Online Marketing

Een contentstrategie opstellen in 4 stappen

Een contentstrategie opstellen in 4 stappen
Content marketing is niet meer weg te denken. En toch zijn er nog genoeg bedrijven die niet actief bezig zijn met het creëren en verspreiden van waardevolle content waarmee ze hun doelgroep bereiken. Ben jij er klaar voor om met content marketing aan de slag te gaan? Wij laten je in 4 eenvoudige stappen zien hoe je een contentstrategie opstelt. Na het lezen van deze blog kan je direct aan de slag met jouw contentstrategie en content marketing!

Content marketing is de basis van jouw SEO strategie

‘Goed gevonden worden op Google’ het is een wens in veel organisaties. En terecht! Online wordt steeds belangrijker en die trend zien we – mede door de komst van ‘Voice Search’ – ook niet snel meer afnemen. Maar hoe doe je dat? Met een gedegen SEO strategie én content strategie.

Wat is een contentstrategie?

Content marketing is een strategische marketing aanpak gericht op het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content met als uiteindelijk doel het aantrekken of behouden van een duidelijke doelgroep.

Een strategische aanpak vraagt dus om een content marketing strategie. Je strategie wordt de rode draad in je content marketing, zodat je niet iedere week of iedere maand opnieuw bedenkt wat nodig is. Hoe stel je deze strategie op? Vooraf besluit je welke content je gaat maken, met welk doel, voor wie en hoe je deze gaat verspreiden. Die vier elementen samen is je content marketing strategie.

Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

In 4 stappen een succesvolle contentstrategie

Content marketing is er in veel verschillende vormen en smaken, je kunt het zo eenvoudig of moeilijk maken als je zelf wilt. Maar zoals met heel veel andere zaken, raden wij je aan te beginnen met een basis contentstrategie. In deze 4 stappen stel je een content marketing strategie op:

  1. Het doel van content marketing en KPI’s
  2. De doelgroep en haar content wensen bepalen
  3. Content ideeën en onderwerpen
  4. Content verspreiden: de distributie van content

Wij nemen je mee in dit proces en leggen bij iedere stap uit hoe je jouw content marketing strategie bepaalt. Tot slot geven we je ook nog een tip voor je contentkalender én contentproductie.

Het doel van content marketing en KPI’s

Stap 1 van een succesvolle contentstrategie is je doel bepalen. Wat wil je bereiken? Dit kan natuurlijk heel breed zijn want je contentstrategie kan verschillende doelen dienen. Vraag jezelf af wat het hoogst haalbare online doel is voor jouw organisatie. Is dat een online verkoop? Of een lead binnenhalen? Werk terug naar praktische en vooral meetbare doelen vanaf dat punt.

Voor Merkelijkheid zijn onze primaire doelen bijvoorbeeld:

  1. Consult, een potentiële klant heeft een vraag en wil een consult inplannen
  2. Afspraak verzoek, een potentiële klant wil een kennismaking inplannen
  3. Conversie, inschrijving voor onze nieuwsbrief

Bedenk vervolgens welke gegevens een goede KPI zouden kunnen zijn. Denk dan ook na over andere online doelen en hoe deze bijdragen aan het grote doel. Denk bijvoorbeeld aan doelen websitebezoekers, volgers op social media, nieuwsbrief inschrijvingen of een sample aanvragen.

Als je net begint met contentmarketing of überhaupt met online marketing kan dit lastig zijn. je denkt vooral na over de klantreis en hoe jij de doelgroep omzet naar klant. Hierdoor heb je misschien teveel aandacht voor de laatste stappen in het proces, waardoor het aantal kansen beperkt blijft.

Gelukkig wordt dit met de tijd steeds makkelijker omdat je met online marketing veel leert over je klanten en doelgroep en je krijgt een goed gevoel voor oorzaak en gevolg. Je leert bijvoorbeeld dat meer bezoekers leiden tot meer aanvragen, en dat het percentage dat klant wordt gelijk blijft.  Je kunt dan goed een keuze maken tussen meer bezoekers aantrekken en het conversiepercentage verhogen.

Je weet nu wat de belangrijkste online doelen zijn en door welke kleinere KPI’s deze ondersteunt worden. Maak daar nu ook echt meetbare, realistische doelen van! Hoeveel leads wil je de eerste drie maanden genereren en hoeveel in het eerste jaar? Wil je het bezoekersaantal van je website verdubbelen of verviervoudigen? Formuleer duidelijke doelen en koppel daar de juiste KPI’s aan.

Online marketing rapportage Merkelijkheid

Een deel van de maandelijkse rapportage van Merkelijkheid.

Een aantal voorbeelden van KPI´s voor content marketing zijn:

  • Het aantal unieke bezoekers op je website
  • Het aantal bezoekers vanuit zoekmachines
  • Je bounceratio
  • Het aantal volgers op social media
  • De click trough ratio van je social media uitingen
  • Het aantal nieuwe aanmeldingen voor je nieuwsbrief
  • En natuurlijk het aantal leads
Wil je blijven leren over Online Marketing?

Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

De doelgroep en haar content wensen bepalen

Weet jij wie je doelgroep is? Een succesvolle content marketing strategie draagt bij aan de wensen van je doelgroep, essentieel dus om te weten wie dat is! Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe groter de kans op succes. Denk daarom niet alleen na over wie je wilt bereiken, maar ook wat zij willen weten en waar hun behoefte ligt.

Je kunt dit zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Voer in ieder geval – altijd – een zoekwoordenonderzoek uit! Niet alleen leer je daarmee direct veel over de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt en waar jij dus op gevonden wilt worden, ook leer je veel over de informatie waarnaar zij op zoek is. Kijk ook naar de content die je (onbewust) al aanbiedt. Welke pagina’s op je website worden veel bekeken en welke social media posts leiden tot de meeste interactie met de doelgroep?

Deel van een door Merkelijkheid uitgevoerd zoekwoordenonderzoek voor online marketing.

Een kleine greep uit het recente zoekwoordenonderzoek voor Merkelijkheid op het gebied van Online Marketing.

Ga ook eens in gesprek met collega’s die veel contact hebben met de doelgroep, zoals sales of de klantenservice. Welke vragen en thema’s spelen bij de doelgroep en in de markt? Wil je een nog meer inzicht in je doelgroep? Informatie direct van de bron is natuurlijk veel waard! Denk aan een kort gesprek met een aantal (recente) klanten over hun ervaringen en klantreis.

Het doel is om hierna duidelijk te hebben voor wie je content maakt en aan welke content zij behoefte hebben.

Content ideeën en onderwerpen

Nu je weet waar de behoefte van de doelgroep ligt kan je onderwerpen en ideeën gaan bedenken. Zet alle informatie die je verkregen hebt in om veel verschillende onderwerpen en contentvormen te bedenken. Wil je als dienstverlener informatie over nieuwe regelgeving delen, dan is een blog misschien het beste format. Of wil je dieper ingaan op de stof en een whitepaper delen? Denk ook nog even terug aan die customer journey van je doelgroep en probeer meerdere typen content over hetzelfde onderwerp aan te bieden voor verschillende momenten en voorkeuren tijdens de klantreis.

Content ideeën voor je content marketing strategie

Begin met een brainstorm en stel daarna een korte overzichtelijke lijst op met content die je de komende 3 maanden wilt produceren.

Stel vast welke onderwerpen prioriteit hebben en welke verschillende soorten content je hiervoor wilt maken. Onze tip? Houd het overzichtelijk. Een lijst van 10 blogs voor de eerste 3 maanden is een stuk makkelijker uit te voeren dan een meerjarenplan met een oneindige lijst aan onderwerpen en contentideeën. Het daadwerkelijk maken van content wordt vaak onderschat, met kleine stappen maak je de strategie uitvoerbaar.

Content verspreiden: de content distributie

Hoe zorg jij ervoor dat jouw content straks ook bij jouw doelgroep terecht komt?

Met een goed werkende website en een succesvolle SEO strategie is de kans groot dat je content gevonden wordt door de doelgroep. Maar in het begin is dat zeker niet altijd het geval, bijvoorbeeld wanneer je een nieuw onderwerp of nieuwe doelgroep aanboort. Na al je harde werken wil je natuurlijk wel dat je content bij (potentiële) klanten terecht komt.

Content distributie via social media

Verspreid je content ook via andere kanalen, zoals diverse sociale media.

Hoe zorg je ervoor dat je blog, whitepaper of video bij de doelgroep terecht komt? Het antwoord is content distributie, en dat gaat verder dan het online zetten van je content.Als voorbeeld nemen we een blog over strandhanddoeken. Je hebt een reeks fantastische blogs geschreven over de verschillende soorten materialen, formaten en designs. Je plaatst de blogs op je website. En dan? Denk na over andere kanalen, mogelijkheden en momenten om de blogs te delen. Bijvoorbeeld de verschillende social media kanalen, je nieuwsbrief of een advertentie op social media. En waarom zou je blogs niet nog een keer delen als het strandseizoen een jaar later weer begint?

Contentkalender en content maken

Gefeliciteerd, je hebt een content marketing strategie opgesteld! Nu is het tijd om content te maken. Met een contentkalender houd je overzicht in de contentproductie en bewaak je deadlines. In een contentkalender plan je in welke content je wanneer wilt publiceren en delen, wanneer de deadline is en door wie de content gemaakt wordt.

Er zijn verschillende manieren om een contentkalender te maken en het internet staat vol met templates en tools. Begin je net met content en werk je met een klein team? Dan kan een simpel excel overzicht genoeg zijn. Werk je met een groter team aan content dan kan het de moeite waard zijn eens naar online tools te kijken.

Dan nu eindelijk de kern van het verhaal, content maken. Ga aan de slag. Je hebt besloten welke content je gaat maken, voor wie, met welk doel én wanneer. Alle ingrediënten zijn er, nu het product nog! Begin met een overzichtelijke lijst van content die je gaat produceren en begin. Plan regelmatig tijd in om aan je content te werken en zorg dat de planning haalbaar is. Zo zal je al snel zien dat de door jou uitgewerkte strategie werkbaar is en houd je je contentproductie efficiënt en leuk.

Ben je op zoek naar meer informatie over online marketing? Op onze online marketing pagina verzamelen we al onze kennis en tips.