Begrijpen van de LinkedIn CPM is een essentiële voorwaarde voor het opzetten van een effectieve LinkedIn campagne. Het is namelijk een belangrijke biedstrategie én een handige KPI om op te sturen. Maar eerst antwoord op de vraag; wat betekent CPM?
CPM staat voor Cost Per Mille, oftewel de kosten per 1.000 impressies. Op LinkedIn en veel andere advertentieplatforms kan je dit op zowel campagne als advertentie niveau zien, dus hoeveel het kost om je campagne 1.000 keer weer te geven én hoeveel het kost om een specifieke advertentie 1.000 keer weer te geven.
CPM is een veelgebruikte factor op (online) advertentieplatforms. Dit maakt het een handige KPI om de kosten en effectiviteit van verschillende platforms te vergelijken. Maar er zijn meer redenen om CPM te gebruiken in het analyseren en optimaliseren van campagnes:
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
LinkedIn staat vaak bekend als een relatief duur advertentieplatform. En inderdaad, de LinkedIn CPM is hoger ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Toch betekent een hogere CPM niet per se dat je LinkedIn als advertentieplatform links moet laten liggen. Wel is het goed om te begrijpen waarom de LinkedIn CPM hoger is, zodat je weet voor welke doelgroepen en campagnes je LinkedIn effectief gebruikt.
Het belangrijkste verschil tussen LinkedIn en andere (social) advertentieplatforms is de sterke zakelijke focus. Dit zie je terug in de gebruikers, content en mogelijkheden om de doelgroep samen te stellen. Niet alleen weet je bij LinkedIn dat je mensen met een bepaalde focus of interesse in werk en carrière gerelateerde onderwerpen bereikt, zij zijn ook meer geneigd om content met een zakelijke focus te delen én consumeren. Ook de mogelijkheden waarmee je een doelgroep samenstelt hebben een unieke zakelijke focus, denk aan bedrijfsnamen, functietitels, opleidingen en vaardigheden als eigenschappen van je doelgroep. Deze drie factoren bij elkaar maken dat een impressie of klik op LinkedIn, vanuit een B2B perspectief, als waardevoller wordt beschouwd én dus meer kost.
Hoewel ook dit komt door de zakelijke focus van het platform vinden we het waard om dit punt apart te benoemen. De zakelijke focus van LinkedIn en de combinatie van campagne en doelgroep mogelijkheden maken dat je via het platform zeer hoogwaardige leads verzamelt.
Hoewel LinkedIn dus bekend staat om hogere kosten per 1.000 weergaven, blijkt in de praktijk dat dit zeer sterk wisselt per doelgroep. De mate van concurrentie beïnvloed de CPM heel sterk, zo zijn marketeers, IT-professionals en zorg professionals bij uitstek doelgroepen waarbij we een hogere CPM zien. Maar in nichemarkten kan de CPM juist relatief laag uitvallen, terwijl de voordelen van de zakelijke doelgroep behouden blijven.
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Wat mag je dan verwachten van een LinkedIn CPM? We delen voor een aantal van de door ons veel gebruikte campagnedoelen zien wat je kunt verwachten.
Om LinkedIn CPM echt te begrijpen, vertellen we je ook graag welke factoren de CPM beïnvloeden. Doelgroep en concurrentie hebben we eigenlijk al benoemd, maar dit is natuurlijk niet het enige. Ook deze factoren beïnvloeden je LinkedIn CPM:
Ontvang ons factsheet en krijg direct toegang tot onze nieuwsbrief, waarin we regelmatig nieuwe artikelen en inzichten delen met ruim 2.250 online marketing professionals.
Nu je begrijpt wat LinkedIn CPM is en hoe het werkt, wil je natuurlijk ook weten hoe je campagnes een lage LinkedIn CPM realiseert. De belangrijkste tip die we je kunnen geven is optimaliseer je doelgroep. Maak gebruik van de unieke mogelijkheden die LinkedIn je biedt en stel een zo specifiek mogelijke doelgroep op. Niet alleen richt je je zo op de mensen die het meest waardevol zijn voor jouw campagne, ook kan je hierdoor hele specifieke advertenties opstellen. Daarmee versterk je gelijk de relevantie van je advertentie. Vervolgens is het een kwestie van testen en optimaliseren. Denk daarbij aan het soort advertentie, je biedstrategie, campagnedoel en het moment van adverteren.
Wil je verder lezen over LinkedIn CPM of de mogelijkheden van LinkedIn bekijk dan onze pagina over LinkedIn adverteren. Liever verder praten over de mogelijkheden? We delen onze kennis over en ervaring met LinkedIn campagnes voor uiteenlopende B2B markten graag in een persoonlijk gesprek.