Online Marketing

Invloed van interne links op SEO

Invloed van interne links op SEO
Spreken we over SEO en links dan spreken we al snel over linkbuilding en backlinks. Maar welke invloed hebben interne links op je SEO en hoe pak je de interne linkstructuur het beste aan? In dit artikel zetten we drie redenen uiteen om met je interne linkstructuur aan de slag te gaan én lichten we toe welke strategie wij adviseren voor interne links, de Naaf-en-Spaak-strategie.

Eerder hebben we uitgelegd dat backlinks autoriteit geven aan je website. Essentieel dus voor het opbouwen van Domein Autoriteit en een grotere zichtbaarheid in de zoekresultaten. Maar onderschat het effect van interne links niet!

Definitie interne link

Een interne link is een link van één bepaalde pagina op jouw website naar een andere pagina op jouw website.

Nee, een interne link heeft niet dezelfde waarde voor de Domein Autoriteit als een backlink van een andere website. Toch is een duidelijke en logische interne linkstructuur onmisbaar wanneer je voor SEO succes gaat.

  • Interne links maken het crawlen van je website eenvoudiger
  • Ook interne links geven autoriteit door
  • Interne links maken het voor gebruikers makkelijker om te navigeren

Tijd om aan de slag te gaan dus! We leggen deze punten kort toe, daarna vertellen we je welke interne structuur wij adviseren.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Beter crawlen dankzij interne links

Je wilt het voor zoekmachine crawlers zo eenvoudig mogelijk maken om zoveel mogelijk van jouw pagina’s te crawlen en indexeren. Maar, heb je er ook over nagedacht hoe de crawler jouw pagina’s bereikt? Interne links helpen crawlers de weg vinden op jouw website, zodat de pagina’s geïndexeerd worden.

Je kunt dus nóg zulke goed content maken, zonder goede linkstructuur is de kans om geïndexeerd te worden laag. Bijkomend voordeel is dat je Google hiermee laat zien hoe jouw pagina’s met elkaar verbonden zijn. Verkoop jij bijvoorbeeld online barbecues, diverse soorten kolen én barbecue accessoires? Met interne links laat je Google zien dat deze producten met elkaar verbonden zijn én dat jij een autoriteit op dit gebied bent met kennis van alles rondom barbecues.

De interne linkstructuur volgens het naaf-en-spaak principe lijkt op de wiel van een fiets, waarbij één hoofdpagina met links verwijst naar diverse kleinere artikelen

Hoe ziet jouw interne linkstructuur eruit?

Autoriteit van interne links

Een externe link heeft veel meer invloed op jouw Domein Autoriteit dan een interne link. Maar, wanneer je de interne linkstructuur correct indeelt, kan je ook met interne links autoriteit aan specifieke pagina’s toekennen.

Zie interne links als een manier om autoriteit door te geven. Heb je bijvoorbeeld een pagina met een hoge Pagina Autoriteit – autoriteit van een individuele pagina op jouw website – dankzij een aantal goede backlinks? Met een interne link kan je laten zien hoe deze pagina verbonden is aan andere pagina’s op je website én verbind je daar een deel van de Pagina Autoriteit aan.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

Makkelijker navigeren met interne links

Niet alleen zoekmachine crawlers ontdekken meer pagina’s op je website door interne links, ook menselijke bezoekers komen door interne links sneller op andere pagina’s terecht. Je scoort niet alleen punten op het gebied van de gebruikerservaring, maar je maakt het ook makkelijker om nieuwe content te ontdekken en aantrekkelijker om op jouw website te blijven. Dat laatste zorgt voor een lagere bounce rate en heeft ook significante impact op de vindbaarheid.

Interne links: waar let je op?

Net als bij backlinks wegen diverse factoren mee wanneer je interne links gebruikt, namelijk:

  • Pagina Autoriteit
  • Anchor tekst
  • Relevante connectie tussen de linkende pagina’s

De Pagina Autoriteit is verreweg de belangrijkste factor voor het meegeven van autoriteit aan een andere pagina. Hoe hoger de Pagina Autoriteit, hoe meer autoriteit de pagina kan delen. Hoeveel autoriteit een pagina precies doorgeeft weten we helaas niet. De algemeen gedeelde mening is dat de Pagina Autoriteit evenredig verdeeld wordt over het aantal intern gelinkte pagina’s vanaf deze pagina. Een pagina met Pagina Autoriteit 22 en 4 links zal ook meer autoriteit doorgeven aan andere pagina’s dan wanneer je bijvoorbeeld 6 links op de pagina plaatst.

Net als bij backlinks draagt een geoptimaliseerde anchor tekst bij aan de connectie met zoekwoorden én natuurlijk aan de user experience. Uit onderzoek van MOZ blijkt dat vooral de anchor tekst van de eerste link naar een pagina van invloed is. Denk dus bij iedere link goed na over de anchor tekst die je gebruikt.

Met een relevante connectie tussen de linkende pagina’s komen we net als bij externe linkbuilding aan op het punt dat Google zoveel mogelijk authentieke resultaten wil. Een link van jouw pagina over opblaaszwembaden naar een pagina over grasmaaiers lijk niet op een hele logische en daarmee waardevolle link. Naast dat het voor je bezoekers niet heel relevant is, zal Google dit ook minder waarderen omdat er geen (logische) connectie is tussen de informatie op beide pagina’s. Dit gaat dus ten koste van de individuele autoriteit van de pagina.

Linkstructuur en SEO: Naaf-en-Spaak-strategie

Denk jij bij een naaf en spaak ook direct aan een fietswiel? Top! Dat is namelijk precies het beeld dat je helpt om deze strategie te begrijpen. De naaf is het midden van het wiel, op jouw website is dit een pagina over één van je kernonderwerpen. Het is en zeer uitgebreid artikel, maar gaat niet zo diep in op de verschillende onderwerpen. De spaken van een fiets lopen vanuit de naaf naar buiten en dragen de velg. De velg staat hierin symbool voor de algemene autoriteit van jouw website.

De Naaf-en-Spaak strategie combineert SEO en content marketing en verspreid de gewonnen autoriteit intern.

Vanuit de naaf link je naar de diepgaandere artikelen, de spaken, waar je weer een interne link plaatst naar de naaf. Google herkent dat je vanuit diverse artikelen naar één pagina linkt, de naaf, en ziet dit als het hoofdartikel. Het resultaat is een hoge Pagina Autoriteit op je naaf en een betere positie in Google.

De spaken zijn gericht op meer specifieke, soms long tail, zoekopdrachten. Ook is de kans groter dat je een backlink krijgt naar een dergelijk specifiek artikel (spaak) dan naar het algemene hoofdartikel (naaf). De autoriteit die de spaken hiermee verzamelen geven ze deels af aan de naaf. Maar omdat alle spaken uitsluitend autoriteit toekennen aan de naaf neemt de Pagina Autoriteit daarvan toe.

Op de naaf plaats je vooral interne links. Je verspreid op deze manier jouw autoriteit zo duidelijk mogelijk. Bijkomend voordeel is dat de Naaf-en-Spaak-strategie ook direct je website structuur vereenvoudigt én de gaten in je contentaanbod bloot legt.

Wil je een voorbeeld van de Naaf-en-Spaak-strategie bekijken? Lees dan verder op onze online marketing pagina. Hier verzamelen wij al onze online marketing tips en artikelen.