De 25-jarige Sam Verloop werkt sinds maart 2023 voor Merkelijkheid als vormgever. Gespecialiseerd in digitale vormgeving werkt Sam bijvoorbeeld aan het ontwerp van nieuwe websites.
“Ik wist al vroeg wat ik wilde. Daarom ben ik van 3 HAVO naar het Nova College in Haarlem gegaan om daar te starten met de opleiding Media Vormgeving/Media Manager. Ik wist gewoon dat ik de creatieve kant op wilde en dit was daarvoor de goede stap. In het derde jaar koos ik voor de richting vormgeving, dat was veel creatiever en we leerden werken met de juiste programma’s, zoals Indesign en Photoshop.”
“Merkelijkheid is mijn tweede werkgever, na mijn opleiding ging ik bij een ander bedrijf aan de slag. Daar heb ik een aantal jaar gewerkt en veel geleerd over bijvoorbeeld webdesign, bannering en e-mailcampagnes en heb ik mij ontwikkeld als vormgever voor het bedrijfsleven. Maar na een aantal jaar was het tijd voor een nieuwe uitdaging, ik wilde meer weten over de rol van vormgeving in marketing. Ik wilde weten wat er gebeurde als mijn ontwerpen in de praktijk gebruikt werden. Het marketingaspect van vormgeving verkennen.
Bij Merkelijkheid heb ik een veel concreter doel, een vooruitzicht waar ik naartoe werk. Ik lever niet een ontwerp af en hoor er daarna nooit meer wat van, ik zie echt wat werkt. Daardoor denk ik anders over ontwerp na; waarom ontwerp je iets en waarom heb ik bepaalde keuzes gemaakt? Dat is een hele andere en nieuwe uitdaging voor mij.”
“Nou, om te beginnen is het hier heel gezellig. En ik waardeer de zelfstandigheid die ik hier heb. Ik voel veel vertrouwen, er is ruimte voor mijn input en er wordt echt gezien wat ik zeg. Daarnaast heb ik in korte tijd ook veel geleerd, zoals bijvoorbeeld een nieuw programma [webdesign programma Sketch] en natuurlijk een nieuwe werkwijze. Bij Merkelijkheid kan ik het veel meer inrichten zoals ik het graag heb. Ik kan direct met collega’s een mappenstructuur voorstellen zonder dat dit al vast licht. Ik mag er dus mijn eigen draai aan geven en dat vind ik fijn.”
“Lange termijn is leuk, maar ik probeer nu juist meer naar de kortere termijn te kijken. Uitkijken naar een mooi afgerond project bijvoorbeeld. Zo werk ik nu bijvoorbeeld voor een klant die echt de WOW-factor zoekt voor hun nieuwe website. We zijn al een heel eind op weg en ik kijk ernaar uit om te zien wat dit hun aan het einde van de rit gaan brengen. Of het de marketingresultaten levert die ze ambiëren, blijven we bij Merkelijheid in de gaten houden, die datagedrevenheid vind ik gaaf, dat is ook helemaal nieuw voor mij.”