Je kan SEO zo moeilijk maken als je wilt; Structural Data, Search Intent, Link profiles en ga zo maar door. Allemaal termen die pas belangrijk zijn als 80% van het succes al behaald is. Voor veel bedrijven is een SEO strategie van 3 stappen meer dan voldoende om het verschil te maken:
Door deze drie stappen te doorlopen neem je een voorsprong op 95% van de markt en investeer je in jouw toekomstige online marketing succes. Zonder grote investeringen of moeilijke technische projecten. We leggen de drie stappen met plezier aan je uit.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Met Search Engine Optimization bedoelen we het optimaliseren van jouw website zodat deze optimaal geïndexeerd kan worden door zoekmachines.
En we zeggen zoekmachines maar daarmee bedoelen we gewoon Google. Volgens Statcounter is Google met zo’n 95% van het zoekverkeer namelijk veruit marktleider. Microsoft’s Bing en DuckDuckGo volgen met respectievelijk 2,5% en 0,75%. Alleen Google is dus – in bijna alle gevallen – de moeite waard.
SEO betekent dus: Het optimaliseren van onze website zodat Google deze goed vindt, indexeert en een hoge positie geeft in haar zoekresultaten.
Het is goed om eerst stil te staan bij wat dat betekent, goed vinden en indexeren.
Goed vinden betekent dat Google weet dat jouw website bestaat en welke pagina’s er zijn. Alleen dan kan de zoekmachines zijn automatische crawler langssturen om jouw site in kaart te brengen. De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is door een zogenaamde sitemap te uploaden in Google’s Search Console. Zo weet Google precies welke pagina’s jouw website heeft en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wel zo prettig voor een arm robotje dat het internet in kaart moet brengen.
Vervolgens moet Google de informatie die op jouw pagina’s staat indexeren, een plek geven in zijn eigen database. Deze database is wat Google vervolgens gebruikt om zoekopdrachten uit te voeren. Door het Google zo makkelijk mogelijk te maken om jouw pagina’s te indexeren zet je de eerste, cruciale stap richting optimalisatie. Dit wordt vaak technische SEO genoemd.
Technische SEO is cruciaal, maar voordat je Google uitnodigt moet je eerst uitzoeken welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn. Dat noemen we zoekwoordenonderzoek.
Zoekwoordenonderzoek is de basis van iedere SEO strategie. Hiermee vindt je de belangrijkste woorden die jouw doelgroep invoert in Google en waarop jij dus gevonden wilt worden. Je onderzoekt de concurrentie en gebruikt Google Ads Planner om zoveel mogelijk zoekwoorden op te schrijven. Vervolgens bepaal je op welke zoekwoorden jij je gaat richten.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Dat klinkt simpeler dan het is. Onze klant Apex Dynamics levert bijvoorbeeld een product dat zowel als vertragingskast, tandwielkast en reductor aangeduid wordt. Welke kies je? Daar komen veel verschillende factoren bij kijken maar in basis kijken we naar:
Met name dat laatste voegt de nodige complexiteit toe, intentie. In het geval van Apex Dynamics is het niet moeilijk om de zoekterm ‘tandwielkast kopen’ of ‘tandwielkast verkopen’ op waarde te schatten. Maar wat zoekt iemand die ‘kwaliteit tandwielkast’ invoert en wat zoekt die persoon op mijn site? En wat heb ik daaraan?
We hebben gelukkig veel verschillende hulpmiddelen om antwoord te geven op deze vragen, niet in de laatste plaats Google zelf. Door een zoekwoord in te voeren zie je de huidige winnaars. Bekijk deze concurrenten en bepaal op welke daadwerkelijke vraag of vragen zij antwoord geven. Deze sites staan namelijk bovenaan omdat zij – volgens Google – het best antwoord geven op de werkelijke vraag van de zoeker. Is jouw product of dienst het antwoord op die vraag? Dan heb je een winnaar gevonden.
Uit het zoekwoordenonderzoek komen, in het geval van een nieuwe campagne, ergens tussen de 5 en 25 zoekwoorden met bijbehorende zoekvolumes en intentie. Dit zijn de zoekwoorden die de komende weken of maanden centraal staan bij de implementatie.
Tot nu toe heb je gewerkt aan het fundament; je hebt de belangrijkste zoekwoorden bepaalt en ervoor gezorgd dat Google jouw site kan vinden. Nu moet je ervoor gaan zorgen dat Google jouw site associeert met de belangrijkste zoekwoorden. Dat doen we door het zoekwoordenonderzoek en technische SEO te combineren.
Technische SEO kan je zo complex maken als je wilt. Maar de basis is eigenlijk best simpel: zorg ervoor dat Google snel en gemakkelijk kan bepalen waar jouw pagina over gaat. Dat betekent:
Geavanceerd: Wil je meteen ook de volgende stap zetten? Zorg er dan voor dat jouw interne (link)structuur duidelijk maakt hoe jouw site denkt over de hiërarchie tussen de verschillende zoekwoorden.
Loop dus alle pagina’s en artikelen op je site na en zorg ervoor dat je bovenstaande op elke pagina’s in orde maakt. Dikke kans dat je daardoor al de eerste resultaten van je inspanningen te zien krijgt.
Jouw basis is nu in orde. Je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn en je hebt de techniek zo ingericht dat Google begrijpt dat jouw website over die zoekwoorden gaat. Maar je vindt jezelf nog niet terug op de eerste pagina, laat staan de top 3. Wat mist er nog?
Content marketing is het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content met als uiteindelijk doel het aantrekken of behouden van een duidelijke doelgroep.
En aangezien we het in dit artikel hebben over SEO mag het al duidelijk zijn hoe we de content willen verspreiden: Google.
Je gaat dus content maken waarin jouw zoekwoorden voorop staan.
Dat kan van alles zijn; video’s, artikelen, podcasts, illustraties, infographics, foto’s of wat dan ook. Als je het maar zo opbouwt dat Google probleemloos begrijpt over welke zoekwoorden het gaat.
Door regelmatig content te publiceren rondom de voor jou belangrijkste zoekwoorden gaat Google jouw website associëren met die onderwerpen. Zo bouw je autoriteit op en laat je aan Google zien dat de kans groot is dat mensen op jouw website het antwoord vinden dat ze zoeken.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Over goede content marketing kunnen we ook makkelijk tien artikelen schrijven. Maar de basis van goede content voor SEO is:
That’s it! Als je regelmatig content publiceert die aan deze betrekkelijk simpele eisen voldoet heb je een voorsprong op 95% van de markt.
Sluit je aan bij 2.250 Online Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.
Zoekmachineoptimalisatie is een strategie voor de lange termijn en de winnaar is vaak degene met de langste adem. Bijna ieder bedrijf kan in een maand tijd twee artikelen publiceren rondom een zoekwoord maar winnaars publiceren 60 artikelen over vijf jaar.
En dat is ook logisch. Een bedrijf dat begint met SEO ziet vaak pas na enkele maanden de eerste resultaten van hun inspanningen. En pas na een jaar of zelfs langer realiseren zij zich: dit is een hartstikke goede investering! Voor veel bedrijven is het dus veel makkelijker om maar weer op een beurs te gaan staan.
Maar hierdoor laten bedrijven belangrijke assets ongebruikt. Bestaat jouw website (domeinnaam) langer dan 10 jaar of heb je honderden (of zelfs duizenden) pagina’s met productinformatie en artikelen op de plank liggen? Dan is de kans dat jij op een kostenefficiënte manier kan beginnen met een SEO strategie enorm groot. Door de stappen in dit artikel te doorlopen kan je zelf het fundament liggen van toekomstig succes.