hanteert. Dat betekent niet dat je ook elke dag € 10 euro besteedt maar onze ervaring leert dat dat vaak wel het geval is. Je moet dus uitgaan van minstens € 10 budget per dag. Looptijd is ook een belangrijke factor omdat LinkedIn een platform is waar niet elke gebruiker dagelijks op komt, met een langere looptijd bereik je dus vrijwel altijd een groter deel van je doelgroep.
In LinkedIn Campagne Manager beheer je je advertentieaccount en advertenties, bouw je campagnes op en analyseer je de campagneresultaten. De campagne manager is eenvoudig opgebouwd met links een menu waar je kunt wisselen tussen de verschillende onderdelen. De meest gebruikte onderdelen zijn:
We noemden het al even, de LinkedIn Insight Tag. Dit is de Javascript code waarmee je LinkedIn en je website aan elkaar koppelt voor nog meer inzicht. Dit biedt je de mogelijkheid om conversies op je website bij te houden in LinkedIn en te koppelen aan specifieke campagnes en advertenties. Een ander voordeel is dat je hiermee retargeting doelgroepen op basis van je websiteverkeer kunt samenstellen, je campagne bereikt dan uitsluitend mensen die eerder jouw website bezochten. Om hiermee te werken moet je doelgroep uit minimaal 300 mensen bestaan. De LinkedIn Insight Tag kan je op twee manieren installeren: in de code van je website of doormiddel van een tag manager.
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
We hebben de basis gedekt: je weet uit welke onderdelen LinkedIn bestaat en welke keuzes je moet maken om tot een campagne en advertentieformat te komen. Tijd om aan de slag te gaan met een campagne! Doorloop de volgende stappen in LinkedIn Campagne Manager om een campagne te lanceren:
Je campagne zal eerst door LinkedIn gecontroleerd worden, vaak neemt dit slechts een paar minuten tot een uur in beslag. Daarna gaan de campagne en advertenties lopen. Vanaf dat moment is het tijd voor optimalisatie. Waar moet je dan aan denken?
Voor het analyseren en optimaliseren van je LinkedIn campagne kijk je in het onderdeel adverteren. Hier vind je data over de prestatie van je campagne en advertenties, onderverdeeld in verschillende onderdelen zoals prestaties, bezorging en engagement of specifiek per advertentietype zoals voor video’s, documenten en berichten. Het is soms even zoeken voor je de data vindt die je nodig hebt maar daar word je snel handiger in.
Daarnaast kan je gebruik maken van het demografisch rapport en het prestatierapport. Het demografisch rapport geeft je inzicht in de doelgroep: wie heeft jouw campagne gezien? Je ziet hier bijvoorbeeld bij welke bedrijven deze mensen werken, welke functie ze uitoefenen, waar zij zich bevinden en hoeveel ervaring ze hebben. In het prestatierapport zie je een grafiek voor verschillende KPI’s gedurende de campagne zoals het aantal impressies, het bereik, de CPM en de CTR.
Wanneer je aan de slag gaat met optimalisatie, kijk dan vooral naar de volgende onderdelen:
Dit zijn allemaal elementen waar je op kunt sturen om het gewenste resultaat te realiseren.
Wil je verder lezen over de mogelijkheden van LinkedIn, bekijk dan onze pagina over LinkedIn adverteren. Liever verder praten over de kansen en uitdagingen? We delen onze kennis over en ervaring met LinkedIn campagnes voor uiteenlopende B2B markten graag in een persoonlijk gesprek.