In de SEO-wereld is er vaak verwarring over linkbuilding en alle termen die daar omheen gebruikt worden. We moeten ‘backlinks’ hebben om aan onze Domain Authority en Page Authority te werken blijkbaar. Maar hoe dat zich tot elkaar verhoudt blijft vaak onduidelijk. We beginnen daarom bij het begin, de definitie:
Linkbuilding is het actief verwerven van links naar jouw website vanuit andere websites, dit met het doel om jouw positie in de zoekresultaten van Google te verbeteren.
Een link van een andere website noemen we een backlink en is het gewenste resultaat van linkbuilding. In dat kader publiceerden wij op de bekende marketingblog Frankwatching bijvoorbeeld een inhoudelijk artikel over Google’s AMP. Door waarde te leveren op dat platform kregen wij de mogelijkheid een link terug naar onze website te plaatsen:
Deze techniek heet ‘guest blogging’, je schrijft een artikel voor een andere site dan de jouwe in ruil voor onder andere een link. Maar ook een zogenaamde ‘outreach’ actie waarmee je websites in jouw markt attendeert op jouw unieke content of link-terugvordering zijn veelgebruikte technieken.
Met linkbuilding gebruik je dus simpelweg diverse methoden en technieken om andere websites een reden te geven een link naar jouw website te plaatsen.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Maar waarom wil je meer links naar je website en is linkbuilding iets waar jij actief mee bezig moet zijn?
Het draait allemaal om je online vindbaarheid. Wat je ook doet, of je nu online producten aan consumenten verkoopt, je website gebruikt voor B2B lead generatie of een persoonlijke blog bijhoudt, je wilt zichtbaar zijn en gevonden worden in zoekmachines.
Linkbuilding is een steeds belangrijker deel van je SEO werkzaamheden. Twijfel je wat SEO is of hoe je de eerste stappen in SEO maakt? Lees dan eerst hier onze definitie van SEO óf hoe je in 3 stappen een SEO strategie opstelt.
Ben je er klaar voor om je SEO een stap verder te nemen? Dan is het hoog tijd om aan linkbuilding te werken! Wij leggen je uit hoe linkbuilding werkt.
Zoekmachines willen bij iedere zoekopdracht het beste resultaat weergeven. Voor jou als bron is dit soms knap lastig, want de concurrentie is groot. Op veel onderwerpen zijn tientallen, honderden en soms duizenden websites die informatie bieden. Hoe kom je bovenaan en zorg je dat jouw doelgroep je weet te vinden?
Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt, maar een aantal zaken zijn duidelijk:
Linkbuilding draait om het opbouwen van jouw online autoriteit. Een link naar jouw website geeft aan dat jij een autoriteit bent op dit specifieke gebied. Verzamel genoeg links rond relevante onderwerpen van diverse goed gewaardeerde websites en je zult zien dat je online autoriteit en je plek in Google stijgen.
Een veelgebruikte term is nog altijd PageRank, het slaat op de score van 1 tot 10 die het Google algoritme toekent aan jouw website. Google publiceert de PageRank al jaren niet meer maar het is voor veel specialisten nog steeds een ontastbaar ijkpunt van hun prestatie. Een website die structureel hoger terugkomt heeft een hogere PageRank.
Toen Google stopte met het publiceren van PageRank speelde de markt daar handig op in en riep Domain Authority in het leven.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Het succes van je online inspanningen kan je natuurlijk meten aan de hand van diverse KPI’s. Domein Autoriteit is één van de standaard KPI’s die wij aanhouden.
Domein Autoriteit is een algoritme dat voorspelt hoe jouw website zal presteren in de zoekresultaten. Domein Autoriteit loopt van 1 tot 100 en hoe hoger jouw score is ten opzichte van je concurrent, hoe groter de kans dat jouw website bovenaan staat in Google.
Domein Autoriteit is ontwikkeld door MOZ en de waarde wordt bepaald door verschillende waarden, bijvoorbeeld de leeftijd en kwaliteit van je domein. Maar verreweg de belangrijkste waarden zijn het aantal links en het aantal verschillende domeinen waarvan jij links ontvangt. Hierdoor is je Domein Autoriteit een goede algemene waarde om het effect van jouw SEO en linkbuilding activiteiten in de gaten te houden.
Zoals we al eerder benoemden, Google laat niet veel los over haar algoritmes. Wel geeft Google veel informatie over hoe je om moet gaan met diverse soorten links én maakt zij duidelijk ‘slechte’ of op onjuiste wijze verkregen links hard af te straffen. Een algemeen gedeelde mening is dat Google dit enkel doet omdat links dus wél belangrijk zijn voor de zoekresultaten.
Misschien vraag je je nu af wat dan slechte of onjuist verkregen links zijn en waarom Google zich hier druk om maakt. Het lijkt misschien te onzelfzuchtig, maar Google wil het beste resultaat tonen. Als jij snel vindt wat je zoekt zal je volgende keer weer Google gebruiken, nog een kans om advertenties te tonen. Heel Google’s platform en diensten is hier omheen gebouwd en voor is er dus veel aan gelegen om de authenticiteit en autoriteit van haar zoekresultaten hoog te houden.
Google gebruikt links als een belangrijker voorspeller van de kwaliteit van aan pagina en dus van een zoekresultaat. Ziet Google dat jij op veel verschillende sites met kwalitatief goede content links verkrijgt dan zal het dit gedrag belonen. Doe je een linkruil of koop je links op een website met een hoge spamscore dan wordt dit afgestraft.
Voor veel van onze opdrachtgevers is linkbuilding in eerste instantie niet de activiteit waarmee we op de korte termijn het meeste bereiken. Veel websites bestaan inmiddels al jaren en hebben al een zekere autoriteit opgebouwd. In dat geval moet het goed benutten van die positie prioriteit hebben en pas als de Online Marketing
Maar wij werken ook regelmatig voor nieuwe of zeer jonge merken. Wij zette enige tijd terug bijvoorbeeld een nieuw industrieel merk op en wisten de Domain Authority van hun website binnen een jaar op een concurrerend niveau te krijgen. Link building was een van de tactieken die wij in dat eerste jaar hebben toegepast.
Kortom, link building heeft een belangrijke, vaste plek in de Online Marketing strategie van elk bedrijf. Maar niet voor elk bedrijf of voor elke markt is het belang ervan even groot, dat wordt door verschillende factoren bepaald. En dat is geen rocket science, in een kennismakingsgesprek kan een van onze experts dat probleemloos uitleggen.
Verder lezen over SEO, linkbuilding en online marketing? Bekijk onze online marketing pagina, hier verzamelen we al onze artikelen over online marketing.